متن پاسخ: بعثت همه انبياء از سوي خداوند موجب مي‏شود كه گفتار آنان از اين نظر كه وحي الهي بوده اعتبار و ارزش يكساني داشته است و همه آنان از اين نظر كه حقايق به صورت وحي، از سوي خداوند به آنان نازل مي‏شده يكسان بوده‏اند. همچنان كه در قرآن در اين باره آمده است: «لانفرقّ بين احد من رسله(19)؛ ما ميان هيچ يك از پيامبرانش فرقي نمي‏گذاريم».
ليكن اين امر، موجب نمي‏شود كه تمامي آنان از نظر فضيلت و مراتب يكسان باشند. چرا كه براساس روايات برخي از پيامبران در بيداري تنها صداي وحي را مي‏شنيده‏اند، بي آنكه فرشته را ببينند و يا در خواب وحي به آنها نازل مي‏شده و مأمور نبوده‏اند كه پيام خود را به ديگران ابلاغ كنند، برخي از پيامبران علاوه بر اينكه صداي فرشته وحي را مي‏شنيده‏اند او را نيز مي‏ديده‏اند و مأمور بوده‏اند كه پيام رسالت را به مردم، گروهي كم يا گروهي بسيار، ابلاغ كنند، برخي از پيامبران بدون واسطه فرشته، وحي را از خدا تلقي مي‏كردند برخي از پيامبران شريعت خاص داشته و شرايع قبلي را منسوخ مي‏كرده‏اند و كه بر تمامي انسان‏ها و مبعوث بود و اسلام تا روز قيامت دين جاويد خواهد بود.
اين اختلاف در مراتب بيقين برخاسته از ويژگي‏هاي ذاتي و اخلاص و مجاهدت و فداكاري هر يك از آن بزرگواران بوده است. در اين باره در قرآن كريم آمده است: «تلك الرسول فضلنا بعضهم علي بعض من كلّه الله و رفع بعضهم درجات(20)؛ بعضي از آن رسولان را بر بعضي ديگر برتري داديم، برخي از آنها، خدا با او سخن مي‏گفت؛ و بعضي را درجاتي برتر داد».

« بخش پاسخ به سؤالات »

19) سوره بقره، آيه 285.
20) سوره بقره، آيه 253.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام