امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در دنیای امروز از تلویزیون و مدیا به عنوان یکی از میادین اصلی جنگ نرم نام برده می شود و گاه در رسانه ها نیز به گوش می رسد که دیگر عصر سینما رو به افول است هر چند که این امر در کشور ما به صورت بیشتری قابل لمس است و دیگر خبری از صف کشیدن مردم در جلوی درب سینماها نیست و دیگر شاهد فروش بالای فیلم های سینمایی نیز  نیستیم.



دکتر حسن عباسی [رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز] این موضوع را اینگونه مطرح می سازد که:«اینها با تلویزیون استراتژیک امروزبه جان جهان افتاده اند، از سینمای استراتژیک عبور کرده اند. ناتوی فرهنگی امروز در تلویزیون استراتژیک است. امروز در ایران جوانان صرفاً به پای فیلم سینمایی نمی‌ نشینند، سریال‌های بالای ۴۰، ‌۵۰ قسمت می‌ بینند.»

دکتر عباسی در جای دیگر در اهمیت تلویزیون و رسانه در عصر امروز سریال لاست[LOST] را مثال می زند و ادامه می دهد که  اگر افلاطون بود می‌خواست امروز “جمهورش” را بنویسد سریال لاست را می‌ساخت. اگر سر توماس مور می‌خواست کتاب “اتوپیا” را بنویسد، سریال لاست را می‌ساخت. اگر بیکن بود می‌خواست “آتلانتیس نو” را بنویسد، سریال لاست را می‌ساخت.

به عبارت دقیق تر می توان گفت که پیچیده ترین مفاهیم و تئوری ها به راحتی با سریال و فیلم تلویزیونی قابل ساده شدن و ادراک برای تمامی قشرهای جامعه است. دیگر فلسفه افلاطون را تنها در کتاب های فلسفی نباید جستجو کرد که ساده شده آن و قابل فهم تر برای همه در فصل اول سریال فرار از زندان[Prison Break] به راحتی قابل مشاهده است.

در چند سال گذشته در ایالت متحده آمریکا مجموعه کتاب های [Popular Culture And Philosophy] در حال چاپ و انتشار است که توسط فیلسوفان و اساتید دانشگاه ها نوشته می شود و به بررسی مبانی پیچیده و تئوری های فلسفی پشت پرده این فیلم ها و سریال ها می پردازند که از اهمیت علم فلسفه در سریال سازی در غرب پرده بر می دارد. ما در اینجا به چند نمونه برای فهم بیشتر اشاره می کنیم تا به عمق و ریشه فیلم ها و سریال ها بیشتر دقت نماییم؛  برای مثال عنوان کتاب بررسی فیلم سینمایی ماتریکس اینگونه است [   The matrix and Philosophy –welcom to the desert of the real /2002] یا برای فیلم سینمایی تلقین با بازی لئوناردو دی کاپریو این عنوان است [ Inception and Philosophy-Idead to die for/2011]

پس  در دنیای امروز نباید به سادگی از کنار اینگونه مسائل گذشت و نیاز به تحلیل و پرداخت بیشتری دارد.  اما یکی از این سریال ها که محصول غرب هم نیست و در ایران نیز سر و صدای بسیاری کرد  سریال افسانه جومونگ محصول کره جنوبی است. افسانه جومونگ به زندگی یکی از فرماندهان جنگی می پردازد که با همراهی مردم دست به قیام علیه حکومت جور می زند و خود سرزمین جدیدی را بنا می سازد. این سریال را می توان یکی از بزرگترین  و تاثیرگذارترین سریال های پخش شده از تلویزیون ایران در چند دهه اخیر نام برد بطوری که یکی از مسئولین راهنمایی و رانندگی نیز در اظهار نظری با تشکر از رسانه ملی برای پخش این سریال از کاهش ترافیک شهر در هنگام پخش این سریال خبر می دهد!

اما از نقد های تند استاد رائفی پور[ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی] و حاج محمود کریمی [مداح اهل بیت] مبنی بر صهیونیستی بودن سریال افسانه جومونگ و تداعی تشکیل نمادین رژیم صهیونیستی که بگذریم  باید گفت که این سریال یکی از موفقت ترین سریال ها در فهم جامعه شناسی انقلاب ها می باشد. در جامعه شناسی تــئوری انقلاب ها این نظریه مطرح است که  مجموعه حرکت ها و آرمان های قبل از پیروزی انقلاب و حرکت ها  به عنوان نهضت مطرح است و بعد از پیروزی دیگر مرحله نهضت تمام شده است و حالا نوبت نظام سازی است که در مرحله نظام سازی از بسیاری از حرف ها و آرمان های نهضت دست کشیده می شود و حال مسئولین و زمام داران حکومت نه آرمان گرا بلکه به واقع گرا تبدیل شده اند و بطور معمول این در تمامی انقلاب ها اتفاق افتاده است.

در سریال جومونگ گروه دامول  با رهبری ژنرال هموسو و امپراطور به عنوان نهضت تعریف می شود که به دنبال آرمان خود یعنی مبارزه با امپراطوری هان و احیای دوباره سرزمین چوسان قدیم می باشد اما همین که امپراطور به قدرت می رسد حالا دیگر نه به عنوان یک آرمان گرا بلکه به عنوان یک واقع گرا از بسیاری اهداف خود دست می کشد و دیگر از رمق انقلابی او چیزی نمانده است حتی رویاروی دوست و یار دیرینه خود یعنی ژنرال هموسو قرار می گیرد چرا که هموسو تهدیدی برای امپراطوری است.

در قسمت های بعد  نیز جومونگ است که این  نقش را بازی می کند  و بار دیگر گروه دامول را پایه گذاری می کند و از اینجا دوباره حرکت نهضت گونه شروع می شود.

از نکات جالب این است که در این سریال همیشه حرکت های نهضت گونه با امکانات بسیار کم و تعداد اندک بر دشمن خود پیروز می شوند  که این بعدها زمانی که شروع به نظام سازی کردند دیگر اتفاق نمی افتد.

سریال جومونگ را باید برای طرح اینگونه مسائل به زبان ساده و قابل فهم که در دوره های لیسانس و فوق لیسانس رشته های علوم سیاسی مطرح می شود تحسین کرد. علاوه بر طرح مسئله نهضت یا نظام در سریال جومونگ بخوبی از مسئله خوی استکباری دشمن و نرمش در برابر آن نیز بر آمده است  که نسبت شاهزاده تسو با امپراطوری هان را می توان با این سخن امام راحل سنجید  که: «نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آنرا اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهی مان نمی شناسند».

به هر حال  در عصر  تسخیر قلب ها و ذهن ها نباید به سریال ها و پدیده های نو تنها به عنوان سرگرمی نگاه کرد که بسیاری از مسائل در لایه های متعدد فیلم ها و پدیده ها مطرح می شود که نگاه دقیق تر را می طلبد.

 


 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام