در مورد غريزة جنسي سه ديدگاه وجود دارد:
1- ديدگاه افراطي: بنا بر اين نظريه كه مورد توجه فرويد و طرفداران آزادي غريزه قرار گرفته و در جهان غرب به شكل رائج ديده مي شود، محدوديتي براي ارضاي غريزة جنسي وجود ندارد و قيود اخلاقي و قانوني از زندگي بشر برداشته مي شود و روابط جنسي آزادانه و به صورت افراطي انجام مي گيرد. فرويد سعادت هر فردي را در كاميابي و طرز مصرف آزادانه نيروي جنسي مي داند و ارضاي آزاد خواهش جنسي را شرط اساسي سلامت روان مي شمارد.8
2- ديدگاه تفريطي: بنا بر اين ديدگاه كه روش كليسا بوده، ‌ارضاي غريزة جنسي محكوم شده و از آن به عنوان سد راه تعالي و تكامل بشر ياد شده است.9
3- ديدگاه معتدلي:‌ ديدگاه سوم كه ديدگاه اسلام است هر دو نظرية گذشته را رد كرده و با واقع بيني به غريزة جنسي نگاه افكنده است. در اين روش نه غريزة جنسي خود سر و آزاد گذارده مي شود و نه سركوب و مطرود مي گردد، بلكه اين تمايل طبيعي با اندازه گيري صحيح از حمايت قانون و اخلاق برخوردار است و در حدود مصلحت فردي و اجتماع موجبات ارضائش فراهم مي آيد.
4- اسلام از طرفي ازدواج را از نظر مذهبي مطلوب نمي خواند بلكه آن را از سنن مؤكد بر مي شمارد و از اين طريق روش كليسا را مخدوش مي سازد و از طرف ديگر بر اندازه گيري غريزة جنسي تأكيد مي ورزد و بي قيدي در ارضاي شهوات را موجب سقوط و تباهي آحاد جامعه مي داند. امام علي(ع) مي فرمايد: "كسي كه در شهوات تندروي كند آفات و بلايا نيز با سرعت به سوي او مي شتابد".10
7 بحارالأنوار،‌ج 44،‌ص 139 - 140.
8 محمد تقي فلسفي، جوان و بزرگسال، ج 1، ص 210.
9 همان، ص 199.
10 غررالحكم، ج 5، ‌ص 327.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

شبکه های اجتماعی

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام