به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله صافی، حضرت آيت الله صافي گلپايگاني‌ در دیداراعضاي کنگره مرحوم عبدالجليل قزويني رازي، با تاکید بر لزوم تحقیق بیشتر در کتب بزرگ روایی و معرفی مؤلفان این آثار به مردم، اظهار داشتند : به واسطه همين بزرگان و آثار آنهاست که مي‌توانيم خودمان را در دنيا به علم و فضل و کمال و ادب در رشته‌هاي مختلف علمي معرفي نماييم.

بخشی از بيانات معظم له به شرح ذيل است:

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرّحمن الرّحيم. الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علي سيد الاولين و الآخرين سيدنا ابي القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين لاسيما مولانا بقية الله في الارضين و اللعن علي اعدائهم اجمعين الي يوم الدين.

قال الله تعالي: «فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِين» (1)

بنده از اظهار لطف شما تشکر مي‌کنم و اميدوارم زحماتي که در اين رشته‌هاي ولايي، و به جهت بسط و توسعه فرهنگ و مکتب اهل بيت عليهم السلام و معارف آن بزرگواران مي‌کشيد مورد قبول خداوند قرار گيرد.

کار شما، بسيار با اهميت است. ما احتياج زيادي داريم که کتاب‌هاي بزرگ روايي تحقيق بيشتري شود، و مؤلفان بزرگوار آن را به مردم معرفي کنيم چرا که هويت و سابقه ديني و ولايئ ما همين‌هاست.
الحمدلله به واسطه همين بزرگان و آثار آنهاست که مي‌توانيم خودمان را در دنيا به علم و فضل و کمال و ادب در رشته‌هاي مختلف علمي معرفي نماييم.

بايد بزرگان از دانشمندان اسلامي را به دنياي امروز و مردم خودمان معرفي کنيم چرا که اينها خودشناسي است. در واقع هر کدام از اينها اگر مغفول عنه شوند، مي‌شود گفت که بخش مهمي از هويت شيعه مخفي شده و مجهول مانده است.
يکي از اين بزرگان که مدافع راستين مکتب اهل بيت عليهم السلام بود، مرحوم عبدالجليل قزويني رازي مي‌باشد که کتاب نقض(2) از آثار خوب و مهمي است که در آن شرايط حمله‌ها و تهاجم به مکتب اهل بيت و ولايت ائمه طاهرين صلوات الله عليهم اجمعين توسط ايشان نوشته شده است، که وظيفه امروز ما ترويج و اشاعه مکتب فکري وي و امثال ايشان است.

البته در طول تاريخ تشيع، نواصب به شيعيان تهمت‌هاي زيادي زده و مي‌زنند که همه تکرار گذشته‌هاست.
تهمت‌هايي که نواصب به شيعه مي‌زنند تکرار حرف‌هاي خودشان است. الان هزار سال است که شيعه مي‌گويد قرآن ما همين است که همه مسلمانان از روي آن تلاوت مي‌کنند، مي‌گويند نه، شيعه قرآني ديگر دارد.
تهمت‌هايي که اينها به شيعه مي‌زنند، همه واهي و بي‌اساس است. ملا رحمة الله هندي صاحب کتاب اظهار الحق با اينکه عالم سني است ولي در اين کتاب از شيعه و بزرگان آن دفاع مي‌کند که شيعه قائل به عدم تحريف قرآن هستند.

معظم له در بخشي ديگر از سخنان خود راجع به خيانت‌هاي آل سعود و وهابيت به اسلام فرمودند: اصلاً دعوايي که ما الان با سعودي‌ها داريم در حقيقت دعواي مذهب نيست بلکه دعواي تاريخ است. به آنها اعتراض داريم، و مي‌گوييم چرا شما تاريخ اسلام را از بين برديد، نه از جهت اين‌که ما شيعه اهل بيت هستيم – که البته اين مقام والايي است- بلکه مي‌گوييم چرا شما پشتوانه تاريخ اسلام را از بين برديد؟ چرا آثار بزرگ اسلامي را تخريب کرديد؟ قطعاً اين جنايت بزرگ لکه ننگي بر دامان آن‌ها مي‌باشد.

ايشان در بخش ديگري از بيانات خويش فرمودند: به هر صورت برنامه هايي که شما دنبال مي‌کنيد واقعاً مورد تقدير و تجليل است. بايد کاري کنيم که کل حوزه مثلّ اين کتاب نقض را با تعليقاتش بخوانند. اگر هر طلبه‌اي از اول تا آخر اين کتاب را بخواند اطلاعات بسيار خوبي پيدا مي‌کند و طلبه فاضلي مي‌شود.
بايد آثار سلف را به حوزه و مردم معرفي کنيم تا معلوم شود که چه سوابقي داشته‌ايم. بايد در همه رشته‌ها تلاش کرد تا آثار اين بزرگان مجهول نماند.
تحليل شما از بزرگان ري، کار بسيار مهمي است. به خصوص که مرقد منور حضرت عبد العظيم الحسني عليه السلام در آن شهر قرار دارد و در کنار اين مضجع نوراني بايد چنين برنامه‌هاي علمي و حديثي و نوراني برگزار شود.

اوضاع شهر ري خيلي تعجب‌آور بود؛ شهري که در زمان‌هاي بسيار قديم هم شيعه در آن بوده‌اند و هم سني، و سني‌ها شيعه را تضعيف مي‌کردند. پيداست که تعمد داشتند تا شيعه را متهم کنند که مردم نزديک اينها نشوند. به همين خاطر آن عالم سنّي کتاب مي‌نويسد به نام فضائح الروافض و قصدش اين است که مردم را بترساند تا نزديک شيعه نشود چرا که مي دانستند شيعه حق را مي‌گويد و بطلان آنها را آشکار مي‌سازد.
خوب الحمدلله که الان امکانات و فرصت براي شما فراهم شده است. بايد آثار بزرگاني مثل مرحوم عبد الجليل را منتشر کنيد و به مردم معرفي نماييد تا انشاء الله مورد استفاده بيشتر علماء و دانشمندان و محققان قرار بگيرد.

در ادامه اين ديدار، دبير کنگره اظهار داشت که چون فهم عبارات کتاب "نقض" براي مردم عادي دشوار است، قرار شده که آقاي موسوي گرمارودي آن را به عبارات امروزي بازنويسي کند و جداگانه چاپ شود، و اگر بازنويسي خوبي بود به انگليسي هم ترجمه شود.
معظم له نيز بيان داشتند: بايد در اين کار، اصل کتاب هم محفوظ باشد، يعني به همان الفاظ، و طوري نشود که بگويند مال زمان ماست، و نيز بايد به همان زبان مخصوص اهل ري باشد. مثلاً نمي‌شود زبان شعر شعراي ري را عوض کرد.
بعضي از شعراي شهر ري، مانند غضائري رازي - که در زمان سلطان محمود بود و داستان محاجه‌اش معروف است- اشعاري دارد در مدح پنج تن آل عبا عليهم السلام، و يا يکي ديگر از شعراي ري که اين دو بيتي براي اوست:
تا تـاج ولايـت عـلي بر سرمي
هر روز ز روز رفــته نيکوترمي
شکرانه اين که مير دين حيدرمي
از فــضل خداي و پاکي مادرمي

معظم له در پايان فرمودند: بنده از شما تشکر مي‌کنم، و اميدوارم که بتوانيد به مکتب اهل بيت عليهم السلام خدمت بيشتري نماييد.

1- . سوره زخرف، آيه56.
2- . کتاب نقض معروف به بعض مثالب النواصب في نقض بعض فضائح الروافض، نگاشته عبدالجليل قزويني رازي در حدود سال 560 ه.ق در ردّ نوشته‌اي مجهول المؤلف با نام «بعض فضائح الروافض» مي‌باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام