الف: در منابع كهن تاريخي نام حضرت علي‌اصغر،عبدالله رضيع ثبت شده است كه به عنوان نمونه مي‌توانيد به اين كتاب‌ها مراجعه فرماييد:
[1] . بَلاذُري، انساب الاشراف، ج 3، ص 407.
[1] . ابونصر سهل‌بن‌عبدالله بخاري، سر السلسلة العلوية، ص 30.
[1]. مقاتل‌الطالبيين، ص89-90.
[1] . سليمان‌بن‌احمد طبراني، المعجم الكبير، ج3، ص 103.
[1] . شرح الاخبار، ج3، ص177.
ب: در منابع تاريخي مطلبي كه بيان كننده ويژگي‌هاي علم حضرت عباس عليه‌السلام باشد نيامده است اما در مجوع علم هاي آن زمان پارچه‌اي بودند كه بر تكه چوبي يا بر سر نيزه بسته مي‌شد.
ج: در مورد حضرت قاسم نيز بايد گفت: ايشان در سال 44 هجرى در مدينه متولد شده است و چون شهادت پدرش امام حسن عليه‌السلام در سال 50 هجرى بوده است،[1] بايد گفت تا سن شش سالگى تحت نظر پدر بزرگوارش پرورش يافت و پس از آن طبق وصيتى كه پدرش هنگام شهادت به امام حسين عليه‌السلام نمود مبني بر اينكه «همه فرزندان و خاندانم را به تو مى‏سپارم پس نسبت به آنها پدرى كن»[2] تحت سرپرستى عموى بزرگوارش امام حسين عليه‌السلام قرار گرفت. قاسم را جواني زيبا چهره و ماه روي توصيف كرده‌اند.[3]
نكات فوق مطالبي است كه در مورد ايشان در منابع ثبت شده است. در نتيجه با توجه به آنكه ايشان هنگام شهادت پدرشان تنها شش سال داشتند ، چنين وصيتي از جانب امام حسن عليه‌السلام در مورد فرزندش قاسم، بعيد به نظر مي‌رسد.

[1] . خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج1، ص150.
[2] . شيخ طوسى، الامالى، ص160.
[3] . طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج5، ص447؛ ابوالفرج اصفهاني، مقاتل‌الطالبيين، ص88؛ شيخ مفيد، الإرشاد، ج2، ص107.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام