شرط يک زندگي موفق،احترام متقابل

احترام در ميان مردم و مخصوصاً همسران، يکي از مهمترين عوامل روابط موفق محسوب مي شود.ابتدا بايد مفهوم احترام را مورد تجزيه و تحليل قرار داد.احترام، درک و پذيرش يک شخص، تاييد فرديت او و تشخيص مزايا و خصوصيات منحصر به فردش به شمار مي رود.اگر افراد يکديگر را محترم نشمارند.علاقه اي که بين آنها وجود دارد افزايش نمي يابد.در واقع، اگر کسي را بي ارزش بدانيم به سختي مي توانيم او را دوست بداريم.احترام، همچنين به معني افتخار کردن به شخصي که دوست داريم، تلقي مي شود، به طوري که نسبت به موفقيت هاي او در کار، تحصيل، خانه داري و يا توانايي هايش به خود بباليم، اما در اينجا نکته اي که براي هر زن و مردي ضروري به نظر مي رسد، اين است که آيا همسرش به او احترام مي گذارد؟

به من احترام مي گذاري؟

اگر مطمئن هستيد که همسرتان شما را دوست دارد.به احتمال زياد اين سؤال براي شما پيش نمي آيد.اين گونه سؤالات فقط ذهن کساني را به خود مشغول مي کند که احساس کنند همسرشان اهميت کمي براي آنها قائل است، به دلايل کم اهميت عصباني مي شود يا عقايد او را با ارزش نمي داند.با اين حال لازم است درباره نکات زير فکر کنيد:
ايا مساله وجود دارد که عميقاً اعتبار شما را نزد همسرتان کاهش داده باشد؟
اگر نمي توانيد براي اين پرسش پاسخ مناسبي بيابيد، توصيه مي شود که از روش هايي که کمک مي کند تا دلايل رفتار همسرتان را کشف کنيد، بهره بگيريد و مستقيم با همسرتان وارد گفتگو شويد.مطمئناً نيازي نيست بپرسيد، چه اتفاقي افتاده؟ ديگر دوستم نداري؟ آيا کار اشتباهي انجام داده ام؟ چرا اخيراً خود خواهانه رفتار مي کني؟
زيرا چنين سؤالاتي، کمک چنداني به شما نمي کند و حاصلي نيز ندارد جز اينکه رنجش شديد و سردرگمي به وجود مي آورد.توجه به اين نکته ضروري است که وقتي همسرتان درگير مشکلات کار مهمي است و يا نياز به تمرکز دارد، احساس خستگي مي کند، گرسنه است، وقت کمي درد، يا تمام روز را کار کرده، هرگز اين گونه موضوعات جدي را پيش نکشيد.

در زمان و مکان مناسب به جايگاه خود بر گرديد

قبل از اينکه گفتگو با همسرتان شروع شود، بررسي کنيد که دلايل بي احترامي او به شما چيست.شايد به عنوان مثال همسرتان از اينکه کار قبلي خود را رها کرده و سعي نمي کنيد دنبال شغل ديگري بگرديد،احساس نارضايتي مي کند؟ يا ممکن است تصور کند نسبت به وظايفي که در خانه داريد، بي تفاوت هستيد.فکر کنيد به چه دليل در گذشته مورد احترام او بوديد، يا چه چيزي موجب مي شد او شما را تحسين کند: شايد همسرتان از ظاهر چشمگير شما خوشش مي آمد، اما شما به طور کامل از خود غافل شده ايد؟ زيرا، اين دلايل مي تواند در کاهش احترام همسران نسبت به هم تأثير گذار باشند.در کنار همه اينها، به مواردي در کنار همه اينها، به مواردي که همسرتان در ديگران محترم مي شمرد دقت کنيد:دستيابي به هدفي که خودش نتوانسته به آن برسد؟ استعداد کاري؟ يا آرزو و اشتياق براي پيشرفت شما؟ ممکن است همسرتان به افرادي احترام بگذارد که بياني قوي دارند و از عهده هر مناظره اي به خوبي بر مي آيند؟ آيا از افراد باهوش خوشش مي آيد؟ يا اينکه اشخاص متفکر توجه او را به خود جلب مي کند؟ آيا تا به حال چنين جملاتي را از او شنيده ايد؟ «که فلان شخص به تازگي ترفيع گرفته، هيچ کس نمي تواند مانند او پيشرفت کند.»«همسر فلاني به تازگي گواهي نامه رانندگي گرفته و ...»
پس از اينکه پي برديد همسرتان چرا از شما ناراضي بوده، فرصتي ايجاد کرده و بکوشيد درباره مساله اي که فکر شما را مشغول کرده با هسمرتان گفتگو کنيد.به عنوان مثال اگر همسرتان از اينکه اخيراً کار خود را از دست داده ايد ناراضي است، بعد از صرف شام، آنچه در طول روز برايش اتفاق افتاده، يا اينکه چگونه اوقات خود را سپري کرده و ...سؤال کنيد، سپس درباره آنچه خودتان انجام داده ايد برايش حرف بزنيد و اگر در آينده نزديک قصد داريد دوباره مشغول کاري شويد اين موضوع را عنوان کرده و او را مطمئن سازيد که به دنبال کار مناسب هستيد.در اين صورت همسرتان سعي خواهد کرد به نوعي به شما کمک کند، به اين ترتيب به توافق مي رسيد و قادر خواهيد بود که خود و همسرتان را راضي نگه داريد.ريشه يابي عوامل کاهش احترام، مي تواند احترام را دوباره ميان شما به وجود بياورد، اما اگر از درک علل بي احترامي همسرتان ناتوان هستيد، با او مشورت کنيد و در مورد اينکه در وقت آزاد خود چه فعاليت هايي مي توانيد انجام بدهيد، با او حرف بزنيد و به او بگوييد که مي خواهيد بهترين باشيد.به احتمال زياد همسرتان مواردي را مطرح مي کند که علاقه مند است شما آنها را انجام دهيد و به اين ترتيب مشکل حل مي شود.در پيروي از نظرات همسرتان افراط نکنيد.به دنبال توافقي باشيد.اگر همسرتان به شما توصيه کرد در کلاس آموزش رانندگي ثبت نام کنيد اين امر نبايد موجب شود وظايف ديگرتان را فراموش کرده و فقط دنبال آن کار برويد.اگر همسرتان از اينکه کارهاي خانه را به خوبي انجام نمي دهيد راضي نيست، لزومي ندارد يک دفعه و به طور همزمان آشپزي کنيد، تمام قسمت هاي منزل را مرتب کرده و يا مبلمان را تغيير دهيد،بلکه لازم است بکوشيد همه وظايف را عادلانه تقسيم کنيد.با اين وجود نيازي نيست هميشه نگران فقدان احترام در رابطه خود باشيد.به احتمال زياد همه نشانه هاي بي احترامي از سوي همسرتان ممکن است ناشي از اشتباه شما باشد و چيزي که موجب ايجاد چنين ذهنيتي در شما مي شود فقط فشار کاري زياد او يا مسايلي از اين دست باشد که موقتي است.شايد همسرتان فقط به حمايت شما نياز دارد؟ و اگر دلايل بدخلقي هسمرتان را نمي دانيد، به اين معني است که شما تا حدي نسبت به او بي تفاوت رفتار کرده ايد و بايد سعي کنيد نسبت به کارهاي همسرتان علاقه بيشتري نشان بدهيد، از برنامه هايش بپرسيد و اينکه چه چيزهايي برايش مهم است و چه آرزوهايي دارد.کلام آخر اينکه يک زندگي مشترک متعادل زماني شکل مي گيرد که زن و شوهر يکديگر را درک کنند، به تحسين هم بپردازند و همديگر را محترم بشمارند.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام