علت استفاده از مهر عبارت است از :
1. بنا بر روایات بسیاری ـ كه شیعه و سنی نقل نمودهاند ـ پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ بر خاك سجده میكردند و میفرمودند: «جعلت لی الارض مسجداً و طهورا؛ خداوند متعال زمین را برای من محل سجده و موجب طهارت (تیمم) قرار داد» و در تابستان كه بر اثر هوای عربستان، خاك كف مسجدالنبی ـ صلیاللهعلیهوآله ـ بسیار گرم و سوزان میشد، بر حصیر سجده میكردند و واضح است كه فرش، جزء زمین محسوب نمیشود؛ اما قطعهای از خاك به شكل مهر، بهترین مصداق سجده بر زمین است.
2. عبادت توقیفی است و در اجزا و شرایط آن باید بر اساس قول و فعل شارع عمل كرد؛ چنان كه خود پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ نیز فرمودهاند: «صلّوا كما رأیتمونی اصلی؛ آن سان كه بینید من نماز میخوانم، شما نیز نماز بخوانید».
1. بنا بر روایات بسیاری ـ كه شیعه و سنی نقل نمودهاند ـ پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ بر خاك سجده میكردند و میفرمودند: «جعلت لی الارض مسجداً و طهورا؛ خداوند متعال زمین را برای من محل سجده و موجب طهارت (تیمم) قرار داد» و در تابستان كه بر اثر هوای عربستان، خاك كف مسجدالنبی ـ صلیاللهعلیهوآله ـ بسیار گرم و سوزان میشد، بر حصیر سجده میكردند و واضح است كه فرش، جزء زمین محسوب نمیشود؛ اما قطعهای از خاك به شكل مهر، بهترین مصداق سجده بر زمین است.
2. عبادت توقیفی است و در اجزا و شرایط آن باید بر اساس قول و فعل شارع عمل كرد؛ چنان كه خود پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ نیز فرمودهاند: «صلّوا كما رأیتمونی اصلی؛ آن سان كه بینید من نماز میخوانم، شما نیز نماز بخوانید».
بنابراین از نظر فقهی بر غیر آن چه كه پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ بر آن سجده كردهاند، سجده جایز نیست.
3. اساس سجده، بریدن از دنیا و متعلقات آن و خضوع و خشوع كامل در پیشگاه خداست و در روایت است كه انسان به خوردنیها و پوشیدنیهای خود تعلق بسیار دارد؛ پس بر این گونه امور، سجده روا نیست و پیشانی بر خاك ساییدن، بیشترین كرنش و تواضع و دوری جستن از تعنّیات و تعلقات را در پی دارد.
4. مهر نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلكه ملاك همان سجده بر خاك و سنگ و چوب است و مهر وسیلهای است كه سجده بر خاك را در هر جا و هر مكان سهل و آسان میسازد. گر چه سجده كردن بر تربت امام حسین ـ علیهالسلام ـ ثواب بسیار دارد؛ با وجود این، تربت امام حسین ـ علیهالسلام ـ نیز خاك و جزء زمین است.
5. عالمان برجسته و عارفان اهل سنت نیز سجده بر خاك را تأیید كردهاند؛ همچنان كه امام محمد غزالی در كتاب «احیاءالعلوم» بر این مسئله انگشت نهاده است. بنابراین مخالفت برخی از اهل سنت با این مسئله از روی ناآگاهی و تعصبات جاهلانه است و از نظر منابع فقهی و عالمان برجسته اهل سنت نیز سجده بر خاك افضل است و اگر اشكالی هست در این است كه چرا بر خلاف سنت پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ اهل سنت بر هر چیزی حتی فرش و...سجده میكنند.
اگر در بین نماز چیزی كه بر آن سجده میكند، گم شود و چیزی كه سجده بر آن صحیح است، نداشته باشد، چنان چه وقت وسعت دارد، باید نماز را بشكند و اگر وقت تنگ است، باید به لباسش اگر از پنبه یا كتان است، سجده كند و اگر چیز دیگری است، بر همان چیز و اگر آن هم ممكن نیست، بر پشت دست و اگر آن هم نمیشود به چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید.1
پینوشت
1. توضیحالمسائل مراجع، ج 1، ص 554.
نظر خود را اضافه کنید.