پاسخ
سئوال شما بسیار کلی است و پاسخ دادن به آن مجال زیادی می طلبد در عین حال با آیه ای از سورة اعراف و خطبه ای از نهج البلاغه امیرالمؤمنین (ع) به ترسیم سیمای کلی این دین نجات بخش انسانها اشاره ای می کنیم و در ابتدا لازم است بیان کنیم که اسلام بمعنای تسلیم حق شدن و مقابله با باطل است که این نام را خداوند از قبل برای این دین تعیین نموده است[i] اسلام دارای مراتبی است که در این جواب، مجال پرداختن به آن نیست.
اما قرآن کریم می فرماید: ...یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی کانَتْ عَلَیْهِمْ..[ii]
یعنی: ..آنها را به معروف دستور میدهد، و از منکر باز میدارد؛ اشیار پاکیزه را برای آنها حلال میشمرد، و ناپاکیها را تحریم می کند؛ و بارهای سنگین، و زنجیرهایی را که بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر میدارد.
امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: ستایش مخصوص خدائیست که اسلام را تشریع فرمود و راههای فراگرفتن و عمل کردن به احکام آن را برای آنان که خواهانند آسان گردانید، ارکانش را در برابر آنان که به ستیزه بر می خیزند استوار نمود و آن را برای کسانی که دست به دامانش بزنند پناهگاه امنی قرار داد و برای آنها که به حریمش گام نهند وسیله صلح و سلامت ساخت و برای آنانکه از منطقش پیروی کنند دلیل و برهان و برای آنها که از آن دفاع کنند گواه و برای افرادی که از آن روشنی بگیرند نور و برای شخصی که آن را تعقل کند، فهم، و برای آن که تدبر کند عقل است. نشانه است برای آن کس که علامتش را بپذیرد، مایه روشن بینی است برای آنکه عزم بر درک حق دارد، درس عبرتی است برای آنکه بپذیرد، مایه نجات و رهایی است برای آنکه تصدیقش کند، وسیله آرامش و اطمینان است برای کسیکه بر آن تکیه کند، موجب آسایش انسانی است که کار خود را به آن واگذارد و سپری است برای آنان که اهل استقامتند و بطور خلاصه روشنترین راهها و واضحترین مسلکها است. دلایل روشنی بخشش بلند و آشکار، جاده هایش درخشان و چراغهایش پرفروغ و...[iii]
بطور کلی سه اصل کلی در دین مقدس اسلام است:
1- وحدانیت خداوند متعال.
2- ارسال پیامبران که آخرین آن حضرت محمد (ص) است برای راهنمایی بشر که بدنبال آن مسئله امامت و رهبری جامعه مطرح می شود.
3- وجود قیامت بعد از مرگ که به اعمال خوب و بد انسان ها رسیدگی می شود.
علاوه بر این سه اصل اصول و فروع دیگری داریم که شامل احکام عبادات، معاملات، مسائل خانوادگی و ... می شود.
[i]-سوره حج آیه 78 * وَ جاهِدُوا فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباکُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ وَ فی هذا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهیدًا عَلَیْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النّاسِ فَأَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلی وَ نِعْمَ النَّصیرُ* و در راه خدا جهاد کنید، و حقّ جهادش را ادا نمایید! او شما را برگزید، و در دین (اسلام) کار سنگین و سختی بر شما قرار ندارد؛ از آیین پدرتان ابراهیم پیروی کنید؛ خداوند شما را در کتابهای پیشین و در این کتاب آسمانی «مسلمان» نامید، تا پیامبر گواه بر شما باشد، و شما گواهان بر مردم! پس نماز را برپا دارید، و زکات را بدهید، و به خدا تمسّک جویید، که او مولا و سرپرست شماست! چه مولای خوب، و چه یاور شایستهای!
[ii]-در سورة اعراف آیه 157*الَّذینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ اْلأُمِّیَّ الَّذی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ اْلإِنْجیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی کانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* همانها که از فرستاده (خدا)، پیامبر «امّی» پیروی میکنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است، مییابند؛ آنها را به معروف دستور میدهد، و از منکر باز میدارد؛ اشیار پاکیزه را برای آنها حلال میشمرد، و ناپاکیها را تحریم می کند؛ و بارهای سنگین، و زنجیرهایی را که بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر میدارد، پس کسانی که به او ایمان آوردند، و حمایت و یاریش کردند، و از نوری که با او نازل شده پیروی نمودند، آنان رستگارانند.
[iii]-قسمتی از فراز اول خطبة 106 نهج البلاغه صحی صالح.
نظر خود را اضافه کنید.