c
متن پاسخ: يكي از مهمترين انديشههاي شيخيه به رياست "شيخ احمد احسائي" اعتقاد به "بدن هورقليايي" است كه اين بدن در شهر "جابلقا وجابرسا" قرار دارد. او به گمان خود، با اين نظريه، سه مسئله مهم وعميق فلسفي را تحليل نموده است؛ يعني معراج جسماني رسول خدا (ص) ومعاد جسماني وحيات امام زمان (ع) را در طول بيش از ده قرن.
او معتقد است كه امام زمان (ع) با بدني غير عنصري وتنها هورقليايي در شهر جابلقا وجابرسا زندگي ميكند.
شيخ احمد احسائي، امام زمان (ع) را زنده ودر عالم "هورقليا" ميداند.
{پاورقي . ارشاد العوام، ج 2، ص 151. پاورقي}
وي ميگويد: "هورقليا ملك آخر است كه داراي دو شهر جابرسا كه در مغرب قرار دارد وجابلقا كه در مشرق واقع است ميباشد. پس حضرت قائم (ع) در دنيا در عالم مثال نيست، اما به گونهاي است كه به صورت هيكل عنصري ميباشد، با مثالش در مثال، وبا جسدش در اجساد وبا جسمش در اجسام وبا نفس خود در نفوس وبا روحش در ارواح است.
{پاورقي . جوامع الكلم، رساله دمشقيه، قسمت دوم. پاورقي}
او همچنين ميگويد: "امام زمان (ع) در هنگام غيبت در عالم هورقليا است وهر گاه بخواهد به "اقاليم سبعه" تشريف بياورد، صورتي از صورتهاي اهل اين اقاليم را ميپوشد وكسي او را نميشناسد. جسم وزمان ومكان ايشان لطيف تر از عالم اجسام بوده واز عالم مثال است.
{پاورقي . جوامع الكلم، رساله رشيته، قسمت سوم، ص 100. پاورقي}
نظر خود را اضافه کنید.