آيا ماليات هاي امروزه حكم زكات و خمس قديم را دارد؟
متن پاسخ: اولاً: زكات واجب را نمي شود به جاي ماليات داد، نيز ماليات را نمي توان به جاي خمس و زكات حساب كرد. چنانچه كسي ماليات پرداخت كند و زكات حساب نمايد، زكات از گردنش ساقط نمي شود.(1)
ثانياً: از اين جهت كه ماليات هاي امروزي براي ادارة حكومت اسلامي وضع گرديده، مانند زكات است كه براي مصارف مورد نياز جامعة اسلامي از طرف شارع مقدس واجب گرديده است،(2) ولي زكات واجب تنها در مورد بعضي چيزها و اقلام خاص، واجب شده، اما ماليات در كشور ما و كشورهاي ديگر غالباً بر تمام درآمدها وضع مي شود. هم چنين برخي از مصارف خاص در خمس و زكات وجود دارد كه يا از طرف حكومت اسلامي مورد توجه قرار نمي گيرد يا كمتر مورد توجه هستند.
اما در مورد ماليات بدون شك يكي از ضروري ترين مسئله ها به هنگام تشكيل حكومت، تشكيل بيت المال و خزانه است كه به وسيلة آن نيازهاي اقتصادي حكومت برآورده شود؛ نيازهايي كه در هر حكومتي وجود دارد.
هر جامعه اي داراي افراد از كار افتاده، بيمار، يتيمان بي سرپرست، معلولان و امثال آن مي باشد كه بايد مورد حمايت قرار گيرند. نيز براي حفظ موجوديت خود در برابر هجوم دشمن، نياز به سربازان مجاهدي دارد كه هزينة آن ها توسط حكومت پرداخت مي شود، همچنين كارمندان حكومت اسلامي، نيز وسائل تبليغاتي و مراكز ديني، هر كدام نيازمند صرف هزينه هايي است كه بدون يك پشتوانة مالي منظم و مطمئن سامان نمي پذيرد.
به همين دليل ماليات بر درآمد و ماليات بر ثروت راكد، از اهميت خاصي برخوردار است.(3) زكات و خمس بخش زيادي از نيازهاي جامعه را برطرف مي كند. اگر تمامي مردم به وظيفة خود در اين زمينه به طور كامل عمل كنند، مي توان گفت تمام نيازهاي جامعه برطرف مي شود. حضرت صادق(ع) فرمود: "اگر همة مردم زكات اموال خود را بپردازند، مسلمان فقير و نيازمند باقي نخواهد ماند. مردم فقير و محتاج و گرسنه و برهنه نمي شوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان".(4) اما در حكومتي كه متصدي ادارة تمام شئون جامعه است و وظيفه دارد تمام امكاناتي را كه براي جامعه لازم است تهيه كند (جاده، بيمارستان، تيمارستان، برق، آب، مدرسه، معلّم، استاد و ساير امكانات را فراهم سازد) خواه ناخواه مخارج سرسام آور اين ها بايد توسط ماليات از مردم گرفته و هزينه شود. به فتواي مراجع تقليد، ماليات نمي تواند به جاي خمس و زكات واجب قرار گيرد و وجوب آن ها را بردارد.
پي نوشت ها:
1. آيت الله مكارم، استفتائات، ج 1، س 370.
2. امام خميني، توضيح المسائل، مسئلة 1925.
3. تفسير نمونه، ج 8، ص 10.
4. وسائل الشيعه، ج 6، ص 4، حديث 6.
.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام