متن پاسخ: چون احرام جزء حج يا عمره است و مقدمه هيچ يك از آن دو نيست، لازم است در حين احرام معلوم شود كه براي حج است يا عمره؛ يعني روشن گردد كه اين احرام جزء كدام عمل است؛ زيرا احرام براي حج يا عمره، مانند وضو براي نماز نيست. كسي كه براي تحصيل طهارت وضو گرفته مي تواند از آن طهارت به دست آمده براي هر چيزي كه مشروط به طهارت است، مانند نماز و مسّ كتابت قرآن استفاده كند؛ چون طهارت، مقدمه و شرط خارج از نماز و مانند آن است. از اين رو مي تواند به طور مطلق حاصل شود و در موقع عمل كاربردهاي گونه گون داشته باشد، ولي احرام شرط و مقدمة خارج نيست، بلكه جزء‌ عمل حج يا عمره است . بنابراين، حتما بايد تعيين شود كه جزء كدام عمل است. نكته شايان توجه اينكه، نيّت در عناوين قصدي بايد در آغاز آنها حاصل گردد، نه د راثناء‌ و گرنه اجزاي قبلي كه بدون قصد محقق شد، باطل خواهد بود مگر در موارد استثنا؛ مانند سهو ، نسيان، جهل به موضوع و غفلت، كه در اين گونه موارد طبق دليل خاص در هر مورد، تجديد نيّت اثناء كافي است؛ نظير آنچه در نيّت صوم در ماه مبارك يا غير آن وارد شده كه مدّت تجديد در برخي از موارد تا ظهر است و برخي از آنها مانند روزة‌ پايان ماه شعبان كه لحظه آخر روز پاياني معلوم شد كه اول ماه مبارك است و مانند روزة استحبابي كه در اين موارد تا پايان روز به مقداري كه فرصت نيّت كردن باشد مي توان نيّت را تجديد كرد و تفصيل آن در فقه است، چنانكه عدول از نيّتي به نيّت ديگر بر خلاف قاعده است و دليل خاص بايد عهده دار ترخيص آن باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام