سينه زني و احکام آن

معاني سينه زني

سوال 14- معني سينه زدن چيست؟
ج: همان گونه كه شخص عزادار در شدت ناراحتي بر سر و سينه خود مي كوبد، سينه زن نيز به عنوان عزاداري بر سر يا سينه مي زند لكن با نظم خاص خود و به صورت اجتماعي.
و آيت الله فاضل لنكراني (دام ظله العالي ) در اين رابطه مي فرمايند: سينه زدن يكي از مظاهر مهم عزاداري و ابزار تنفر از ظلم بني اميه است و نه تنها اشتباه نيست بلکه در تداوم هدف عاشورا نقش مهمي دارد.
و حضرت آيت الله بهجت (دام ظله العالي ) معناي سينه زني را، ترويج و تحكيم محبت و معرفت و اطاعت از ايشان مي دانند.

ميزان محکم سينه زدن

سوال 15- آيا مي توان در سينه زدن آنقدر محکم زد كه بدن سرخ شود و يا خون جاري شود؟
ج: نظر فقها در اين مورد به شرح زير مي باشد:
حضرت آيت الله بهجت (دام ظله العالي ) مي فرمايند: اگر مشتمل بر ضرر غير محرم نباشد مانعي ندارد.
حضرت آيت الله فاضل لنكراني (دام ظله العالي ) مي فرمايند: جايز بلكه راحج است مشروط بر آنکه موجب ضرر مهم و اضرار نفس نباشد.
حضرت آيت الله نائيني (ره) مي فرمايند: بر سرو سينه و صورت زدن به حدي كه به مرتبه سرخي عضو يا سياهي رسد اشکالي ندارد. بلكه اعمال مذكوره بر سينه و صورت زدن موجب شود كه خون كمي از عضو صدمه ديده بيرون آيد عيب و اشکالي ندارد.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالي ) مي فرمايند: از مجروح كردن بدن (در مراسم عزاداري) بايد پرهيز نمود.
پس با نگاهي گذرا در مي يابيم كه نظر غالب علماء به عدم اشکال محكم سينه زدن تا حدي كه ضرر قابل توجه اي به بدن وارد نكند مي باشد. البته جاي اين نکته است كه هر مقلدي بايد تابع مرجع خود باشد.

تعريف ضرر معتدبه

سوال 16- در جواب سوال قبل غالب علماء فرموده اند اگر ضرر معتد به يا قابل توجه اي نباشد محكم سينه زدن اشکال ندارد. بفرماييد معيار شرعي ضرر اعم از جسمي يا روحي چيست؟
ج: مقام معظم رهبري (دام ظله العالي) در جواب اين سوال مي فرمايند: ضرري است كه در نظر عرف، قابل توجه و معتنابه باشد. يعني آنکه در سينه زدن تا آنجا اشکال ندارد كه عرف آن ضرر و زخم را قابل توجه نمي داند و به آن اعتنايي نمي كند تا اين حد محكم زدن سينه اشکالي ندارد.


به صورت زدن در عزاي اهل بيت (ع)

سوال 17- آيا مي شود در عزاي اهل بيت (ع) به صورت زد و خدشه بر آن وارد كرد؟
ج: آيت الله بهجت (دام ظله العالي ) مي فرمايند: اگر ضرر محرمي مترتب نشود مانعي ندارد.


سينه زدن با بدن عريان

سوال 18- آيا سينه زدن با بدن عريان رحجان دارد يا با لباس؟
ج: حضرت آيت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالي) مي فرمايند: برهنه شدن در اين مراسم كار درستي نيست. و مقام معظم رهبري (دام ظله العالي) در جواب اين پرش فقط فرموده اند: موارد مختلف است.

بالا و پايين پريدن در سينه زدن

سوال 19- آيا مي توان در سينه زدن به بالا و پايين پريد روشي كه هم اکنون رسم شده است؟
ج: حضرت آيت الله بهجت مي فرمايند: اگر وهني بر آن مترتب نمي شود مانعي ندارد. يعني اگر عرف جامعه اين حرکات را بي احترامي و اهانت به مذهب نمي دانند اشکال ندارد.
براي واضح تر شدن جواب اين مسئله سوال را به دفتر طرح ولايت فرستاديم تا نظر اساتيد و علماء ديگر را نيز جويا شويم كه جواب چنين آمد: (بالا و پايين پريدن در سينه زدن حرام نيست ولي بهتر است از روش هاي معقول و مناسب استفاده گردد كه بهانه به دست مخالفين داده نشود.)
و مقام معظم رهبري (دام ظله العالي) نيز مي فرمايند: ..... شايسته است مراسم عزاداري به همان صورت متعارفي كه از قديم متداول بوده برگزار شود .
با توضيح مقام معظم رهبري وقتي نگاهي به گذشته مي كنيم در مي يابيم كه در قديم در مراسم هاي عزاداري خيلي از اين حركات را كه بعضا وهن انگيز هم مي باشند نداشته ايم. و اين حركات جديد التاسيس مي باشند.

 


 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام