امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آیا دیدن افراد نامحرم بدون حجاب اسلامی حرام است‌؟

اگر حرام است پس چرا تلویزیون فیلم‌های آن‌گونه نشان می‌دهد؟

پاسخ:

نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم و زن به بدن مرد نامحرم‌، خواه با قصد لذّت باشد یا بدون آن حرام است‌، ولی نگاه زن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولاً آن را نمی‌پوشانند (مانند سر و صورت و گردن و مقداری از پا و دست‌) و همچنین نگاه مرد به صورت و دست‌های زن نامحرم تا مچ اگر به قصد لذّت نباشد اشکال ندارد.(توضیح‌المسائل مراجع‌، ج ۱، ص ۴۱۶، مسأله ۲۴۳۳ رساله امام خمینی‌؛، دفتر انتشارات اسلامی‌.)

قرآن مجید درباره نگاه به نامحرم می‌فرماید:

۱٫ “قل للمؤمنین یغضّوا من أبصـَرهم‌…”؛

۲٫ “وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـَت‌ِ یَغْضُضْن‌َ مِن‌ْ أَبْصَـَرِهِن‌َّ…” (نور، ۳۰ و ۳۱)

به مردان و زنان مؤمن بگو: چشم‌های خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند.

خداوند متعال آن گاه که به مردان مؤمن این چنین امر می‌کند، می‌فرماید: این برای آن‌ها بهتر و پاکیزه‌تر است و آن گاه که خطاب به زنان می‌کند، می‌گوید: امید آن‌که رستگار شوید؛ پس نگاه نکردن به نامحرم مقدّمه پاکیزگی و رستگاری است‌.

۳٫ “یَعْلَم‌ُ خَآئِنَه‌َ الاْ ئَعْیُن‌ِ وَ مَا تُخْفِی الصُّدُورُ؛ (غافر، ۱۹) او چشم‌هایی را که به خیانت گردش می‌کند می‌داند و از آن‌چه در سینه‌ها پنهان است با خبر است‌.”

غض‌ّ، در آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور به معنای کم کردن و نقصان است‌؛ یعنی مردان و زنان مؤمن باید نگاه خود را کم و کوتاه کنند؛ یعنی چشم خود را پایین اندازند؛ گویی که از نگاه خویش کاسته و صحنه‌ای را که دیدن آن ممنوع است‌، از منطقه دید خود بکلی حذف کرده‌اند. آیه عمومیّت دارد و باید از تمام آنچه نگاه به آنها حرام است‌، چشم برگیرند.(تفسیر نمونه‌، آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج ۱۴، ص ۴۳۶٫)

نگاه کردن به تلویزیون حکم عکس را دارد؛ یعنی در مورد زنانی که آنها را نمی‌شناسیم‌، نگاه کردن بدون شهوت حرام نیست ـ در مورد بی‌حجابی سریال‌های خارجی نیز چون معمولاً زنان اهل کتاب و یا کافر هستند، بدون شهوت نگاه کردن اشکال ندارد. در موارد مشکوک‌، احتیاط بهتر است‌. پخش از صداو سیمای جمهوری اسلامی دلیل بر این نیست که شنیدن و دیدن هر سرودی و فیلمی از سوی هر کسی مجاز باشد.
منبع : مرکز  واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبلیغات اسلامی

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام