منجى موعود در مکتب اهل سنت

 

احاديث درباره حضرت مهدي- عليه‌السلام- در مکتب اهل سنت متواتر است.

حديث متواتر: حديثى است که از طريق راويان مختلف با مذاهب گوناگون در زمانها و مکان‌هاى متعدد و پراکنده نقل شده باشد؛ به‌طورى‌که هيچ‌گونه احتمال دروغ و يا تبانى در نشر آن نرود و اين کثرت راويان و گوناگون آنان نشانه راستى حديث مى‌باشد.

گاه يک موضوع با الفاظ مختلف با همين تعدد نقل شده است که به آن تواتر معنوى مى‌گويند و گاه يک موضوع با همين تعدد با الفاظى خاص عينا بيان گرديده که به آن تواتر لفظى گفته مى‌شود.

“ابن حجرهيتمى شافعي” مى‌گويد: “ابوالقاسم، محمد، الحجه، عمر او پس از درگذشت پدرش پنج سال بود. خداوند در همين عمر به او “حکمت رباني” عطا فرمود. او را “قائم منتظر”‌گويند. در اخبار متواتر رسيده است که مهدى از اين امت است. عيسي- على نبينا و آله و عليه‌السلام- از آسمان فرود خواهد آمد و پشت سر او نماز خواهد خواند.”

ابن ابى‌الحديد مى‌گويد: “ميان همه فرق مسلمين قطعى است که عمر دنيا و احکام و تکليف پايان نمى‌پذيرد مگر پس از ظهور مهدي.”

“شيخ عبدالعزيز بن عبدالله بن باز” (معاصر)‌مى‌گويد: “حديث متواتر، چه تواترش لفظى باشد يا معنوي، مجموعش مقبول است. پس احاديث مهدى که به سبب تنوع الفاظ و معانى و تعدد اسناد و مصادر تواتر معنوى دارد پذيرفته خواهد بود و دانشمندان شايان اعتماد ثبوت و تواتر آن‌را آشکارا بيان داشته‌اند و چه بسا ديده‌ايم که اهل علم موضوعات بسيارى را با کمتر از اين مقدار روايت ثابت دانسته‌اند. در حقيقت اغلب فرزانگان بلکه نزديک به تمام آنان بر حقانيت عقيده به مهدى وظهور او اتفاق‌نظر دارند.”

گزيده‌اى از احاديث درباره حضرت مهدي- عليه‌السلام- در کتب معتبر اهل سنت:

 

رواياتى که در منابع معتبر اهل تسنن آمده است، دستکم از روايات شيعيان نمى‌باشد و حتى در صحاح سته که معتبرترين کتاب روايتى اهل تسنن است، روايات حضرت مهدي- عليه‌السلام- به شرح زير آمده است:

صحيح بخاري، جلد چهارم “کتاب الاحکام” و باب “نزول عيسى بن مريم”.صحيح مسلم، جلد اول، باب “الفتن و اشرا طالساعه” و باب “نزول عيسي”.سنن ابن ماجه، جلد دوم باب “خروج المهدي”.سنن ابى داود، جلد دوم کتاب “المهدي”.سنن ترمذي، باب “ماجاء فى المهدي”

.رسول اکرم- صلى‌الله عليه و آله- مى‌فرمايند: “المهدى منا اهل البيت، يصلحه الله فى ليل”. “مهدى از ما اهل بيت است، خداوند در يک شب امر او را اصلاح مى‌کند.”

رسول اکرم- صلى‌الله عليه و آله- مى‌فرمايند: “نعم و هو حق و هو من ولد فاطمه.” “بله و او حق است و او از فرزندان فاطمه است.”‌

رسول اکرم - صلى‌الله عليه و آله- مى‌فرمايند: “دنيا به پايان نمى‌رسد تا اينکه مردى عرب از فرزندان من به سلطنت برسد که اسم او اسم من است.”

رسول اکرم - صلى‌الله عليه و آله- فرمودند: “لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلک اليوم حتى يبعث رجلا من ولدى اسمه کاسمي.” فقال سلمان: “من اى ولدک يا رسول‌الله؟” قال: “من ولى هذا.” و ضرب بيده على الحسين.

“اگر از عمردنيا جز يک روز باقى نمانده باشد، به تحقيق خداوند آن روز را آن قدر طولانى مى‌گرداند تا مردى از فرزندان من که نامش همنام من است برانگيخته شود.” سلمان عرض کرد: “از کدام فرزندت اى رسول خدا؟”‌فرمودند: “از اين فرزندم” و با دستش به حسين اشاره فرمود.

رسول خدا- صلى‌الله عليه و آله- فرمودند: “ان عده خلفائى و اوصيائى و حجج الله على الخلق بعدى اثنى‌عشر اولهم على و اخرهم ولدى المهدى فينزل عيسى بن مريم و يصلى خلفه.”

“همانا خلفا و اوصيا و حجت‌هاى خدا بر مردم بعد از من 12 نفرند که اولين ايشان على و آخرينشان فرزندم مهدى است. پس عيسى بن مريم فرود مى‌آيد و پشت سر او نماز مى‌خواند.”

رسول خدا- صلى‌الله عليه و آله- فرمودند:‌”کيف انتم اذا نزل ابن مريم فيکم و امامکم منکم؟”

“شما چگونه خواهيد بود هنگامى که ابن مريم در ميان شما فرود آيد در حالى که امام شما در ميانتان باشد.”

علي محمدي تودشکي-روزنامه رسالت-شماره 6272


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام