وظیفه والدین در قبال پرسش های کودکان درباره مسائل دینی چیست؟
متن پاسخ:
پرسش¬هاي كودكان بيشتر ازاين قبيل است :خداچيه؟ خدا زنه يا مرد؟ آيا به خدا اعتقاد داري؟ خدا کجا زندگي مي‌کنه؟ آيا خدا دنيا و منو درست کرده؟
چه شما به عنوان والدين، افرادي معتقد باشيد چه نباشيد، احتمالاً کودکتان در مرحله‌اي از زندگي پرسش‌هايي صريح و موشکافانه درباره ماهيت خداوند از شما خواهد پرسيد. خوب است که خودتان در اين مورد فکر کنيد و ببينيد پاسخ‌هايتان چگونه بايد باشد.
کودکان گاهي به طرز شگفت‌آوري در افکارشان عميق‌اند، زيرا با ذهني باز به چنين موضوعاتي فکر مي‌کنند. اين نوع پرسش‌ها را معمولاً کودکانِ جوامع داراي پس زمينه ديني مي‌پرسند، اعم از اينکه خانواده خودِ کودک مذهبي باشد يا خير.
در اکثر کشورهاي داراي سنت‌هاي ديني، کل فرهنگ جامعه تحت نفوذ بينشي است که توجه کودکان را به خود جلب مي‌کند، از جمله اعتقاد به وجود يگانه مقتدري که «خدا» ناميده مي‌شود.
اوقات مذهبي خود را با او با جذابيت همراه کنيد.
کودک خردسال شما درباره ماهيت دين و ايمان پرسش نخواهد کرد، زيرا اين مفهومي است که اکثر کودکان تا سنين هفت يا هشت سالگي از درک آن عاجزند و معمولاً از اين سنين به بعد است که شروع به فهميدن مفاهيم دشواري همچون عدالت، نيکوکاري، برابري و مساوات مي کنند. اما تقريباً همه کودکان مجذوب موجود مافوق بشري مي‌شنوند که به نظر مي‌رسد همه چيز را مي‌داند و همه چيز را مي‌بيند. پرسش‌هاي آنها اغلب در رابطه با وسعت قدرت مطلق خداوند و حضورهمه جايي اوست؛ ممکن است آنها از کسي بشنوند که «خداوند همه جا هست» و يا اينکه «خداوند همواره از هر کاري که تو مي‌کني با خبر است»، پس به دنبال پيدا کردن حدّ و مرز آن مي‌‌گردند.
رهنمود‌هايي براي پاسخ‌هاي شما:
نسبت دادن ويژگي‌هاي انساني به خدا (مانند آنچه که در مورد مسيح گفته مي‌شود)، کار اشتباهي است. پنداشت از خدا، دشوارتر از آن است که بتوان به آساني و بدون غرض به آن دست يافت.
اگر شما فرد مؤمني هستيد، طبيعتاً دوست داريد کودکتان هم مانند شما فکر کند. ايمان داشتن براي سعادت و آرامش انسان‌ها امري ضروري است، اما اگر کودکتان ترديد دارد يا به اندازه کافي اشتياق نشان نمي‌دهد، سعي کنيد حداقل تلاش او را مورد تشويق قرار دهيد، اوقات مذهبي خود را به همراه او با جذابيت قرين کنيد. از ايجاد هرگونه خاطره منفي از انجام اعمال عبادي در او اجتناب کنيد. بلکه اين اعمال را براي او با شيريني همراه کنيد.
اگر آنها دين را چيزي انعطاف‌ناپذير و نابردبار ببينند، ممکن است در برابر شما موضع خصمانه بگيرند و سرانجام ايمان خود را به همه چيز، از جمله خود شما، از دست بدهند.
از ايجاد هرگونه خاطره منفي از انجام اعمال عبادي در او اجتناب کنيد بلکه اين اعمال را براي او با شيريني همراه کنيد.
يک زندگي سالم معنوي چيزي است که همه کودکان از آن سود خواهند برد، به شرط اينکه از آن استفاده کورکورانه جهت توجيه اعمال سياسي و يا حتي نظامي نشود.
به کودکتان ياد دهيد که انسان‌هايي که به خدا اعتقاد دارند عموماً او را منشأ خوبي‌ها و عشق مي‌دانند. اکثر اديان تصديق مي‌کنند که انسان موجودي است ناقص؛ در حقيقت اساس اکثر اديان نياز انسان براي رسيدن به تکامل از طريق شناخت خداوند است. تا جايي که مي‌توانيد ايمان را با جهاني که در آن زندگي مي‌کنيم و حقيقت رفتار انسان‌ها ربط دهيد.
ساير چيزهايي که ممکن است کودک از شما بپرسد...
آيا مي‌توان خدا را ديد؟
چرا خداي بعضي‌ها با ما فرق دارد؟
پاسخ براي سنين 4-2سال مي تواند اينگونه باشد:
خدا مثله دوست داشتن است. وقتي من مي‌گويم «دوستت دارم» اين محبت از خداست. خدا موجب مي‌شود که ما انسان‌ها و حيوانات را دوست داشته باشيم و به ما کمک مي‌کند تا تمام چيزهاي زيبايي را که در دنيا هست، از ستاره‌هاي آسمان گرفته تا شکوفه‌هاي کوچک در چمنزار، ببينيم.
پاسخ براي سنين 6-4:
هر بار که ما تصميم مي گيريم کار خوبي انجام دهيم. يا هر بار که احساس دوست داشتن مي‌کنيم، منشا آن خداست. تو نمي‌‌تواني خدا را ببيني اما مي‌تواني احساس عشق را در بسياري از آدم‌ها در هر کجا ببيني و اين عشق نشانه‌اي از خداست. چون عشق همه جا هست بنابراين خدا هم همه جا هست. انسان‌ها اعتقاد دارند که خداوند جهان را آفريده است و داستان‌هاي مختلفي درباره اينکه خداوند چگونه گياهان، حيوانات و انسان‌ها را درست کرده است، وجود دارد.
پاسخ براي سنين 8-6:
خدا زن يا مرد نيست و سفيد يا سياه هم نيست، زيرا خدا شخص نيست، خدا مثل ما خانه ندارد. زيرا خدا همه جا و در همه چيز هست. خداوند موجودي ناديدني و بسيار مهربان و قدرتمند است. انسان‌ها درباره خداوند از هزاران سال پيش فکر مي‌کردند. بعضي از انسان‌ها عقيده داشتند که خدايان زيادي وجود دارند، اما پيروان اديان الهي (اسلام، مسيحيت و يهود) اعتقاد دارند که همه انسان‌ها فقط يک خدا دارند. انسان‌ها مي‌گويند: خداوند درآسمان است، اما منظورهمين آسمان بالاي سر ما نيست. منظور از «بهشت» احساس سعادت و خوشي خاصي است که انسان‌هاي مؤمن معتقدند پس از مردن و رفتن نزد خداوند به آن خواهند رسيد.
پاسخ براي سنين 11- 8:
هزاران سال پيش انسان‌هايي که در مکان‌هاي مختلف زندگي مي‌کردند پنداشت‌هاي متفاوتي از خدا داشتند. بعضي از آنها به خدايان متعددي اعتقاد داشتند و به روش‌هاي گوناگوني آنها را عبادت مي‌کردند. پيروان اديان الهي (اسلام، مسيحيت و يهود) به خداي يگانه معتقدند و او را پرستش مي‌کنند، هر چند شيوه عبادت آنها با يکديگر متفاوت است


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام