تا کنون پنج گونه تاریخ نگاری پدید آمده است. تاریخ نگاری اسطوره ای، تاریخ نگاری فلسفی، تاریخ نگاری علمی، تاریخ نگاری عرفانی و تاریخ نگاری دینی.
تاریخ نگاری اسطوره ای مربوط به دورامن اساطیر و افسانه هاست وبه باور اسطوره شناسان بشر آنچه واقعیت داشته را متخیلانه بال و پر داده و درشکل اساطیر و افسانه ها بازآفرینی کرده است.عصرخدایان و آنچه برآنها رفته است دراساطیر یونانی مثلا، ادوار خاصی دارد.

تاریخ نگاری فلسفی به این معناست که شما تاریخ انسان ها را براساس افکار و اندیشه ها تقسیم بنمایید.مثلا تقسیم ادوار تاریخی به عصرسنت، عصرمدرن و عصرپست مدرن؛ مثلا آگوست کنت ادوار تاریخی را به سه دوره دینی، فلسفی و تجربی تقسیم می کند. تاریخ نگاری علمی مرادف با علم تاریخ است که آنچه برادمیان گذشته را براساس شواهد و قرائن کشف شده تقسیم می کند.مثلا تقسیم ادوار تاریخی به دوره پیش از میلاد حضرت مسیح و بعد از میلاد حضرت مسیح و نیز مثلا تقسیم ادوار تاریخی ایران به دوره آریایی ها، دوره هخامنشیان، دوره اشکانیان، دوره سلوکیان، دوره ساسانیان. تاریخ نگاری عرفانی براساس ذوق عرفانی صورت می گیرد مثلا رنه گنون عارف سنت گرا عصر آهن، عصرحجر، عصرمفرغ را به عنوان اعصار تاریخی ذکر می کند. تاریخ نگاری دینی براساس تاریخ ذکر شده درمتون دینی عنوان می شود. مثلا تاریخ یهودیت در مرحله اول با خلق ادم و حوا شروع می شود تا انبیای بعدی، در مرحله دوم با حضرت ابراهیم تا ورود بنی اسراییل به مصر در زمان حضرت یوسف، مرحله سوم با خروج بنی اسراییل از مصر همراه حضرت موسی و الی آخر.


براسا تاریخ نگاری فلسفی ، تاریخ نگاری عرفانی و به خصوص تاریخ نگاری دینی آخرالزمان؛ آخرین دوره تاریخی اهمیت ویژه ه دارد و نیز البته حساسیت ویژه  دارد.. دراین مرحله است که آنچه درهمه ادوار تاریخی سابقه نداشته رخ خواهد داد و تکلیف عالم و آدم روشن خواهد شد و حرکت خطی زمان به نقطه مطلوب خویش خواهد رسید.
تاریخ نگاری دینی  چنانچه درمتون دینی اسلام ، قرآن و سنت روایت شده به پیامبر آخرالزمان  که خاتم النبیین است ختم خواهد شد و عصر آخرین پیامبر الهی به نوبه خودش چند دوره خواهد داشت که آخرین دوره آن ، دوره امام آخرالزمان ؛حضرت ولی عصر(عج) خواهد بود. این دوره سرنوشت ساز تقسیم می شود به مرحله حضور، مرحله غیبت و مرحله ظهور.


با شهادت امام حسن عسکری(ع) و امامت امام عصر(عج) تاریخ شیعه وارد مهم ترین مقطع خویش شده است.چرا می گوییم مهم ترین؟


اولا به این دلیل که امام عصر ، موعود تمام انبیای الهی است و همه در آروزی تحقق دولت کریمه او بوده اند.همه آنچه توسط انبیا و اولیا و صالحان انجام گرفته، زمینه ظهور اخرین منجی بوده است.اخرین پیامبر، ابلاغ دین را کامل کرد ولی اخرین امام، اجرای دین را کامل خواهد ساخت.


ثانیا به این دلیل که مردم عصر غیبت کبری بیشترین نقش را در بزرگترین انقلاب تاریخی ایفا خواهند کرد. منتظران عصر غیبت امام عصر را در روایات شیعی برترین مردم همه اعصارتاریخی و برترین مسلمان ها خوانده اند. مقام وجودی آنها از سایرمسلمان ها بالاتر است.آنان به پیامبر حاضر و امام حاضر ایمان آورده بودند ولی اینان به پیامبرغایب و امام غایب ایمان آورده اند. یاران و یاوران حضرت ولی عصر ازهمین منتظران واقعی برخواهند خاست. انتظار فرج به معنای صحیح آن - که آماده باش کامل دائمی است- بالاترین اعمال ، بالاترین عبادات وبالاترین جهادهاست. تکامل بشر دراین مرحله شدت خواهد یافت و با ظهور نهایی به اوج خود خواهد رسید.


ثالثا به این دلیل که بیشترین هجمه ها علیه تحقق وعده الهی دراین مقطع صورت خواهد گرفت.اگرهمه تلاش ها درطول تاریخ برای رسیدن به دولت کریمه حضرت ولی عصر و حکومت صالحانه بوده ، معلوم است که شیاطین جنی و انسی ارام نخواهند نشست و همه تلاش خویش را به کارخواهند بست تا جلوی حاکمیت صالحانه مستضعفان را بگیرند. می دانند که با ظهور امام عصر طومار زندگی شان به هم خواهد پیچید لذا دراین تلاش اند تا مانع نابودی خود بشوند.


آغاز امامت آقا بقیه الله الاعظم از یک نظر آغاز سهم گیرترین و همه گیرترین و سنگین ترین نبرد حق و باطل است، نبرد کفر و ایمان؛ از یک نظر دیگر آغاز حرکت به سمت و سوی انجاز وعده الهی وپایان خوش بینانه تاریخ و غلبه اسلام برهمه کفر. ما درعصر غیبت کبرای امام عصر قرار گرفته ایم، درآن عصر که انبیا و اولیای الهی به امیدش بوده اند، امام علی (ع) برایش اشک ریخته و امام صادق(ع) آرزو داشته عمرخویش را وقف امام دراین عصر بکند و امام رضا ( ع) به احترامش تمام بالا برخاسته است .کدام افتخار ازاین بالاتر؟ 

ارسال شده توسط کاربر گرامی:آقای میثم امانی

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام