امروزه افراد به زندگی طولانی‌تر اهمیت بیشتری می‌دهند، انواع و اقسام روش‌های سالم زندگی کردن، اهمیت دادن به تغذیه، ورزش‌ها، مکمل‌ها و ... توصیه‌هایی هستند که هر روز برای زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر می‌شنویم. اما، به نظر می‌رسد مهم‌تراز آن‌ها، مواردی باشند که در توصیه‌های معمول، زیاد به آن‌ها پرداخته نشده است.
مطالعه‌ای که 8 دهه به طول انجامیده، شاید راز زندگی طولانی‌تر را بهتر آشکار کرده باشد. این مطالعه که از سال 1921/1300 در دانشگاه استنفورد توسط روانشناسی به نام لوییس ترمن آغاز شده، ویژگی‌های افرادی را که عمر طولانی‌تری دارند، روشن‌تر بیان می‌کند. ترمن در آن زمان، 1528 کودک 10 ساله، نیمی دختر و نیمی پسر را وارد مطالعه خود کرد و از آن زمان اطلاعات مربوط به سابقه خانوادگی، روابط، شخصیت، سرگرمی‌ها، موفقیت‌های شغلی، سطح تحطیلات و حتی نگهداری از حیوانات خانگی این افراد را جمع‌آوری کرد. بیش از دوازده نفر از این افراد هنوز هم زنده هستند، یعنی بیش از 90 سال عمر کرده‌اند. سپس، در سال 1990/1369، دو استاد روانشناسی به نام‌های هوارد فریدمن و لزلی مارتین،‌ ادامه این پروژه را به دست گرفتند و نتیجه به دست آمده را در کتابی با عنوان پروژه طول عمر منتشر کردند. یافته‌های آن‌ها، سبک زندگی خودشان را هم تغییر داد. فکر می‌کنید، چه عواملی، واقعا باعث طول عمر می‌شوند؟
1. هشیار و آگاه باشید: تغییر دادن ویژگی‌های شخصیتی البته آسان نیست، اما غیرممکن هم نیست. اولویت خود را هشیار بودن قرار دهید. به تعریف محققین، سعی کنید در زندگی خود،‌ معقول و مسئول باشید و از خود ایستادگی نشان دهید. البته اگر همه عمرتان را با هشیاری سپری کنید،‌ بهترین حالت است، ‌اما در هر سنی هم که باشید، باز ایجاد این ویژگی، ‌باعث می‌شود زندگی طولانی‌تری در پیش رو داشته باشید.
2. ارتباطات اجتماعی داشته باشید: افرادی که با فراوانی بالاتری به تعامل با دوستان و افراد خانواده می‌پردازند، به نسبت چشمگیری طول عمر بیشتری دارند. اگر این تعامل‌ها گاهی شامل کمک کردن به یکدیگر باشد، این تاثیر حتی بیشتر هم خواهد بود. بنابراین، بین کارهایتان، ‌وقت خالی پیدا کنید، به مادرتان، پدرتان یا دوستانتان زنگ بزنید و چند دقیقه‌ای با آن‌ها صحبت کنید و زمان بیشتری را با اطرافیان بگذرانید. به علاوه، اگر در کارتان روابط اجتماعی خوبی را تجربه می‌کنید، سعی کنید به این زودی‌ها، بازنشسته نشوید.
3. نگران باشید...البته کمی: به طور کلی خیلی خوب است که زندگی خود را با خوش‌بینی و خوشحالی سپری کنید. در واقع، به گفت محققین، وقتی بیمارید یا مانعی سر راه خود دارید، تفکر مثبت و شادی می‌توانند بسیار به شما کمک کنند، اما همیشه زیادی خوشحال بودن، از عمر شما کم می‌کند!‌ در واقع خوش‌بینی و بی‌خیالی زیاد، ممکن است باعث شود که در ارزیابی خطرها و ریسک‌ها خطا کنید. افرادی که بیش از اندازه خوشبین هستند، فکر می‌کنند هیچ چیز بدی برایشان اتفاق نخواهد افتاد، بنابراین، بیشتر سیگار می‌کشند، سراغ تفریحات خطرناک‌تر می‌روند و ... بقیه ماجرا را خودتان حدس بزنید. به گفته محققین، میزان متعادلی از نگرانی و اضطراب، برای زندگی طولانی‌تر مفید است. همه استرس‌ها، بد نیستند. مارتین در این‌باره می‌گوید: «اگر از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید، حتی سخت کار کردن هم می‌تواند استرس خوبی باشد.»
4. داشتن ژن‌های خوب هم مهم است: هرچند بدون ژن‌های خوب هم می‌توان طولانی زندگی کرد، اما مطالعات نشان می‌دهند که به هر حال، ژن‌ها تا 30 درصد در تعیین میزان طول عمر نقش دارند. البته ما که دیگر نمی‌توانیم ژن‌های خود را انتخاب کنیم، ‌اما محققین امیدوارند روزی بتوانند راهی بیابند که فرایند پیری را معکوس کنند و با دستکاری ژنتیکی از پیر شدن تا حدی جلوگیری کنند. تا آن روز، می‌توانید این عامل را کنار بگذارید و روی بقیه تمرکز کنید.
5. ازدواج کنید، البته اگر مرد هستید: کم‌تر از یک‌سوم مردانی که از همسر خود جدا شده‌اند، به سن 70 سالگی می‌رسند. اما در مورد زن‌ها، طول عمر با ازدواج تغییری نمی‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که طول عمر زنان متاهل و زنانی که بعد از طلاق دیگر ازدواج نکرده‌اند، تفاوت معناداری ندارد. به نظر می‌رسد حمایت‌های اجتماعی که زنان از اطرافیان خود دریافت می‌کنند، برای طول عمر آن‌ها کافی است. بنابراین، اگر یک مرد هستید و می‌خواهید عمر طولانی‌تری داشته باشید، بهتر است به ازدواج هم فکر کنید.
6. کم‌تر بخورید....البته اگر جونده هستید: شاید تعجب کنید،‌ اما مطالعاتی که نشان می‌دهند کم‌تر خوردن باعث طول عمر می‌شود، در مورد موش‌ها،‌جونده‌ها و کرم‌ها انجام شده است. مطالعه اخیر روی میمون‌ها نشان می‌‌دهد که کم‌تر خوردن، ربطی به طول عمر ندارد. فریدمن معتقد است آن‌هایی که حسابی مشغول فکر کردن به اسیدهای چرب و تفاوت امگا 3 و امگا 6 هستند، در واقع باعث می‌شود حواسشان از نکات مهم‌تری که برای طول عمر لازم است پرت شود. در صورتی که مهم است الگوی وسیع‌تر زندگی سالم و طول عمر بیشتر را بشناسیم و وارد زندگی خود کنیم. آن‌وقت خواه ناخواه، تغذیه بهتری هم خواهیم داشت، از چاقی پرهیز می‌کنیم و بیشتر از خودمان در برابر بیماری‌ها و عوامل مضر محافظت می‌کنیم.
7. در نهایت از حیوانات هم درس‌هایی بگیریم: برخی سگ‌های رتوایلر، دست‌کم 13 سال عمر می‌کنند. 13 سال برای ما چیزی نیست،‌اما این طول عمر در این سگ‌ها، معادل 100 سال عمر انسانی است و از راه‌های کشف راز طول عمر، بررسی این دسته حیوانات است. تحقیقات در مورد این حیوانات کماکان ادامه دارد.

منبع:قدس انلاین


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام