حدیث
روی عن ابی الحسن الرضا «علیهالسلام» قال:
«إِیَّاکُمْ وَالْحِرْصَ وَالْحَسَدَ فَإِنَّهُمَا أَهْلَکَا الْأُمَمَ السَّالِفَةَ وَإِیَّاکُمْ وَالْبُخْلَ فَإِنَّهَا عَاهَةٌ لَا تَکُونُ فِی حُرٍّ وَلَا مُؤْمِنٍ إِنَّهَا خِلَافُ الْإِیمَانِ.» (بحارالانوار ج۷۵ ص۳۴۶)
شرح
روایتی از امام هشتم(ع) منقول است که حضرت فرمودند: از دو رذیله اخلاقی بپرهیزید: اوّل؛ حرص و دوم؛ حسد!
«حرص» یعنی انسان، چیزی از امور دنیایی که مورد احتیاجش نیست را انباشته کند؛ به عبارت دیگر: زیاده طلبی در امور مادّی و مالی؛ «إِیاکُمْ وَ الْحِرْصَ وَ الْحَسَدَ».
«حسد» یعنی انسان آرزوی زوال نعمت از غیر کند و ناراحت باشد از اینکه خداوند به غیر نعمتی را عطا فرموده؛ حسد دو نوع است: گاهی آرزوی زوال نعمتی را از دیگری میکند در حالیکه خودش از آن نعمت محروم است، یک وقت خودش هم نعمت را دارد، امّا نمیخواهد غیر آنرا داشته باشد؛ این حالت بدترین نوع حسد است.
در ادامه حضرت میفرمایند: امّتهای گذشته را این دو رذیله از بین بردند، «فَإِنَّهُمَا أَهْلَکَا الْأُمَمَ السَّالِفَةَ»، بعد میفرمایند : از رذیله بخل هم بپرهیزید! «وَإِیاکُمْ وَالْبُخْلَ».
بخل یعنی انسان آنچه از نظر عقلی و شرعی سزاوار است در جایی مصرف کند را مصرف نکند. مثلاً: قدرت انفاق فی سبیل الله دارد، امّا انفاق نکند، حضرت تعبیر میفرمایند: «فَإِنَّهَا عَاهَةٌ»، بخیل آفت روحی دارد، «لَا تَکُونُ فِی حُرٍّ وَ لَا مُؤْمِنٍ إِنَّهَا خِلَافُ الْإِیمَانِ»، آزاده و مؤمن مبتلا به بخل نمیشوند و بخل با ایمان ناسازگار است.
حال چرا بخیل از مصرف در جایی که سزاوار است امتناع میکند؟ چون میترسد جایش پر نشود. مؤمن چنین ترسی ندارد و میگوید: همان خدایی که نعمت را به من داده و گفته اینجا مصرف کن، جایش را پر میکند، چون مؤمن به خدا اعتقاد دارد، تمام نعمتها را از ناحیه او میداند؛ آیا چنین فردی وقتی خدا به او میگوید: در این راه مصرف کن! امتناع میکند؟ پس بخیل ضعف در اعتقاد به خدا دارد.
در نتیجه امام هشتم علیهالسلام سه رذیله حرص، حسد و بخل را مطرح فرمودند. این رذائل هم انسان را از انسانیت بیرون میکند و هم ضربه به ایمان او میزند.
نظر خود را اضافه کنید.