درباره سنت‏پذيري و يا سنت‏شكني توسط پيامبر اسلام(ص) مي‏توانيم به سه گونه رفتار پي ببريم: 1. برخي سنتهاي قبل از بعثت پيامبر از نظر مشكل و محتوا پسنديده و مورد تأييد پيامبر(ص) بود. در اين گونه موارد خود پيامبر(ص) مي‏پذيرفت و شركت مي‏كرد مانند پيمان خلف الفضول كه ميان برخي جوانمردان مكه بسته شده بود كه به تازه‏واردان به شهر مكه كمك كنند. پيامبر(ص) نيز با آنان هم پيمان شد و به اين كار جوانمردانه در دوران جواني همت مي‏گماشت.
2. برخي ديگر از سنتها شكل و محتواي آن نابهنجار بود. مانند برهنه شدن و سوت زدن و كف زدن كنار كعبه كه از رفتارهاي مشركان قبل از ظهور اسلام بود. پيامبر(ص) به طور كلي اين روش را نفي كرد و اين سنت را از بين برد.
3. برخي از سنتها از جهت شكل مناسب ولي از جهت محتوا نامناسب بود مانند سعي ميان صفا و مروه كه اصل سعي و طواف خوب بود اما نصب بت‏ها و دورگر بدن به سوي آن نامناسب بود كه پيامبر(ص) به دستور خداوند بت‏ها از ميان برداشت اما سنت طواف را حفظ كرد و به آن محتواي توجيه مي‏دارد روش پيامبر در اين سه گونه سنت شكني و سنت‏پذيري الگوي مناسبي براي ما خواهد بود.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام