متن پاسخ: پيامبران الي را مي توان بر دو قسم تقسيم كرد:
1 پيامبران داراي شريعت خاص ;
2 پيامبراني كه تابع شريعت پيامبر ديگري بودند و مبلّغ و نمايندگي از جانب پيامبر ديگري داشتند, مثلاًحضرت لوط7از طرف حضرت ابراهيم 7نمايندهء او در شهرهاي خاصي بود و از دين حضرت ابراهيم تبليغ مي كرد و خود, كتاب و شريعت خاصي نداشته . اغلب پيامبران اين گونه بودند تا اين كه پيامبر داراي شريعت جديد مي آمد, كه مدت احكام و شريعت پيامبر سابق پايان مي پذيرفت , اما همهء پيامبران داراي هدف واحدي بودند كه آن عبارت بود از: اصلاح و هدايت بشر در زمينه هاي عقيدتي و تعديل غرائز و شئون مختلف زندگي اجتماعي , گذشته از اين كه همهء آنان هدف واحدي را تعقيب مي كردند, در دو جهت ديگر نيز متّحد و هم آهنگ بودند: تعاليم همگي از جانب خداوند بود, و ديگر: برنامه هاي آنان بر محور توحيد و معاد استوار بود.همهء آنان بشر را به يكتاپرستي و تسليم در برابر اراده و مشيت پروردگار دعوت مي كردند, چنان كه مي فرمايد:دين الهي همان اسلام است .(1) ولي همهء پيامبراني كه از جانب خدا برگزيده شدند, داراي شريعت خاص خودنبودند; از آيهء سيزده سورهء شوري استفاده مي شود كه پيرامبران صاحب شريعت پنج نفر بودند(نوح 7ابراهيم 7, موسي 7, عيسي 7 و محمد6.(2)
زمخشري در تفسير آيهء معجزه , كتابي بر او نازل شده باشد, در حالي كه نبيّ ممكن است پيامبري باشد, اعم از اين كه كتابي بر اوفرستاده شده باشد يا نه .
ولي نمي توان اثبات كرد همهء رسولان داراي كتاب بودند و برخي از روايات , گواهي مي دهد رسولان 313فرند, در حالي كه تعداد كتاب هاي آسماني 104كتاب مي باشد.
در آياتي براي همهء رسول و انبيا داشتن كتاب بيان شده است : .(3)
البته مي توان توجيه كرد پيامبراني كه داراي شريعت نبودند, كتابِ پيامبران داراي شريعت راتبليغ مي كردند; بنابراين همراه آنان نيز كتاب بود, امّا كتاب مستقلي نداشتند.(4)
نتيجه :
مي توان گفت همهء پيامبران داراي كتاب بودند; بعضي آورندهء كتاب و برخي تبليغ كنندهء آن .
2 آوردن كتاب از جانب خدا به جهت تغيير وضعيت روحي و فكري و جغرافيايي مناطقي بود كه از آن جاپيامبري برانگيخته مي شد, وگرنه لزومي نداشت دين و كتاب جديدي بيايد و همهء پيامبران داراي كتاب خاصي باشند.
3 بسياري از پيامبران جنبهء نمايندگي و وكالت از طرف پيامبران اصلي را داشتند; بنابراين لزومي نداشت داراي كتاب خاص خود باشند.
(پـاورقي 1.سوره آل عمران (3 آيهء 19
(پـاورقي 2.جعفر سبحاني , منشور جاويد, ج 1 ص 135
(پـاورقي 3.بقره (2 آيهء 213
(پـاورقي 4.جعفر سبحاني , منشور جاويد, ج 1 ص 254 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام