چرا شهدا نياز به‌ غسل‌ ندارند؟
متن پاسخ: انساني‌ كه‌ مرگ‌ با عزتي‌ چون‌ شهادت‌ را آگاهانه‌ انتخاب‌ نموده‌ و در ميدان‌ كارزار در مقابل‌ دشمن‌ جان‌ باخته‌، پاسخ‌ ايثارگري‌ آن‌ است‌ كه‌ او را با همان‌ جامة‌ خونين‌ كه‌ سند زنده‌اي‌ مي‌باشد، به‌ خاك‌ بسپارند.
اين‌ پاسخ‌ اسلام‌ است‌ كه‌ خالي‌ از مصلحت‌ نيست‌.
شهيد مطهري‌ در اين‌ باره‌ بياني‌ دارند: "اسلام‌ ديني‌ حكيمانه‌ است‌. دستوري‌ خالي‌ از مصلحت‌ و راز و رمز، مخصوصاً راز و رمز اجتماعي‌ ندارد. يكي‌ از دستورهاي‌ اسلامي‌ اين‌ است‌ كه‌ هر فرد مسلمان‌ كه‌ مي‌ميرد، بر ديگران‌ واجب‌ است‌ كه‌ بدن‌ او را به‌ ترتيب‌ مخصوص‌ غسل‌ دهند و شستشو نمايند. در جامه‌ هايي‌ پاك‌ به‌ ترتيب‌ مخصوص‌ كف‌ كنند و سپس‌ نماز بخوانند و دفن‌ نمايند. همة‌ اين‌ها حكمت‌ها و راز و رمزها دارد كه‌ فعلاً در مقام‌ بحث‌ از آن‌ها نيستيم‌، ولي‌ اين‌ دستور يك‌ استثنا دارد. آن‌ استثنا شهيد است‌. از اين‌ دستورها فقط‌ نماز و دفن‌ در مورد شهيد اجرا مي‌شود، اما غسل‌ و شستشو يا كندن‌ لباس‌هاي‌ دوران‌ زندگي‌ و پيچيدن‌ در جامه‌اي‌ ديگر به‌ ترتيب‌ خاص‌؟ ابداً (هرگز) اين‌ استثنا خود راز و رمزي‌ دارد. نشانة‌ اين‌ است‌ كه‌ روح‌ و شخصيت‌ شهيد آن‌ چنان‌ پاك‌ و وارسته‌ شده‌ كه‌ در بدنش‌ و در خونش‌ و حتي‌ در جامه‌اش‌ اثر گذاشته‌ است‌. بدن‌ شهيد يك‌ "جسد متروح‌" است‌، يعني‌ جسدي‌ است‌ كه‌ احكام‌ روح‌ بر آن‌ جاري‌ شده‌ است‌. هم‌ چنان‌ كه‌ جامة‌ شهادتش‌ "لباس‌ متجسّد" است‌، يعني‌ حكم‌ روح‌ بر بدن‌ جاري‌ شده‌ و حكم‌ جاري‌ شده‌ بر بدن‌، بر لباس‌ و جامه‌ جاري‌ شده‌ است‌".[8]
فتواي‌ فقيه‌ دربارة‌ شهيد چنين‌ است‌: "كساني‌ كه‌ در جبهة‌ جنگ‌ كشته‌ شوند، غسل‌ و كفن‌ ندارند."[9] اين‌ حكم‌ بر گرفته‌ از احكام‌ اسلامي‌ و دستور صريح‌ شرع‌ مقدس‌ اسلام‌ است‌.خون‌ شهيد آن‌ قدر مقدّس‌ مي‌شود كه‌ با خارج‌ شدن‌ از بدن‌ شهيد او را غسل‌ مي‌دهد و به‌ جاي‌ آب‌ تطهريش‌ مي‌كند و همان‌ جامة‌ خونين‌ كه‌ بدن‌ او را در بر گرفته‌، كفنش‌ مي‌شود و با آن‌ كيفيت‌ به‌ خاك‌ سپرده‌ مي‌شود. اين‌ ارزش‌ بالا، پاداش‌ خدا به‌ انساني‌ است‌ كه‌ از جان‌ شرين‌ خود گذشته‌ و آن‌ را در طبق‌ اخلاص‌ نهاده‌ و به‌ خدا تقديم‌ كرده‌ است‌.
[8] شهيد مطهري‌، قيام‌ و انقلاب‌ مهدي‌ به‌ ضميمة‌ بحث‌ شهيد، ص‌ 80.
[9] امام‌ خميني‌، استفتائات‌، ج‌ 1، ص‌ 506، مسئلة‌ 46.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام