متن پاسخ: احساس مسئوليت شما در قبال دوستي كه وظيفه ديني خود را انجام نمي‏دهد بسيار قابل تقدير است. اميدواريم كه خداوند پاداش نيك به شما عطا نمايد.
خلأ عمده‏اي كه موجب ترك نماز از سوي فرد مزبور شده است مشكل فكري است. ظاهرا ايشان در فلسفه نماز دچار اشتباه شده و آن گاه نتيجه نادرستي گرفته است.


بنابراين راه اصلاح وي نيز تصحيح انديشه ايشان است كه البته كار آساني هم نيست و نيازمند فرصتي طولاني و نيز استفاده از روش‏هاي اصولي و تدابير خردمندانه است.
براي نمونه بايد با زباني خوش و همراه با محبت به ايشان تفهيم كرد كه: نماز اولاً، نياز روحي و رواني هر انساني است زيرا آدمي بدون ياد خدا گم گشته‏اي حيران در ظلمت سراي جهان است الا بذكر اللّه‏ تطمئن القلوب ،(رعد، آيه 28) بالاخره رابطه اين انسان با آفرينش چيست. آيا مي‏تواند در قبال آن بي‏تفاوت باشد، نماز پاسخي به اين نياز فكري و اين سئوال اساسي انسان است.
ثانيا، نماز دعوت كننده انسان به خير است. نمازهاي پنجگانه همانند چراغ‏هايي هستند كه در مسير طولاني و پيچ در پيچ و ظلماني زندگي مسير انسان را مشخص مي‏سازند و او را به راه مي‏خوانند تا اسير ديو و دد نگردد و متاع خويش را به دزدان واننهد.
ثالثا، نماز زير بناي تشكيل جامعه اسلامي و تشكل آن است. هنگامي كه در ساعات معين همه مسلمانها رو به يك قبله مي‏ايستند و با اذكار و حركاتي معين به درگاه خدا عبادت مي‏كنند. عالي‏ترين هماهنگي عميق در پرتو عبادت الهي در مسلمانان شكل مي‏گيرد و....
البته اين شمه‏اي از آنچه بود كه درباره نماز مي‏توان گفت، اميد آن داريم كه شما با روش صحيح و گفتار نرم بتوانيد در افكار ايشان تغييراتي حاصل نماييد. در اين زمينه اگر بتوانيد از افرادي كه بر روي ايشان نفوذ بيشتري دارند استفاده كنيد مناسبتر است.
ضمنا خود نيز با مطالعه در اين زمينه سعي كنيد آمادگي بيشتري براي مقابله با چنين افكاري در خود پديد آوريد كتابهاي زير در مورد نماز توصيه مي‏شود.
راز نماز محسن قرائتي
راز نماز بي‏آزار شيرازي
پرواز در ملكوت امام خميني
از ژرفاي نماز آيت‏الله خامنه‏اي
اين است نقش عبادات محمد باقر صدر
رفتار شما با وي نيز بايد به گونه‏اي باشد كه تحت تأثير اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گيرد به افكار و انديشه‏هاي شما - به عنوان يك فرد نماز خوان مذهبي - علاقه‏مند شود و با نفوذ در قلب و دل او، بتوانيد تغييري در فكر وانديشه وي ايجاد كنيد؛ بنابراين:
1- حتي المقدور در كارهاي اتاق (مثل نظافت، مرتب كردن اشيا و كتاب‏ها) پيش قدم باشيد.
2- اگر مشكل تحصيل و درسي براي وي ايجاد شد، با كمال خوش‏رويي به او كمك نموده، مشكل درسي وي را حل كنيد.
3- او را سرزنش و توبيخ نكنيد (به خصوص در برابر دوستان خود) واز جر و بحث و مجادله با وي پرهيز كنيد.
4- جملات، مقالات و كتاب‏هايي كه در زمينه اهميت و نقش و آثار نماز نوشته شده، تهيه و يا به وي معرفي كنيد و يا به گونه‏اي در معرض ديد او قرار دهيد تا بخواند.
همه آن چه تا به اين جا گفته شد، صورتي است كه شما بتوانيد با اين روش‏ها در وي تأثير بگذاريد فكر وانديشه وي را اصلاح نماييد ولي اگر نمي‏توانيد و يا خداي نكرده ممكن است تحت تأثير افكار و اعمال بي توجهي او به تماز شمانيز سست عقيده و بي‏مبالات به نماز شويد، درروابط صميمي نزديك خود با او فاصله ايجاد كنيد و در حفظ باورهاي ديني و اعمال عبادي خود كوشا باشيد. {J

 


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام