ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

انسان چون سايرموجودات خداوند مخلوق است. پس زماني بوده كه او خلق نشده است. پس محتاج علتي است كه او را خلق كند و علت خلق او جز خالق هستي نيست، كه هر وقت اراده كند، مخلوق خود را از ميان مي‏برد. پس موجودي كه اصل وجودش وابسته به ديگري است، چه چيزي دارد كه او را چنين متجري كرده و حتي ادعاي خدايي مي‏كند؟!
"همه را جمع كرد و ندا داد و گفت: من پروردگار برتر شما هستم".(1)
او كسي جز فرعون نبود. به همين دليل انسان فقير و نادار اگر متكبر شود، چن از اصل و ريشه جاوداني برخوردار نيست، موجب مي‏شود كه در هوا معلق شد و سر انجام سقوط كند.
انساني كه فقط خودش را قبول دارد و دچار عجب و خودبيني است و يا خود را از ديگران برتر مي‏داند و متكبر است، از امتيازي كه خدا به او داده كه عقل و شعور است، سوء استفاده كرده، حتي گاهي بر خالق خويش متكبر مي‏شود، چه رسد به هم نوع خودش. اين صفت رذيله بيشتر دامنگير افرادي مي‏شود كه به مقام و موقعيتي رسيده و به جاي خدمت به خلق بر مركب طغيان سوار شده، به پيش مي‏تازند.
حضرت امام خميني(ره) سبب و علت اصلي كبر و غرور را چنين بيان مي‏كند:
"كبر را اسباب بسياري است كه بر گشت تمام آن‏ها به اين است كه انسان در خود كمالي توهم كند كه آن باعث عُجب شود و مخلوط با حب نفس گرديه، حجاب كمال ديگران شده، آن‏ها را ناقص‏تر از خود گمان كند، و اين سبب ترفع قلبي يا ظاهري گردد و به همه بندگان خدا به نظر حقير و تعيير نگاه كند".(2)
حضرت امام نقطه اصلي انحراف و به وجود آمدن غرور راتوهم وتخيل از وجود كمال مي‏داند و چون حب نفس در انسان امري طبيعي به نظر مي‏رسد، ان تخيل را با حب نفس مخلوط كرده، و در نتيجه به شخص متكبر و يا خود بين تبديل مي‏شود.
مفاسد غرور چيست؟
امام خميني مي‏فرمايد: "بدان كه اين صفت زشت ناهنجار هم في نفسه داراي مفاسد است و هم از آن مفاسد بسيار زاييده شود. اين رذيله انسان را از كمالات ظاهري و باطني و از حظوظ، لذت، دنيوي و اخروي باز دارد و توليد بغض و عداوت كند و انسان را از چشم خلايق بيندازد و پست و ناچيز كند و مردم را وادار كند كه با او معارضه، مقابله، به مثل كنند و ارا خوار كنند و تحقير نمايند چنان چه از رسول اكرم(ص) نقل شده است كه فرمود: "لن يدخل الجنة من في قلبه مثقال حبة من خردل من كبر؛ (3) داخل بهشت نمي‏شود كسي كه در قلبش ذره كوچكي از غرور باشد".
چگونه مي‏توان بر غرور علمي و معنوي خود غلبه كرد؟
تمام موجودات از جمله انسان‏ها رابطه‏اي بين مبدأ و منتها هستند، يعني مسافراني‏اند كه چند روزي به عنوان ميهمان به اين سرا آمده و سرانجام به مقصد اصلي خواهند رسيد.
خداوند در قرآن براي آن كه عظمت و شرافت انسان را بيان كند مي‏فرمايد: "ما اين امانت را بر آسمان‏ها و زمين و كوه‏ها عرضه كرده‏ايم، از تحمل آن سرباز زدند و از آن ترسيدند. انسان آن امانت را بر دوش گرفت كه او ستمكار و نادان بود".(4)
ناداني و جهل انسان او را به غرور مي‏كشاند. قرآن مي‏فرمايد: "اي آدمي! چه چيز تو را به پروردگار كريمت مغرور كرده است؟".(5)
از جمله اصلي‏ترين عامل سركوبي و غلبه بر كبر اعتراف به كبر و ناداري است. امام خميني در اين باره مي‏نويسد:"پس معلوم شد كه تكبر نيست مگر از غايت جهل و ناداني! هر كس جهلش بيتشر و عقلش ناقص‏تر است، كبرش بيشتر است. رسول خدا(ص) كه علمش از وحي الهي مأخوذ بود و روحش به قدري بزرگ بود كه يك تنه غلبه بر روحيات ميليون‏ها ميليون بشر كرد، تواضعش با بندگان خدا از همه كس بيشتر بود. كراهت داشت كه اصحاب براي احترام او به پا خيزند، وقتي وارد مجلس مي‏شد، پايين مي‏نشست، روي زمين طعام ميل مي‏فرمود و روي زمين مي‏نشست و مي‏فرمود: "من بنده‏اي هستم، مي‏خورم مثل خوردن بنده و مي‏نشينم مثل نشستن بنده".(6)
تا انسان اعتراف به جهل خود نكند، هرگز از مَركب غرور و تكبر وخودخواهي پايين نخواهد آمد. اين مركب ممكن است مركب علم يا معنويت يا عرفان يا سلطنت و مقام باشد. مثال عاميانه اما پر معنايي وجود دارد كه درخت هر چه ثمرش بيشتر باشد، سر به پايين خواهد آورد. جمله‏اي معروف منتسب به ابن سينا، اين فيلسوف بزرگ است كه: "بعد از اين همه دانستن و داشتن علم، به جايي رسيده‏ام كه فهميدم هيچ نمي‏دانم.
اعتراف او به جهل، وي را جاهل نمي‏كند، بلكه او به علم نونور ازلي مربوط شده كه مي‏فهمد هر چه مي‏دانسته، در مقابل علم الهي و معلومات ازلي هيچ است. البته شيطان حجاب بزرگي است.
نتيجه: تكبر و غرور ممكن است از هر ناحيه‏اي ايجاد شود و راه علاج آن تدبر و تفكر در آيات الهي و رسيدن به اين معنا است كه در مقابل خالق هستي هيچ نيست و اعتراف به جهل و تقويت اين باور، راه اصلي و اساسي غلبه بر غرور است.
پي نوشت‏ها:
1 - نازعات(79) آيه 24، و 25.
2 - امام خمين، چهل حديث، ص 84.
3 - همان، ص 83.
4 - احزاب (33)، آيه‏71.
5 - انفطر (82)، آيه 6.
6 - امام خميني، چهل حديث، ص 95.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام