او لوم یروا الی الطیر فوقهم صافات و یقبضن ما یمسکهن الا الرحمن انه بکل شیء بصیر(19/ ملک)


این آیه به یکی دیگر از نشانه های پروردگار یعنی پرندگانو پرواز شگفت انگیز آنها اشاره می کند. این اجسام سنگین،‌ بر خلاف قانون جاذبه،‌ از زمین بر می خیزند و به راحتی ساعت ها و گاه هفته ها و ماه ها بر فراز آسمان به حرکت سریع و نرم خود ادامه می دهند.


بعضی به هنگام پرواز غالبا بال های خود را می گسترند و برخی دیگر پیوسته بال می زنند.


بعضی دیگر نیز گاه بال می زنند و گاه بال را می گسترانند،‌ گروه چهارم مدتی بال می زنند و هنگامی که سرعت گرفتند،‌ بال ها را به کلی جمع کرده در اقیانوس هوا شیرجه می روند. خلاصه در عین اینکه همه پرواز می کنند،‌ هر کدام برای خود برنامه مخصوصی دارند.


آیا جشم زدن واقعیت دارد؟


و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون انه لمجنون(51/ قلم)


بسیاری از مردم معتقدند که در بعضی از چشم ها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند،‌ ممکن است آن را از بین ببرند یا درهم بشکنند و انسان را بیمار یا دیوانه کنند.


این باور از نظر عقلی امر محالی نیست. امروزه بسیاری از دانشمندان معتقدند که در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده که کارایی زیادی دارد و حتی با تمرین و ممارست می توان آن را پرورش داد.


خواب مغناطیسی،‌ از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم ها انجام شدنی است. در دنیایی که اشعه لیزر که نامرئی است،‌ می تواند کاری کند که از هیچ سلاح مخرب دیگری ساخته نیست،‌ پذیرش وجود نیرویی در بعضی از چشم ها که از طریق امواج مخصوصی در طرف مقابل اثر بگذارد،‌ چیز عجیبی نیست.


بسیاری نقل می کنند که با چشم خود افرادی را دیده اند که دارای این نیروی مرموز چشم بوده اند و افراد یا حیوانات یا اشیائی را از طریق چشم زدن از کار انداخته اند.


پس نه تنها نباید اصراری در انکار این امور داشت،‌ بلکه باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم نیز پذیرفت. در روایات اسلامی نیز تعبیرات گوناگونی دیده می شود که وجود چنین امری را تأیید می کنند.


در حدیثی می خوانیم که اسماء بنت عمیس خدمت پیامبر عرض کرد که گاه فرزندان جعفر چشم می زنند آیا رقیه ای برای آنها بگیریم؟‌(رقیه:‌دعایی است که می نویسند و افراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگه می دارند آن را تعویذ نیز می نامند)‌پیامبر فرمود:  آری مانعی نداردٰ اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیش گیرد،‌ چشم زدن بود.

ذکر این نکته نیز لازم است که هیچ مانعی ندارد که این دعاها و توسل ها به فرمان خداوند،‌ جلوی تأثیر نیروی مرموز چشم ها را بگیرد؛‌ همان گونه که دعاها بر بسیاری از عوامل مخرب دیگر اثر می گذارد و آنها را به فرمان خدا خنثی می کند.
این نکته نیز سزاوار یادآوری است که قبول تأثیر چشم زخم به این معنا نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در این گونه موارد پناه برده شود که هم بر خلاف دستور شرع است و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه به اصل موضوع می شود،‌ همان گونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات،‌ این تأثیر نامطلوب را در اذهان گذارده است.


روزی به اندازه پنجاه سال:‌


تعرج الملئکه و الروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه(4/ معارج)


تعبیر پنجاه هزار سال از این نظر است که روز قیامت بر حسب سال های دنیا تا این حد ادامه پیدا می کند. البته این درباره مجرمان و ظالمان و کافران است.


از این رو در حدیثی می خوانیم که به پیامبر گفته شد:‌این روز چقدر طولانی است؟‌ فرمود:‌ سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست،‌ آن روز برای مؤمن سبک و آسان است؛ آسان تر از یک نماز واجب که در دنیا خوانده است.


باید توجه داشت که این آیه با آیه 5 سوره سجده که روز قیامت را هزار سال بر می شمرد،‌ منافاتی ندارد؛‌ چرا که آن آیه به یکی از پنجاه موقف قیامت اشاره دارد و این آیه به تمام روز قیامت.


بنابراین،‌ هر کس به گونه ای که در دنیا عمل کرده است،‌ در مواقف قیامت معطل خواهد شد و در نتیجه آن کسی که در دنیا به هنگام اجرای فرامین الهی با آغوش باز و طیب خاطر،‌ فرمان پذیر بوده و احساس سنگینی و خستگی نکرده است،‌ از مواقف قیامت نیز با شادمانی و سرور خواهد گذشت و آن کس که فرامین الهی را چون بار گرانی تلقی کرده و احیانا از اجرای آن سرباز زده است،‌ از مواقف قیامت به سختی عبور خواهد کرد و گذشتن از آن برای او بسیار طولانی خواهد بود.


عبادت شبانه پابرجاتر است:


ان ناشئه الیل هی اشد وطا و اقوم قیلا(6/ مزمل)


عبادت در شب،‌ به ویژه در سحرگاهان و نزدیک طلوع فجر،‌ اثر فوق العاده ای در صفای روح،‌ تهذیب نفوس،‌ تربیت معنوی انسان،‌ پاکی قلب و بیداری دل،‌ تقویت ایمان و اراده،‌ تحکیم پایه های تقوی در دل و جان انسان دارد که حتی با یک مرتبه آزمایش،‌ انسان آثار آن را به روشنی در خود احساس می کند.


به همین دلیل،‌ علاوه بر آیات قرآن،‌ در روایات اسلامی نیز تأکید فراوانی بر آن شده است.


حدیث مربوطه:


امام صادق(ع):‌ سه چیز از عنایان مخصوص الهی است:‌ عبادت شبانه،‌  افطار دادن به روزه داران و ملاقات برادران مسلمان.


امام صادق(‌ع):‌ نماز شب گناهان روز را از بین می برد.


فضیلت غذا دادن به دیگران:‌


انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا (9/ انسان)


سیر کردن گرسنگان،‌ یکی از کارهای برجسته نیکان است که قرآن بر آن تأکید فراوانی کرده است،‌ اگر به دنیای امروز نگاهی بیندازیم که طبق اخبار منتشر شده،‌ هر سال میلیون ها نفر از گرسنگی می میرند،‌ در حالی که در مناطق دیگر دنیا آنقدر غذای اضافی به زباله دان ها می ریزند که حسابی برای آن نیست،‌ اهمیت این دستور اسلامی و دوری دنیای امروز از موازین اخلاقی روشن می گردد.


در روایات اسلامی نیز تأکید فراوانی در این زمینه دیده می شود.


احادیث مربوطه:‌


امام صادق(ع):‌کسی که مؤمنی را غذا دهد تا سیر شود،‌ هیچ کس از خلق خدا نمی داند که در آخرت چه پاداشی دارد و فرشتگان مقرب الهی و پیامبران نیز ندانند؛‌ جزء‌ خداوند که پروردگار عالمیان است.
پیامبر اکرم(ص):‌ از بهترین اعمال نزد خداوند،‌خنک کردن جگرهای داغ و سیر کردن شکم های گرسنه است. سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست،‌ بنده ای که شب سیر بخوابد و برادر مسلمانش گرسنه باشد،‌ به من ایمان نیاورده است.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام