انقلاب اسلامي و كرامت انساني اين روزها شاهد تحولات بزرگي در جهان عرب هستيم؛ تحولاتي كه نشان مي‌دهد تكيه امام خميني بر مردم و پيشبرد اهداف انقلابي با پشتوانه نيروي مردمي يك تجربه موفق بوده و آن‌چه اكنون در مصر و تونس و يمن و اردن و ليبي و... جريان دارد و تاج و تخت ديكتاتورها را به لرزه در آورده، همين حركت‌هاي پرخروش مردمي است كه امام خميني مبتكر آن بود.


هدف اصلي انقلاب‌هايي از جنس انقلاب اسلامي ايران، كه محور تحركات آن‌ها را مردم تشكيل مي‌دهند، خارج ساختن قدرت از دست ديكتاتورها و سپردن سرنوشت هر جامعه به دست مردم آن جامعه است. به‌طور معمول، محتوا و درون مايه نظام‌هاي حكومتي برخاسته از چنين انقلاب‌هايي اعتقادات و باورهاي ديني اكثريت مردم خواهد بود و به همين جهت در ايران، نظام «جمهوري اسلامي» تأسيس شد كه بر دو پايه «جمهور مردم» و «اسلام» استوار است. مردم، صاحب رأي و نظر هستند و ساختارها و مجريان را انتخاب مي‌کنند و اسلام نيز تعيين سمت و سوي نظام حكومتي و محتواي آن‌را برعهده دارد. در چنين نظام حكومتي دقيق، فرهنگ و ارزش‌ها حرف اول را مي‌زنند و به همين دليل است كه در همان روزهاي آغازين انقلاب، امام خميني و ياران ايشان در توصيف انقلاب اسلامي آن‌را با عناويني تعريف كردند كه همگي حكايت از غلبه جنبه معنوي آن بر جنبه مادي دارد. امام خميني فرمودند: انقلاب ما انفجار نور بود. آيت‌ا... بهشتي گفتند: انقلاب اسلامي، انقلاب ارزش هاست. و بزرگان ديگري نيز گفتند اين انقلاب داراي زيربناي فرهنگي است.
در چنين انقلابي، توجه به كرامت انساني بايد در سرلوحه برنامه‌ها قرار داشته باشد. درست است كه انقلاب اسلامي در زمينه پيشبرد اهداف مادي و رساندن جامعه به قله‌هاي صنعت و علم پيشرفته نيز وظايفي تعطيل ناپذير دارد و براي تأمين رفاه مردم هم مسؤول است، اما در مجموعه مسؤوليت‌هاي اين انقلاب و نظام برخاسته از آن، كرامت انساني حرف اول را مي‌زند. ما به‌عنوان ملتي كه صاحب انقلاب اسلامي هستيم و كشورمان زادگاه و پايگاه اين انقلاب است، چنان‌چه در بخش‌هاي مادي از جمله علوم و صنايع و رفاه به پيشرفت‌هاي بزرگ دست يابيم بسيار خوب است ولي اگر اين پيشرفت‌ها با پيشرفت اخلاقي و حفظ كرامت انساني همراه نباشد، حرف تازه‌اي براي مردم جهان نخواهيم داشت. در آن‌صورت حداكثر حرف ما همان خواهد بود كه بسياري از ملت‌ها و حكومت‌ها به ويژه غربي‌ها نيز كه ما عليه سلطه طلبي‌هاي آن‌ها قيام و انقلاب كرده‌ايم دارند. اگر بخواهيم ثابت كنيم كه با ديگران متفاوت هستيم و حرف تازه‌اي براي انسان امروز جهان داريم، بايد در بخش كرامت انساني و احترام به جايگاه انسان‌ها حرف تازه‌اي داشته باشيم و آن‌را به جهانيان عرضه كنيم.
در جهان امروز، آن‌چه كوچك شمرده مي‌شود انسانيت است. در مصر و تونس و ليبي و يمن و اردن و الجزاير حتي انگليس و ايتاليا و فرانسه و ساير كشورهايي كه خون مردم به جوش آمده و با مشت‌هاي گره كرده خواستار احقاق حقوق خود و حذف حاكمانشان هستند، عامل اصلي حركت‌هاي خودجوش مردمي اين است كه آن‌ها توسط حاكمانشان و قدرت‌هاي سلطه‌گر خارجي تحقير شده‌اند. اين تحقير براي هيچ ملتي قابل تحمل نيست و در نهايت به آتشفشاني تبديل مي‌شود كه همه عوامل تحقير را از جا مي‌كند.
مردم ايران، با انقلاب اسلامي خود و تأسيس يك نظام مردمي و ديني، راه نفوذ قدرت‌هاي سلطه گر را بستند و زمينه را براي رشد و تعالي در همه زمينه‌هاي مادي و معنوي فراهم ساختند. خوشبختانه آن‌ها توانستند در طول سه دهه گذشته در برابر انواع توطئه‌هاي داخلي و خارجي از جمله جنگ، تحريم‌هاي اقتصادي، فشارهاي سياسي و تهاجم‌هاي تبليغاتي و فرهنگي بايستند. اين‌ها پيروزي‌هاي بزرگي است كه ملت ايران به دست آورده و اگر آن‌ها را به پيشرفت‌هاي علمي و صنعتي ضميمه کنيم، به اين نتيجه خواهيم رسيد كه نظام جمهوري اسلامي كارنامه درخشاني از خود برجاي گذاشته است... ما موظف هستيم براي نسل‌هاي حاضر و آينده فرهنگ سازي كنيم و آن‌چه بايد در رأس برنامه‌هاي فرهنگي و فرهنگ سازي يك جامعه اسلامي و انقلابي قرار گيرد، حفظ حرمت انسان ها، توجه به كرامت انساني و تأمين حقوق فردي و اجتماعي آحاد مردم است. اين، كالاي با ارزشي است كه انقلاب اسلامي مي‌تواند به دنياي امروز عرضه کند.

روزنامه جمهوري اسلامي، با تلخيص و تصرف

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام