ریا در روضه خوانی

سؤال:

یکی از شرایط مداحان را اخلاص بیان نموده اند. مگر ریا کردن در روضه خوانی چه خطرهایی را می تواند به دنبال داشته باشد؟


جواب:

حضرت حاجی نوری (ره) در کتاب ارجمند لولو و مرجان خطرهای ریا در روضه خوانی را به بخش های زیر تقسیم می نمایند که به طور مختصر عبارتند از:

1) به سبب ریا و غرض فاسد که رضای غیر خدا و اهل بیت (ع) می باشد، خود را از ثوابها و فیوضاتی که برای این طایفه مهیا نموده اند محروم می کند و به جیفه گندیده دنیا می پردازد.


2) این افراد داخل در جماعتی می شوند که آل محمد (ع) را سبب تجارت و معاش خود کرده اند. و امام باقر (ع) می فرماید: « ولا تستا کل الناس بنا فتفتقر » یعنی مال مردم را به سبب ما مخورید که فقیر خواهی شد. و ظاهراً مراد از فقر، فقر در دنیا و آخرت هر دو می باشد.


3) این افراد داخل در جماعتی می شوند که آخرت خود را به دنیا می فروشند.
رسول خدا (ع) می فرمایند: « شر الناس من باع آخرته بدنیاه و ... » یعنی مردمان بد آن کسانی هستند که آخرت خود را به دنیایشان فروختند.


4) این افراد جزء عالمان بی عمل خواهند شد که سخنان نیکویی می گویند، ولی خود عمل نمی کنند.



سؤال:

متأسفانه با این توضیحاتی که فرمودید در بعضی از افراد این صنف دیده می شود که این امور را برای کسب و تحصیل مال قرار داده اند. و مثل سایر اهل تجارت معامله می کنند و در زیادی و کمی مبلغ چانه می زنند. و یا بعضی در بالای منبر بانی می طلبند. با این حال خود را از چاکران خاص حضرت سیدالشهداء (ع) می شمرند و می گویند: آقایم امام حسین (ع) چنین کرد و یا چنین فرمود. در این مورد بیشتر توضیح دهید.


جواب:

بله، متأسفانه این مطلب حقیقتی است که حضرت علامه حاجی نوری در کتاب لولو و مرجان به این مورد اشاره می فرمایند که میان این افراد با حضرت سیدالشهداء ابداً علاقه نیست. و قدر و منزلت ایشان را حتی پست تر از حمال و سبزی فروش می دانند. و بیان می دارند که هر کس فقط ذکر مناقب و فضایل و مصائب حضرت سیدالشهداء (ع) را بیان کند، سمت چاکری و نوکری آن حضرت را پیدا نمی کند، بلکه روضه خوان و مداح آن زمان جزء نوکران خاص حضرت سیدالشهداء (ع) قرار می گیرد که آنچه می گوید برای حق عزوجل و رضای اولیائش (ع) باشد. والا کاسبی بیش نیست.



سؤال:

این بیان شما کاملاً صحیح می باشد و لیکن وقتی این مباحث بعضاً با این افراد مطرح می شود، آنان عذرهایی می آورند. مثلاً می گویند ما شغل دیگری نداریم و تنها منبع معیشت زن و بچه ها همین کار می باشد. در این مورد چه باید کرد؟


جواب:

علامه حاجی نوری در این رابطه می فرمایند: ببینید ما نمی گوییم اهل علم و یا روضه خوان نباید چیزی بگیرند. بلکه ما بیان می کنیم که روضه خوان با تقوا و با دیانت باید راه جواز این قسم تجارت و محلیت آن را فرا بگیرد و قسم جایز آن را به دست آورد. و چون در این مسئله بین علماء اختلاف بسیار است مداح با تقوا، باید حکم این عمل را از مرجع تقلید خود سوال کند و طبق آن عمل نماید. تا از تبعات کسب حرام و مال حرام آسوده باشد و آخرت خود را به دنیای خود نفروشد.
 


 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام