امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

حلال و حرام بودن غذاها

دین مبین اسلام علاوه بر توجه ویژه به مسائل معنوی رهنمودهای فراوانی در رابطه با تغذیه دارد که نشانگر تاثیر تغذیه صحیح و اسلامی بر سلامت جسم و روح است.

هرچند حتی هنوز هم حکمت برخی از دستورات اسلامی برای دانشمندان کشف نشده ولی این به معنای بی دلیل بودن آنها نیست. زیرا در سایر موارد بعد از سالها ثابت شده که دستورات اسلامی پرده از چه نکات علمی ای برداشته اند که بشر بعد از پیشرفت تنها به بخشی از آن دست یافته است. نخستین و مهمترین رهنمود اسلام درباره مواد غذایی مصرفی این است که "حلال" باشند. لذا در آیه ۱۱۹ از سوره انعام می خوانیم:

 

«وَ مَا لَكُمْ أَلاَّ تَأْكُلُواْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُم مَّا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلاَّ مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَإِنَّ كَثِيرًا لَّيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِم بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ.»
«چرا از آنچه نام خدا بر آن ياد شده نمی خوريد و خدا چيزهايی را که بر شما حرام شده به تفصيل بيان کرده است، مگر آنگاه که ناچار گرديد. بسياری بی هيچ دانشی ديگران را گمراه پندارهای خود کنند؛ هر آينه پروردگار تو به متجاوزان از حد داناتر است.»
                                                                                                                                          ***
سه نکته:
* شبهه ای که منحرفین ترویج می کردند
گروهى با شبهه افكنى و مقايسه ميان حيوان ذبح شده و مرده، مردم را به انحراف كشيده و مى گفتند: چرا حيوانى را كه ما مى كشيم حلال است و آنچه را خدا مى كشد، حرام؟ اين آيه ضمن هوشيار نمودن مردم، پاسخ آنان را نيز مى دهد.
 
** فلسفه خوراکی های حلال و حرام در کلام امام رضا(ع)
امام رضا علیه‏ السلام در روایتی می ‏فرمایند:
"خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی و نوشیدنی را حلال نکرده مگر آن که در آن منفعت و مصلحت بوده است و هیچ خوردنی و نوشیدنی را حرام نکرده مگر آن که در آن زیان و نابودی و فساد بوده است. پس هر چیزِ سودمند و نیروبخش جسم که باعث تقویت بدن ‏باشد، حلال شده و هر چیزی که قوای جسمانی را از بین ببرد و یا موجب مرگ شود، حرام است." (مستدرک الوسایل، جلد ۱۶، صفحه ۲۳۳)
 
*** در اسلام بن بست وجود ندارد!

نکته جالب دیگر در آیه این است که نشان می دهد در اسلام هیچ راهی به بن بست ختم نمی شود! یعنی اگر کسی بگوید حالا که من به حلال دسترسی ندارم، یا حیوانی برای ذبح اسلامی نیست اگر مردار هم نخورم از گرسنگی می میرم، آیه می فرماید: «الاّ ما اضطررتم اليه» یعنی اضطرار، تكليف را ساقط مى‏كند. اسلام هیچکس را بیش از اندازه توانش تکلیف نمی کند و تکالیف متناسب با توان انسانها و شرایط آنهاست.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

شبکه های اجتماعی

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام