ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

هر چند غريزه جنسي قوي و در برخي موارد خطرناك است به خصوص در شرايط و موقعيت هايي زمينه هاي بلوغ جنسي يك جوان هموارتر مي شود و محيط جامعه به آن دامن مي زند ولي اراده انسان و اختيار او بر تمام آن عوامل تحريك كننده مي تواند غلبه كند. البته شكي نيست مشكل است ولي نمي توان گفت نشدني است. در عين حال چنين حالتي نشانگر آن است كه زمان ازدواج شما فرا رسيده است.
نكته ديگر آن كه چنين حالتي ممكن است براي افراد متأهل نيز رخ دهد زيرا هميشه و در هر موقعيتي، هواي نفس و وسوسه هاي شيطاني به سراغ انسان مي آيد، پس بايد تمام افراد چه مجرد و چه متأهل كمر همت ببندند و با عوامل به انحراف كشاننده و آفات حركت به سوي كمال را مبارزه كند و به كنترل حواس خود بپردازد.
كنترل چشم تابعي از روح تقواست كه اگر در آدمي پديدار شد به تبع آن كنترل چشم نيز به دنبال آن خواهد آمد و راهي كه صددرصد گناه نكردن در تمام زندگي را تضمين كند براي افراد عادي بشر چيز سهلي نيست؛ زيرا انسان موجودي مختار و داراي تمايلات گوناگون است. و با عزمي آهنين و مبارزه‏اي دائمي و تدريجي با نفس مي‏توان به چنين جايگاه رفيعي دست يافت. موارد زير در اين زمينه بسيار سودمند است، ولي هيچ يك را تضمين قطعي نمي‏توان به حساب آورد. بلكه تضمين نهايي، در نفس و عزم راسخ خود انسان است:
1) مطالعه پيوسته در عوالم پس از مرگ و احوال برزخ و قيامت و جديت در ترس از عوالم پس از مرگ.
2) مطالعه پيرامون عواقب وخيم گناهان.
3) ارتباط پيوسته و قلبي با خداوند، خواندن قرآن، دعاها، نماز شب و ... وليكن با توجه و حال.
4) داشتن حالت انابه، خضوع، و تضرع دائمي، توبه و استغفار.
5) دوري از عواملي كه انسان را به گناه متمايل مي‏سازد؛ مانند محيط هاي آلوده به گناه.
6) از بين بردن زمينه‏هاي گناه؛ مثلاً كسي كه انحرافات جنسي دارد بايد هرچه سريع‏تر ازدواج كند.
7) نشست و برخاست با انسان‏هاي مؤمن و خداترس واقعي.
8) جديت در مبارزه با خواهش‏هاي نفساني.
9) توجه به عواقب نگاه به نامحرم
10) در برخورد با نامحرم سعي كنيد به حداقل ارتباط اكتفا كنيد. سخن كوتاه بگوييد و از اطاله كلام با آنها خودداري كنيد.
11) هنگام صحبت كردن به صورت آنها نگاه نكنيد و به طور كلي نگاه خود را فرو بيندازيد چنانچه قرآن مي فرمايد: «قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم؛ به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و پايين بيندازند» همين دستورالعمل را براي زنان نيز دارد «قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن».
12) از قرار گرفتن با نامحرم در يك محيط خلوت كه فرد ثالثي نيست خودداري كنيد.
13) آيات و رواياتي كه شما را از نگاه به نامحرم توصيه مي كند در مقابل چشمان خود و جلوي چشم خود نصب كنيد.
14) مجلات مربوط به گناه و پيامدهاي گناه را جلوي خود نصب كنيد و هر از چند گاهي آن جملات را تغيير دهيد و مجلات جديدتر با الفاظ ديگري را جايگزين كنيد و سعي كنيد اين جملات را هر روز چند بار بخوانيد.
بهترين راه منصرف كردن نگاه و ديد و يا بازداشتن نگاه از تيزي و خيره نمودن است. حضرت علي(ع) فرمود: «كسي كه چشم خود را پايين اندازد، دلش آسوده گردد، تأسف كمتر خورد و از نابودي در امان ماند»، (غرر الحكم، ص 9122 - 9125). هم‏چنين مي‏فرمايد: «هر كه نگاه‏هايش پاك باشد، اوصافش نيكو شود»؛ «كسي كه عنان چشم خود را رها كند، زندگي‏اش را به زحمت مي‏اندازد»؛ «كسي كه نگاه‏هايش پياپي باشد، حسرت‏هايش دائمي و پياپي خواهد بود»، (تحف‏العقول، ص 97) و نيز فرمود: «بسا هوسي از نيم نگاهي حاصل است»، (بحارالانوار، ج 71، ص 293).
در قرآن كريم آمده است: «اي پيامبر! به مؤمنان و مؤمنات بگو كه در مقابل نامحرم چشم‏هاي خود را بپوشانند و نگاه خيره نكنند»، (نور، آيات 31 - 30).

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام