مربیان در سنگر تعلیم و تربیت با زبان و عمل در جهت هدایتگری و آموزش شاگردان تلاش می کنند و از زبان و گفتار در راستای آموزش و تبیین وظائف و انتقال معلومات بهره می برند و از عمل و رفتار در جهت ایفاء نقش الگویی استفاده می کنند.
گفتار معلم ضمن اینکه باید سنجیده و حساب شده و علمی باشد و از نیکویی و سازندگی و لینت و فصاحت و بلاغت برخوردار گردد، لازم است که در جریان تعلیم و تربیت گفتار های او با همدیگر تناقض نداشته باشد. چنانکه نباید با رفتارش تناقض داشته باشد و همین طور بین گفتارهای معلمین در راستای تربیت و تعلیم نباید احساس تناقض و ناهمگونی و ناهماهنگی بشود در غیر این صورت در رسیدن به هدف تربیتی دچار مشکل خواهد شد.
حضرت علی(ع) می فرماید:
«شر القول ما نقض بعضه بعضه»
بدترین سخن آن است که بعضی از آن بعض دیگر را نقض کند و بشکند. بنابراین معلم باید از تناقض گویی بپرهیزد.
منبع:دانستنی های لازم در تعلیم و تربیت،ص۱۱۰.
نظر خود را اضافه کنید.