امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

http://karballa.ir/images/images/karballa1/n00196519-b.jpg

مسأله: در نماز بنابر اقوی، هرگونه صحبت کردن و خطاب به غیرخداوند متعال، حتی در ضمن دعا، مثل این که بگوید «غفرالله لک»- خدا تو را بیامرزد- و «صبّحک الله بالخیر»- خدا تو را خیر وارد صبح کند- در صورتی که قصد دعا برای او داشته باشد، نماز را باطل می کند تا چه رسد به این که با این جمله ها قصد احترام و تحیت او را بنماید و همچنین است اگر نمازگزار به کسی سلام کند.



مسأله: در حال نماز، انسان نباید به دیگری سلام کند و اگر دیگر به او سلام کند، باید طوری جواب دهد که سلام مقّدم باشد، مثلا بگوید: «السلام علیکم» یا «سلام علیکم» و نباید «علیکم السلام» بگوید.

مسأله: انسان باید جواب سلام را چه در نماز یا در غیر نماز فوراً بگوید و اگر عمداً یا از روی فراموشی جواب سلام را به قدری طول دهد، که اگر جواب بگوید جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد نباید جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نیست.

مسأله: نمازگزار باید جواب سلام را به قصد جواب بگوید نه به قصد دعا.

مسأله: اگر زن یا مرد نامحرم یا بچه ی ممیز؛ یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد به نمازگزار سلام کند، نمازگزار باید جواب او را بدهد.

مسأله: اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد معصیت کرده؛ ولی نمازش صحیح است.

مسأله: اگر کسی به نمازگزار غلط سلام کند به طوری که سلام حساب نشود، جواب او واجب نیست.

مسأله: اگر به عده ای سلام کند و کسی که بین آنها مشغول نماز است شک کند که سلام کننده قصد سلام کردن به او را هم داشته یا نه، نباید جواب بدهد، و همچنین است اگر بداند قصد او را هم داشته؛ ولی دیگری جواب سلام را بدهد. اما اگر بداند که قصد او را هم داشته و دیگری جواب ندهد، باید جواب او را بدهد.

مسأله: هرگاه بگوید: «سلام» بدون کلمه ی «علیکم» واجب است در نماز به همان صورت و یا با اضافه کردن کلمه ی «علیکم» جواب داده شود.

مسأله: سلام کردن به نمازگزار مکروه است.

منبع: احکام عمومی، ج۱، ص۲۲۲-۲۲۳.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام