نقل قول:
ضرب‌ المثلي هست كه مي ‌گويد خانه ي من قصر من است؛ مهم نيست كه اين خانه بزرگ باشد يا كوچك، چند تا اتاق و چند تا دست ‌شويي و حمام داشته باشد، مهم اين است كه ما در خانه‌ مان سلامت باشيم و شرايط خانه طوري نباشد كه موجب بيماري، اضافه وزن و چاقي ما شود.
شايد بپرسيد مگر خانه هم مي ‎تواند آدم را چاق ‌كند؟ بله، ممكن است!

خانه‏ اي با امكانات خيلي زياد مي ‌تواند موجب بي‎ تحركي، تنبلي و حتي پُرخوري شود.

ولي نگران نشويد. اين هم راه حل دارد.

با تغييرات ساده اي در خانه ‌تان مي‌ توانيد احتمال چاقي و اضافه وزن را كاهش دهيد. در اين قسمت راجع به آشپزخانه توضيحاتي مي دهيم.

-از قاشق ‌هاي كوچك استفاده كنيد

اندازه قاشق غذاخوري هم مهم است. بهتر است از قاشق‎ هاي كوچك ‎تر كه حجم كمتري غذا در آن جاي مي ‎گيرد استفاده كنيد. استفاده از قاشقي كه ميان آن شبيه چنگال خالي است، يك راه ساده براي كاهش مصرف غذاهايي مثل گوشت و يا برنج و ايجاد احساس رضايت از استفاده از اين قاشق‎ ها است. اين قاشق‌ ها در برخي رستوران ‌ها وجود دارد.
بشقاب ‎هاي بزرگ نخريد

تحقيقات وسيع روي رژيم غذايي افراد نشان مي ‌دهد بيشتر افراد عادت دارند همه غذايي كه در بشقاب ‌شان ريخته مي ‌شود را بخورند، حتي اگر غذايي كه در بشقاب ريخته شده است بيش از نيازشان براي رفع گرسنگي باشد. براي پرهيز از اين موضوع محققان توصيه مي‌ كنند كه هميشه ظروف كوچك ‌تري را براي خانه خود خريداري كنيد. البته در مورد بشقاب سالاد استثنا قايل شويد. سعي كنيد ظرف‌ هاي سالادي با قطر 17 تا 22 سانتي ‌متر بخريد. مردم اغلب دوست دارند كه بشقاب غذاي ‌شان را پُر كنند، بنابراين آن ها هم ماكاروني يا برنجي كه در بشقاب با قطري بين 25 تا 30 سانتي ‌متر است را مي ‌خورند، در حالي كه اين بشقاب با اين اندازه اگر پُر باشد براي 4 نفر كافي است.

-نور كافي در آشپزخانه ايجاد كنيد

درِ برخي از آشپزخانه ممكن است هميشه بسته باشد يا نور كمتري در آن روشن باشد. محققان با بررسي بيش از 400 نفر، دريافتند وقتي كه نور كمتر است احتمال اين كه افراد بيشتر غذا بخورند، بيشتر است.

نور تار يا كم نوري شما را كمتر از وضعيت خود و اين كه چه ‌قدر مي‌ خوريد آگاه مي ‌كند و ممكن است نتوانيد ميزان غذا خوردن‎ تان را كنترل كنيد.

به گفته محققان دانشگاه كاليفرنيا، روشنايي، شما را از آن چه خورده ‌ايد مطلع مي‌ كند و كمتر مستعد بيماري و چاقي و وسوسه شدن به خوردن مي ‌كند.
با رنگ آبي اشتها‌ي ‌تان را مهار كنيد.

خيلي ‌ها از تاثير رنگ‌ ها روي رفتار‌شان اطلاع ندارند؛ مثلا نمي ‌دانند كه رنگ آبي يك سركوب ‌كننده ي اشتها است. در بررسي ‌هاي انجام شده مشخص شده است كه بسياري از افراد نمي ‌توانند غذاهايي را بخورند كه رنگ آبي دارد. بسياري از افراد از غذاهاي آبي و ارغواني به خاطر اين كه در آن ها حس مسموميت را ايجاد مي ‌كند، پرهيز مي ‌كنند. براي بهره بردن از اين غريزه، مي ‌توانيد از بشقاب ‌هاي آبي استفاده كنيد. دستمال سفره آبي بخريد يا براي غذا خوردن در مكاني بنشينيد كه رنگ آبي مات داشته باشد. حتي مي‌ توانيد رنگ ديوارها را آبي كنيد يا روي يخچال نور آبي نصب كنيد تا بتوانيد كمتر به سراغ غذاهايي برويد كه چاق ‌كننده هستند.

همچنين از استفاده از رنگ قرمز، زرد و نارنجي در‌ آشپزخانه و اتاق غذاخوري بپرهيزيد، چرا كه مشخص شده كه اين رنگ ‎ها تاثيرات زيادي روي سيستم اعصاب خودكار دارد و اشتها را تحريك مي ‌كند. صاحبان كارخانه‎ هاي مواد غذايي از اين فرصت استفاده مي ‌كنند و با بهره‌ گيري از اين عكس ‌العمل فيزيولوژيك بدن با استفاده از اين رنگ، غذاها را متنوع و جذاب مي ‌كنند. خيلي از رستوران‎ ها هم براي جلب توجه مشتري‎ ها از رنگ قرمز در دكوراسيون‌ استفاده مي ‌كنند چون اين رنگ ‌ها موجب ترشح بزاق دهان مي ‌شود و احساس گرسنگي بيشتري را در ما ايجاد مي ‌كند.

-بازتاب رفتار خودتان را در آينه ببينيد

قرار دادن يك آينه روي يخچال و يا نزديك ميز ناهارخوري ممكن است باعث شود شما سالم ‌تر غذا بخوريد. در يك مطالعه به بيش از هزار و 300 نفر پيشنهاد شد كه مي‌ توانند از غذاي پُرچرب، كم‌ چرب و بدون چربي بخورند. در ضمن روبه‌ روي تعدادي از آن ها آينه ‌اي قرار داده شد. نتايج مشخص كرد،‌ كساني كه در جلوي آينه غذا خوردند 22 تا 32 درصد كمتر از آن هايي كه در اتاق‌ شان آينه نبود، غذاهاي چرب مصرف كردند.

غذا خوردن در مقابل آينه ممكن است ما را در مورد آنچه مي ‌خوريم به فكر وا دارد.

به گفته محققان دانشگاه ميشيگان وقتي شما در مقابله آينه قرار مي ‌گيريد حتي به شكل ظاهري خود و تناسب اندام هم فكر مي ‌كنيد و اين شما را به فكر لاغري و سلامت مي ‌اندازد.

قرار دادن آينه در نزديكي تلويزيون، روي ميز ناهارخوري يا هر جاي ديگري از خانه كه زياد در آن فعاليت داريد، كمك مي‌ كند تا كمتر غذا بخوريد.

-از آشپزخانه برويد بيرون

در برخي از خانه‌ هاي جديد، آراستگي و تجهيز خانه طوري است كه بخشي از آشپزخانه به عنوان محلي براي كار تعبيه شده است. اين كار باعث چاق شدن شما مي ‌شود، چرا كه هم براي انجام كارتان بي ‌تحرك خواهيد بود و هم غذاهاي خوش‌ مزه در دسترس شما هستند و نيازي نداريد كه كمي براي رسيدن به اين غذاها قدم بزنيد.

بلند شويد و براي انجام كارهاي تان به اتاق برويد يا در اتاق مهماني جايي را براي انجام كار در نظر بگيريد.

خيلي از افراد هنگام صحبت كردن با تلفن به آشپزخانه مي ‌روند و روي صندلي آشپزخانه مي ‌نشينند يا همان جا وسايل كار خود را پهن مي‌ كنند. اطراف ما در آشپزخانه پُر از خوراكي و غذا است و اين احتمال خوردن را در ما افزايش مي ‌دهد.
توصيه در اتاق خواب

-از خورشيد فرار نكنيد

به گفته ي محققان مركز بهداشت روان بيمارستان ماساچوست، بين محروميت از نور با طيف مختلفي از اختلالات مرتبط با وزن از جمله افسردگي، بي ‌اشتهايي و پُرخوري عصبي و اختلالات پيش از قاعدگي ارتباط وجود دارد، پس به جاي پرده ي ضخيم از يك پرده نازك و حرير روي پنجره‌ ها استفاده كنيد. روزها پرده را كنار بزنيد و بگذاريد نور آفتاب داخل شود. مواجهه با نور خورشيد هنگام صبح زود پيام ‌هايي را به ساعت بيولوژيك بدن فرستاده تا فيزيولوژي بدن شما را نسبت به محيط اطراف هوشيارتر كند.

شيوه ي زندگي شهرنشيني كنوني، باعث شده بسياي از افراد از نور كافي محروم شوند. اين موضوع مي‌ تواند اثرات واضحي روي انتخاب غذا و فعاليت جسمي و وزن ‌گيري ما داشته باشد. پژوهش‌ هاي انجام شده روي اختلالات فصلي نشان مي ‌دهد كه افراد در نور كم و ناكافي اشتياق زيادي به غذا خوردن دارند و بيشتر احساس خستگي و خواب ‌آلودگي و وزن‌ گيري دارند و برخي موارد حتي بيش از 13/5 كيلوگرم در مدت ماه‌ هاي تاريك زمستاني وزن اضافه مي ‌كنند.

اگر قبل از طلوع خورشيد از خواب بيدار شويد يا پرده اتاق‌ تان را كنار بزنيد اين نه تنها براي محيط خانه خوب است، بلكه يك ساعت طبيعي است كه شما را آرام با نور بيدار مي ‌كند و اين موجب شادابي و نشاط و سلامت بيشتر شما در زمستان مي‌ شود.

-رنگ ملايمي به ديوار بزنيد

توجه كنيد ديوار اتاق خواب را با يك رنگ ملايم مثل بنفش كم ‌رنگ يا هلويي رنگ كنيد. بسياري از رنگ‌ هاي نقاشي داراي اثرات آرام‌ كننده هستند. براي بهره‌ مندي از نور طبيعي خورشيد از پرده‌ هاي روشن استفاده كنيد. اگر مي ‌خواهيد اتاق خواب شما داراي نور صبحگاهي خورشيد باشد، پرده ‌اي با رنگ زمينه‌ اي گرم انتخاب كنيد. براي بهره‌ مندي از نور بعد ازظهر از پرده‌ اي با تُن زمينه‌ اي خنك استفاده كنيد. بسياري از كارخانجات سازنده رنگ، برچسب رنگ گرم يا سرد را روي محصولات خود مي‌ زنند. استفاده از اين فوت و فن‌ هاي انتخاب رنگ‌ هاي نقاشي براي تعديل نور ورودي به اتاق خواب احساس طبيعي آرامش بخشي را در ما ايجاد مي‌ كند.

به رنگ ساير لوازم و وسايل اتاق خواب هم توجه كنيد. براي ملافه تشك خود رنگ سبز را انتخاب كنيد و براي بالش رنگ آبي روشن انتخاب كنيد. براي داشتن بهترين تاثير پرده‌ هايي از اين رنگ‌ ها كه نور را جذب كند، انتخاب كنيد.

-لباس گشاد نپوشيد

افراد اغلب لباس‌ هايي كه به اندازه ي يك وجب بزرگ ‌تر هستند، مي‌ خرند يا مي ‌پوشند. اين باعث مي ‌شود كه بعد از رژيم گرفتن و لاغر شدن راحت‌ تر دچار اضافه وزن مجدد شوند. پوشيدن لباس‌ هاي تنگ و با سايز پايين افراد را موظف مي ‌كند تا در رژيم گرفتن موفق‌ تر باشند. اين به معني اين است كه وقتي به سايز پايين ‌تر رسيديد، هميشه لباس‌ هايي در همان سايز را تهيه كنيد و لباس ‌هاي سايز بزرگ خود را دور بريزيد.

-آسوده بخوابيد

نداشتن يك خواب خوب شبانه مي ‌تواند در توانايي طبيعي بدن براي توليد و تنظيم و كنترل هورمون‌ هاي كنترل كننده مختلف وزن (انسولين، كورتيزول و هورمون‌ هاي تيروئيدي) اختلال ايجاد كند. اين عدم تعادل، سلول ‌هاي بدن را به ذخيره چربي بيشتر و كاهش توانايي سوزاندن چربي بدن تشويق مي ‌كند. كمبود خواب همچنين باعث مي ‌شود كه علاقه ي افراد به كنترل وزن كمتر شود.

براي اين كار و رسيدن به آرامش، محيطي خواب ‌آور را در اتاق خود ايجاد كنيد. از يك خوش‌ بو كننده روي بالش خود استفاده كنيد. مطالعات نشان مي ‌دهد كه خوش ‌بوكننده‌ هايي مثل عطر سنبل موجب آرامش سيستم عصبي شده و احساس آرامش را بيشتر كرده و كيفيت خواب را بهتر مي ‌كند.
توصيه در اتاق نشيمن

-تلويزيون را خاموش كنيد

يكي از بهترين راه‌ ها براي پرهيز از زياد خوردن و كم ورزش كردن خاموش كردن تلویزیون است!

-به چيدمان مبلمان توجه كنيد

جاي مبلمان و صندلي‌ ها در برخي فعاليت‌ هاي شما تاثيرگذار است. به جاي اين كه مبلمان را جلوي تلويزيون قرار دهيد، آن ها را طوري بچينيد كه فقط هنگام صحبت و گفتگو از آن استفاده كنيد. سعي كنيد كمتر مبلمان را در مقابل تلويزيون قرار دهيد. اگر چه هنگام نشستن و صحبت كردن روي مبلمان كالري كمي از بدن ما سوزانده مي شود اما اين ميزان بيشتر از زماني است كه ما در مقابل تلويزيون مي ‌نشينيم و به آن نگاه مي ‌كنيم. حداقل شما به خاطر ديدن تبليغات تجاري هر غذا در رژيم غذايي خود تحريك نمي ‌شويد. نيم ساعت وقت براي تغيير چيدمان جديد مبلمان بيش از 200 كالري از ما مي ‌سوزاند. همچنين حركت دادن صندلي‌ ها و دور كردن آن ها از تلفن سبب مي‌ شود تا افراد براي جواب دادن به تلفن بايستند و يا كمي حركت كنند.
توصيه هايي براي ورزش در خانه:

-فضايي براي ورزش در نظر بگيريد

اتاق ورزش را رنگ كنيد
از عطر خوب استفاده كنيد
از موسيقي كمك بگيريد
از آينه فرار كنيد
توصيه هاي تكميلي در خانه
خاطرات خوب را مرور كنيد

ساير مواردي كه به رسيدن به هدفي مانند كاهش وزن و رسيدن به وزن مطلوب به شما كمك مي ‌كند ديدن عكس خودتان در زماني است كه تناسب اندام داشته ‌ايد. حتي مي‌ توانيد لباسي كه دوست داريد و مي ‌خواهيد دوباره اندازه بدن ‌تان شود را از انباري درآوريد و در معرض ديد قرار دهيد. ديدن اين لباس ‌‌ها مي ‌تواند شما را تشويق كند كه براي تناسب مجدد و وزن سالم دوباره تلاش كنيد.

-از پله استفاده كنيد

-از خانه بيرون بياييد

ترجمه: مژگان كريمي – هفته نامه سلامت


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام