در اصول احکام، از قبیل تعداد رکعات نماز، اعمال اصلی حج، زمان نماز و روزه و حج و حرام بودن رشوه و ربا و ... هیچ گاه تغییری حاصل نمی شود. غالبا در امور جزئی ای که به این اصول هیچ گاه خدشه وارد نمی کنند تغییر حکم حاصل می شود و این به دلایلی صورت می گیرد که به برخی از آن ها اشاره می شود

:

1- فتوای مجتهد همواره مستند به آخرین منبع فقهی است که به دست وی رسیده و چون در طی زمان اطلاع بر منابع جدیدی(از قبیل روایتی خاص یا سندی معتبر برای یک روایت) حاصل می شود امکان تبدل رای و تغییر نظر وجود دارد و این تغییرات همه در جهت کشف حکم خداست و چون قانون مند و طبق ضوابط دینی است برای مکلف نزد خدا حجت است و هیچ اشکال شرعی پدید نمی آورد.

2- در مواردی که فقیه حکمی درباره موضوع خاصی مانند ماهی خاصی داده است با شناخت جدیدی از آن موضوع حکم نیز تفاوت پیدا می کند مثلا حکم به حرمت ماهی خاویار از این رو بوده است که دارای فلس نیست چنانچه با تحقیقات کارشناسان ثابت شود که دارای فلس باشد حکم به حلال بودن آن صادر می گردد.

3- گاهی خود موضوع تغییر می کند و چون حکم همواره دائر مدار موضوع است با تغییر موضوع حکم نیز تفاوت می یابد مثلا فروش خون در گذشته به جهت نداشتن فایده غیر از خوردن حرام بوده ولی امروز حلال است، زیرا با قدرت انتقال آن فایده مهمی بر آن مترتب گردیده و هر دو حکم واقعی الهی است بدون آن که تناقضی در بین باشد زیرا حکم کلی الهی جواز فروش چیزهایی است که فایده حلال دارند و حرمت فروش برای چیزهایی است که قابل استفاده حلال نیستند.

نکته دیگر احکام ولایی یا حکومتی است. اسلام به ولی فقیه آزادی نظر قانونی بر اساس مصالح جامعه بخشیده است و نمونه بارز آن تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی به عنوان ولی فقیه است یعنی با آن که از نظر اولی استعمال آن حلال می باشد ولی در شرایطی که موجب تقویت استعمارگران و تضعیف مسلمین شود حرام است و این حرمت در شرایط خاص با حلیت اولی، یعنی شرایط عادی هیچ تضادی ندارد.



نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام