احکام مربوط به مجالس مولودي اهل بيت

کف زدن از نظر آيات قرآن و تاريخ

سوال 25- در اعياد ديده مي شود كه کف مي زنند. آيا اصلا در مورد کف زدن در قرآن يا احاديث اهل بيت (ع) اشاره اي به آن شده است؟ لطفاً اگر در تاريخ هم مطلبي در اين رابطه آمده است بيان فرماييد؟
ج: بله در قرآن در مورد کف زدن آياتي آمده است. مثلا در سوره مبارکه انفال، آيه 35 آمده است.
( و ما كان صلاتهم عند البيت الا مكاء و تصديه ...) يعني نماز آنها (كفا و مشركين) در كنار خانه کعبه چيزي جز سوت کشيدن و کف زدن نبود.
مرحوم علامه طباطبايي (ره) در کتاب گرانقدر الميزان در بيان تفسير اين آيه كار سوت زدن و کف زدن را ملعبه دانسته اند.
و نيز در تاريخ آمده كه، گروهي از احزاب در زمان جاهليت به هنگام طواف خانه کعبه لخت مادر زاد مي شدند. و سوت و کف مي زدند و نام آن را عبادت مي گذاشتند. و نيز نقل شده هنگامي كه پيامبري اسلام (ع) در كنار حجرالاسود مشغول نماز مي شد، دو نفر از طايفه ابن سهم در طرف راست و چپ آن حضرت مي ايستادند، يكي صيحه مي كشيد و ديگري کف مي زد تا نماز پيغمبر (ع) را مشوش کنند.
يا آن شبي كه قريشيان مي خواستند پيامبر (ع) را به قتل برسانند، اجتماع کردند و به مسجد الحرام آمدند و شروع کردند به سوت و کف زدن و دور خانه طواف كردن.
و يا وقتي فرشتگان الهي براي عذاب قوم لوط كه به همجنس بازي روي آورده بودند به شکل جوانان زيبا روي بر خانه حضرت لوط وارد شدند. زن لوط كه به قوم گنهکار كمك مي كرد. بر فراز بام رفت، ابتدا از طريق كف زدن و سپس روشن كردن آتش اين قوم منحرف را از حضور جوانان در خانه لوط آگاه كرد ....)
متاسفانه همان طور كه در تفسير نور آمده در طول تاريخ مراسم مذهبي، دستخوش تحريف شده است و گاهي مقدس ترين مراکز، محور بالاترين خرافات مي شوند. تبديل صلوات به كف و سوت در مجامع امروزي پرتويي از تبديل نماز به سوت و كف زدن آنهاست.

حکم كف زدن

سوال 26- در مولودي هاي اهل بيت (ع) ديده مي شود كه كف مي زنند. آيا كف زدن در اين مجالس جايز است؟
ج: مقام معظم رهبري (دام ظله العالي) مي فرمايند: (كف زدن في نفسه و به نحو متعارف اشکال ندارد .) يعني كف زدن به تنهايي بدون آنکه با حرامي مقرون شود آن هم به نحو متعارف و عرف مردم اشکال ندارد. عرف مردم هم يعني ببينيد مردم در مجالس شادي خود يا در مجالس اعياد و تشويق و تاييد و مانند آن چگونه كف مي زنند اين نوع كف زدن عرف مردم مي باشد. و في نفسه اشکال ندارد. اما اگر كف زدن به حدي برسد كه از عرف مردم خارج شود مثلا كف زدن به همراه تکان دادن غير متعارف سر و بدن و ... صورت پذيرد اين نوع كف زدن از عرف مردم خارج مي باشد. كه نظر مراجع بزرگ تقليد از جمله آيت الله نوري همداني در اين مورد آن است كه (دست زدن به حد جلف و سبك نبايد برسد)
يا حضرت آيت الله بهجت مي فرمايند: كف زدن به حد لهو نرسد.
كه آن حد جلف و سبك همان حدي است كه از عرف مردم خارج باشد و بر خلاف متعارف انجام گيرد. والا كف زدن معمولي حرام نيست.

حکم كف زدن در مساجد و حسينيه ها

سوال 27- در مساجد و حسينيه ها آيا كف زدن جايز است؟
ج: مقام معظم رهبري (دام ظله العالي) مي فرمايند: (... بهتر است فضاي مجالس ديني به خصوص مراسمي كه در مساجد و حسينيه ها و نماز خانه ها بر گزار مي شود، به ذکر صلوات و تكبير معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
در ضمن به فتواي غالب مراجع كف زدن در مساجد در حسينيه ها جايز نيست و بايد ترك شود. مثلا آيت الله فاضل لنكراني (دام ظله العالي) مي فرمايند: (به طور كلي كف زدن در مساجد و حسينيه ها و اماکن مقدس به هر عنوان كه باشد جايز نيست.) و يا آيت الله نوري همداني ( دام ظله العالي) مي فرمايند: كف زدن در مساجد و حسينيه ها اشکال دارد. و يا آيت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالي) مي فرمايند: در مساجد و حسينيه ها از آن ( كف زدن) پرهيزي شود.

دست زدن طلاب

سوال 28- حکم دست زدن طلاب علوم ديني در مجالس مولودي اهل بيت (ع) چيست؟
ج: آيت الله بهجت (دام ظله العالي ) حکم ديگران را دارند. اگر چه مناسب آنها نيست.

بهترين كار در مجالس اعياد

سوال 29- در مجالس مذهبي و اعياد بهتر است مجلس را به چه نحوي گرم كنيم؟
ج: حضرت آيت الله خامنه اي (دام ظله العالي) در اين رابطه مي فرمايند: ( ... بهتر است با اذ كار شريفه صلوات و امثال آن مجلس مذهبي و اعياد را گرم کنند.) و يا در جاي ديگر مي فرمايند: كف زدن في نفسه به نحو متعارف ... اشکال ندارد ولي بهتر است فضاي مجالس ديني ... به ذکر صلوات و تكبير معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
يا آيت الله نوري همداني مي فرمايند: برگزاري جشن هاي مذهبي نيز مناسب است كه بر اساس روش مومنان با تكبير و صلوات همراه باشد و يا حضرت آيت الله فاضل لنكراني (دام ظله العالي) در اين رابطه مي فرمايند: در طول تاريخ اسلام و تشيع شعائر مسلمانان ذکر صلوات بوده است. خصوصا در مجالسي كه به نام و ياد ائمه (ع) تشكيل شود لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علايق خويش را با فرستادن صلوات ابراز دارند.
با اين توضيحات بر همگان روشن مي شود كه ذکر صلوات و تكبير مناسب تر است به مجالس مذهبي تا كف زدن. و چون مراجع به اتفاق بر بهتر بودن ذکر صلوات و تكبير نيست به كف زدن اذعان داشته اند مي توان چنين پنداشت كه اهل بيت (ع) به تكبير و صلوات فرستادن ما راضي تر هستند تا ... زيرا كه در عصر غيبت بر ما وظيفه است كه تابع مراجع معظم تقليد باشيم و وقتي علماء بزرگ ما تكبير و صلوات را بهتر از كف زدن مي دانند بر هر مومن است كه اطاعت كند و آنچنان كند كه اهل بيت (ع) مي خواهند. ان شاء الله

در يك شبهه آيا كف زدن داراي ثواب است ؟ و ...

سوال 30- برخي مداحان مطرح مي کنند كف زدن داراي ثواب است و هر چه بهتر و محكم تر كف بزنيد ثواب بيشتري مي بريد و يا مي گويند كف زدن و رقص اگر براي اهل بيت (ع) باشد اشکال ندارد. نظر حضرتعالي چيست؟
ج: حضرت آيت الله تبريزي (دام ظله العالي) در اين رابطه مي فرمايند: كف زدن و رقص با مجالس معصومين (ع) مناسبت ندارد و لازم است در اين مجالس ترك شود مجالس معصومين (ع) بايد طوري باشد كه مردم را به ياد خداوند متعال بيندازد و فضايل و سفارش هاي معصومين (ع) را براي مردم بيان کنند. نه اين كه العياذ بالله در آن كار حرام انجام شود يا كاري كه موجب غافل شدن مردم از خداوند شود كه در اين صورت ثوابي بر آن مترتب نمي شود. حضرت آيت الله صافي گلپايگاني (دام ظله العالي ) مي فرمايند: كسي كه چنين امري را اظهار مي دارد لاابالي است و يا جاهل، و اينگونه اشخاص بدعت گذار محسوب مي شوند صحت و يا فساد عمل و يا ثواب داشتن و نداشتن را بايد مجتهد جامع الشرايط بفرمايد.
در تفسير نور هم آمده كه در طول تاريخ مراسم مذهبي دستخوش تحريف شده است و گاهي مقدس ترين مراکز محور بالاترين خرافات مي شوند. تبديل صلوات به كف و سوت در مجامع امروزي پرتويي از تبديل نماز به سوت و كف زدن آنهاست (کفار و مشركين)

گريه در اعياد اهل بيت (ع

سوال 31- خواندن مرثيه و مديحه هاي كه شنوندگان را در جشن هاي تولد ائمه (ع) به گريه بيندازد چه حكمي دارد؟ ج : مقام معظم رهبري (دام ظله العالي): خواندن مرثيه و مديحه هاي در جشن هاي اعياد ديني اشكال ندارد.

پول ريختن در اعياد بر سر حاضرين

سوال 32- در مجالس اعياد ديده مي شود كه بعضي ها بر سر حاضرين پول مي ريزند اين كار چه كار چه حكمي دارد؟
ج: مقام معظم رهبري (دام ظله العالي): پاشيدن پول بر سر حاضرين بدون اشكال است بلكه اگر به قصد اظهار شادي و سرور و شاد كردن قلوب مومنين باشد، ثواب هم دارد.

سوت زدن و هورا كشيدن

سوال 33- سوت زدن و هورا كشيدن در اين مجالس چه حكمي دارد؟
ج: آيت الله فاضل لنكراني (دام ظله العالي): كف زدن در اماكن مذهبي و در مجالس مربوط به اهل بيت (ع) در صورتي كه هتك تلقي گردد جايز نيست و همين طور است سوت زدن و هورا كشيدن.

حكم موسيقي در اعياد

سوال 34- اخيرا در ميلاد ائمه معصومين (ع) به عنوان جشن ائمه يا مناسبت هاي ديگر ... كنسرت هاي موسيقي بر پا مي كنند يا سرود هايي همراه با آهنگ به صورت طرب آور با خوانندگي سبك اجرا مي كنند. رواج اين حركت ها در فرهنگسراها يا مساجد و حسينيه ها چه صورت دارد؟
حضرت رسول اكرم (ع) مي فرمايند: شنيدن و استماع موسيقي قساوت قلب مي آورد. و حضرت آيت الله خامنه اي (دام ظله العالي ) مي فرمايد: هر گونه خوانندگي و نوازندگي متناسب با مجالس عيش و نوش و خوشگذراني باشد، جايز نيست و از هر كاري كه با شئونات مساجد و حسينيه ها سازگار نباشد بايد اجتناب گردد.
و حضرت آيت الله فاضل لنكراني (دام ظله العالي) مي فرمايد: به طور كلي هر امري كه هتك و بي احترامي به ائمه اطهار (ع) تلقي شود جايز نيست و ظاهرا مجموع اين اعمال عرفا هتك محسوب مي شود.
و حضرت آيت الله بهجت ( دام ظله العالي) مي فرمايد: بر پايي و شركت در اين مجالس حرام است.
و حضرت آيت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالي) مي فرمايند: كليه صداها و آهنگ هايي كه مناسب مجالس لهو و فساد است حرام است.


حكم دعوت و پول دادن به گروه هاي موسيقي

سوال 25- ضرب، دف، دايره زدن در مجالس ائمه معصومين (ع) چه صورت دارد؟ و دعوت از اين گروه ها و افراد و پول دادن به آنها چه صورت دارد؟
ج: حضرت آيت الله بهجت (دام ظله العالي ) بر پايي آن مجالس و پول دادن به آنها حرام است.
حضرت آيت الله تبريزي (دام ظله العالي) استعمال آلات لهو در مجالس معصومين (ع) جايز نيست و نيز حضور در مجالسي كه اين برنامه ها در آن اجرا مي شود جايز نيست و گرفتن پول براي امر مزبور جايز نيست. مجالس معصومين (ع) بايد طوري باشد كه مردم را به فضايل و سفارش هاي معصومين (ع) آشنا نمايد و آنها را به يا خداوند متعال بيندازد.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام