در قرآن آياتي وجود دارد كه به گفتة شيعه و سنّي دربارة امامت و ولايت و عصمت ائمه‌: نازل شده است‌; از آن جمله مي‌توان به آيات زير اشاره كرد:
1. آيه اولي‌الامر(نسأ، 59) كه مي‌فرمايد: "يََّأيّها الذين ءامنوا أطيعوا اللّه و أطيعوا الرسول و أُولي‌الأمر منكم‌; اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياي امر خود را ]نيز[ اطاعت كنيد."
2. آيه ،(انبيأ، 105) كه مي‌فرمايد: "و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ?گن‌ّ الأرض يرثها عبادي الصّلحون‌; و در حقيقت‌، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد."
3. آيه تبليغ (مائده‌، 67) كه مي‌فرمايد: "يَأيّها الرسول بلِّغ ما أُنزل إليك من ربّك و إن لم‌تفعل فما بلَّغت رسالته‌; اي پيامبر آنچه را از جانب پروردگارت به سوي تو نازل شده‌، ابلاغ كن‌، و اگر نكني پيامش را نرسانده‌اي‌."
4. آيه ولايت (مائده‌، 55) كه مي‌فرمايد: "إنّما وليّكم اللّه و رسوله و الّذين ءامنوا الّذين يقيمون الصلوَة و يؤتون الزكَوة و هم ر َكعون‌; جز اين نيست كه ولي‌ّ شما خداست و رسول او و مؤمناني كه نماز مي‌خوانند و همچنان كه در ركوعند انفاق مي‌كنند."
در اين قرآن‌، به خاطر رعايت برخي مصالح‌، نام امامان‌: و جزئيات حيات و مرگشان بصراحت نيامده كه از جملة آن دلايل عبارتند از:
1. جلوگيري از تحريف قرآن‌;
2. كار قرآن‌، پرداختن به كليات مسائل است‌. تبيين جزئيات آن به پيامبر9 واگذار شده است‌. در مورد ولي عصرغ نيز به همان دلايل‌، صراحتاً سخني از نام و چگونگي ظهور و مرگشان آورده نشده است‌. در روايتي كه شيعه و اهل سنت آن را نقل كرده‌اند مي‌خوانيم‌:
از جابربن‌عبدالله انصاري نقل شده است كه از: "وقتي خداي عزوجل آيه شريفه‌: "يَأيّها الذين ءامنوا أطيعوا الله و أطيعوا الرسول و أُولي الأمر منكم‌..." را بر پيامبر گراميش "محمّد9" نازل كرد، به آن حضرت گفتم‌: يا رسول‌الله! خدا و رسولش را شناختيم‌، اولي‌الامر كه خداوند اطاعت آنان را در ادامة اطاعت تو قرار داده كيست‌؟ فرمود: اي جابر! آنان جانشينان من‌اند و امامان مسلمانان بعد از من كه اولشان علي‌بن‌ابي‌طالب و سپس حسن و آن‌گاه حسين و بعد از او علي‌بن‌الحسين و سپس محمدبن‌علي است كه در تورات معروف به باقر است‌، و تو به زودي او را درك خواهي كرد. چون او را ديدار كردي از طرف من سلامش برسان‌.
و سپس صادق جعفربن‌محمّد آن‌گاه موسي بن جعفر و پس از علي بن موسي و پس از او محمد بن التقي و پس از علي بن محمد النقي و آن‌گاه حسن‌بن‌علي و... آخرين امام همنام من است‌، كه هم‌، نامش نام من (محمّد) و هم‌، كنيه‌اش كنية من (ابوالقاسم‌) است‌. او حجت خدا بر روي زمين و بقية‌الله و يادگار الهي در بين بندگان خدا و پسر حسن‌بن‌علي است‌.(ر.ك‌: ينابيع‌المودّه‌، سليمان بن‌القندوزي الحنفي‌، ج 1، ص 341 ـ 351، دارالاسوة‌للطباعة و النشر.)

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام