علت و چرایی دفاع بد از رهبری

در روزگاری که میراث معنوی امام خمینی (ره) یعنی نظام جمهوری اسلامی و ستون اصلی نظری آن یعنی نظریه ولایت فقیه مورد نقدها و تهاجم های کلامی ، شبه کلامی، فلسفی، سیاسی و ژورنالیستی قرار گرفته و کلیت نظریه مردمسالاری دینی که حضرت روح الله و شاگردان سفر کرده اش مانند مطهری و بهشتی و …آن را شرح و بسط داده اند با شبهه افکنی ها هم از سوی طیف سکولار و هم جناح سنت گرای حجتیه مسلک روبرو شده است ،دفاع نظری و علمی از آن میراث مهم از وظایف مهم و راهبردی معتقدان به این مسیر است.



۲- پس از یک قرن بی ثباتی سیاسی در ایران که ناشی از بحران نظریه حکومتی در ایران بود امام خمینی(ره) با نظریه خود ثبات را به عرصه سیاسی بازگرداند. چرا که نظریه جمهوری اسلامی او هم دارای مبانی مشروعیت مردمی و الهی بود و هم از کارایی در جهان مدرن برخوردار بود. بی ثباتی سیاسی ناشی از بحران نظریه حکومت در ایران با پایان حکومت محمد شاه قاجار آغاز شد. ناصرالدین شاه به تیر میرزا رضای کرمانی ضد استبداد کشته شد، مظفرالدین شاه را مشروطه خواهان دفن کردند، محمدعلی شاه به سفارت روسیه پناهنده شد، احمد شاه عزل گردید و در فرنگ دربه در شد، رضا شاه مستبد در نهایت به دست متفقین بی حمایت مردم حذف شد و محمد رضا پهلوی با انقلاب اسلامی آخرین شاه ایران بود. به نظر می رسد حضرت امام خمینی با تغییر الگوی نظری حکومت در ایران و ارائه شاخصهای جدید از مشروعیت ثبات را به عرصه سیاسی اران بازگرداند و پس از یک قرن اولین فرد حاکم در ایران بود که پس از پایان عمر طبیعی با عزت و احترام و تکریم مردمان این سرزمین به خاک سپرده شد.

۳- ویژگی هایی هم چون شجاعت، حکمت، علم، سابقه انقلابی ،مجاهدت و مدیریت بود که خبرگان ملت را برآن داشت که حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) را طبق قانون اساسی به عنوان رهبری نظام تعیین کنند. تجربه این سالیان نشان داد که بصیرت و حکمت رهبری مهر تاییدی بر شایستگی ایشان برای سکانداری این سفینه نجات است. موفقیت سالهای بازسازی پس از جنگ، مدیریت تهدیدات ناشی حضور غرب در همسایگی ما چه عراق و چه افغانستان، کنترل و مدیریت بحران اتمی کشور، حل و رفع مشکلات ناشی از رقابتهای سیاسی بین جریان ها و گروههای سیاسی در دو دهه گذشته و …..گوشه  ای از ویژگیهای مهم رهبری است که نشانه جامعیت مدیریت سیاسی ایشان است.

یکی از آفات شکل گرفته در این روزها دفاع غلط و بد از حوزه رهبری است. می گویند دفاع بد از یک حقیقت، خطرناک تر از حمله کردن خوب به آن است

۴- یکی از آفات شکل گرفته در این روزها دفاع غلط و بد از حوزه رهبری است. می گویند دفاع بد از یک حقیقت، خطرناک‌تر از حمله کردن خوب به آن است. به علت اینکه  انقلاب اسلامی و آرمانهای آن متعلق به همه مردم می باشد، همه مردم به خود حق دفاع از موجودیت انقلاب را می دهند. برخی از این دفاعیات و ابراز علایق شکلی عامیانه و سطحی می‌گیرد. البته دفاع عامیانه متاسفانه از سطح عوام خارج شده و برخی خواص را هم تحت تاثیر قرار داده است. در تاریخ معاصر دشوارترین نقدها و تهاجمات از سوی اندیشه ملی گرای باستان محور پهلوی و مارکسیسم به تشیع وارد شد. اما در مقابل به جای اسطوره سازی و برخوردهای احساسی، استاد مطهری بهترین شیوه دفاعی را بر پایه قرآن و سنت و استدلال منطقی انتخاب کرد. به نظر می رسد در روزگار کنونی اگر خواص و یا عوام می خواهند بر رسالت دفاع از ارزشهای انقلاب تکیه کنند به جای توجه به داستانها به تبیین واقعیتهای سیاسی امروز بپردازند. شجاعت، مدیریت و علم رهبری انقلاب بسیار مثال زدنی تر از مواردی مانند برخی نقل قول هاست.
رهبر

۵-بر پایه نظر علما و محققین اسلامی اثبات امور غریبه با خبر واحد امکان پذیر نیست و  نمی توان امور «غریبه» و غیر عادیه را با خبر واحد ثابت  کنیم. این بدان معناست که بیان هر کرامت و یا واقعه ما فوق الطبیعه نیاز به نقلهای متفاوت از منابع گوناگون ثقه دارد. هم چنین نقل قول بر پایه نظر علما از فرد مجهول الحال پذیرفته نیست. همه اینهابدان معناست که می بایست دربیان و اندیشه دقت و امعان نظر بیشتری وجود داشته باشد. مقام معظم رهبری با نگاه حکیمانه خود در گذشته  برنامه های بزرگداشت تولد خود را رد کردند  و  معظم له در حاشیه برگه‌ای که حاوی آن خبر بود نوشته‌اند: «این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع می شود. من از کسی که برای تولد من جشن می‌گیرد به هیچ وجه متشکر نمی‌شوم و او را مسئول زیان‌های این کار هم می‌شناسم».

۶- در روز سخت امروز که شرایط داخلی حساس و اوضاع امنیتی منطقه پیچیده شده است، دقت در کردار و گفتار به ویژه از سوی خواص دارای اهمیت فراوان است. جریانهای نزدیک به ضد انقلاب و هم چنین رسانه های تحت سلطه آل سعود و وهابیون منتظرند در روزگار اوج گرفتن بیداری اسلامی در منطقه و احیای گفتمان اسلام ناب محمدی با پر رنگ کردن برخی نقل قولها به تشویش اذهان درباب مکتب حقه جعفری و گفتمان اسلام ناب محمدی و جمهوری اسلامی برآیند. تقطیع و تحریف از ابزارهای  رسانه ها در جنگ نرم است. بهتر این است که در عصر جهانی شدن که هر دوربین موبایل می تواند تصویری را بین المللی کنند سخنی بر زبان نیاید که با تقطیع و برش به مستمسکی برای حمله کلیت نظام تبدیل شود.

بر پایه نظر علما و محققین اسلامی  اثبات امور غریبه با خبر واحد امکان پذیر نیست و  نمی توان امور «غریبه» و غیر عادیه را با خبر واحد ثابت  کنیم

۷-به نظر می رسد در این ایام به جای دفاعیاتی حمله گونه و ایجاد علاقه از طریق برخی داستان سازی ها و اسطوره پردازیها، فلسفه ولایت فقیه و نقش کارگشای آن با زبان علمی تبیین گردد، تا عموم مردم بدانند بهره گیری ولی امر از قدرت ولایت نه از جهت خود کامگی بلکه در راه گره گشایی از کار ملت و بر پایه قرآن و تأمین سعادت دنیوی و اخروی مردم است و همانند چنین جایگاهی در نظام های توسعه یافته جهان امروز نیز، برای حل بحران ها، پیش بینی شده است. تعریف واحد و جامعی از این مفهوم، پشتوانه خوبی برای تحکیم ارتباط مردم با امامت مسلمین می باشد. این تقریر حکومتی از ولایت، با مباحث نظری و آزاد اندیشانه علما در حوزه فقه و فقاهت منافاتی ندارد./تبیان


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام