امام زمان ارواحنا له فداه:واما در رویدادهای زمانه،(برای دانستن حکم الهی)به راویان حدیث ما رجوع کنید،چرا که ایشان حجت من بر شما و من حجت خدا بر ایشانم.(علامه مجلسی،بحارالانوار،ج53،ص181
الله الله از ولایت فقیه نگریزید که ولایت سفیه جایز نیست…وگرچه سررشته ولایت در کف با کفایت حجت الحسن است،اما گردش چرخ آن در دست فقیهان ممتحن و نواب موتمن است.(احمد عزیزی)
امام زمان (عج)در حدیثی که ذکر شد ،وظیفه شیعیان رادر عصر غیبت به طور صریح معین فرموده اند.آن حضرت شیعیان را در عصر غیبت ،برای دریافتن احکام شرعی و تشخیص وظیفه خودنسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی،به راویان حدیث که همان فقهای زبانی شیعه هستند ارجاع می دهند چرا که آنان در عصر غیبت قائم مقام امام زمانند وهمانانند که می توانند حکم الهی را در تمام احکام فردی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،نظامی و…. به مردم معرفی نمایند.
منظور از”حوادث واقعه”نیز تمام وقایعی است که شیعیان در عرصه های مختلف فردی ،اجتماعی،سیاسی،فرهنگی ،حقوقی،نظامی و… با آن مواجه می شوند.
رجوع به فقهای واجدشرایط در عصر غیبت ،یک واجب شرعی است ،چرا که امام زمان (عج) ایشان را از جانب خویش برای پیشوایی امت منصوب فرموده وآنان را حجت خویش بر مردم قرار داده است. از همین روست که فقهای ربانی واجد شرایط”نایبان امام زمان(عج)”نامیده می شوند .
نایبان عام حضرت حجت(عج) از میان خویش صالح ترین و شایسته ترین وجامع ترین فرد را برای تصدی مقام “ولایت فقیه و رهبری جامعه اسلامی” انتخاب می کنند. ((ولایت فقیه))که عبارت است از ((حکومت فقیه عادل و دین شناس))از ارکان مذهب حقه اثنی عشری است که ریشه در اصل امامت دارد.
پیروی از اوامر ولایی ولی فقیه ،بر همگان ،حتی بر دیگر فقهای عظام هم ،واجب است.(سید علی خامنه ای،استفتائات).
نظر خود را اضافه کنید.