سوال زنان از متخصص زنان

اگرچه بيشتر زنان تصور مي‌کنند درباره قاعدگي اطلاعات کافي دارند؛ مواردي هست که خيلي از آنان درباره‌اش بي‌اطلاع‌اند و هميشه ممکن است در اين خصوص، اتفاقاتي بيفتد که تاکنون با آن مواجه نشده باشند. اين مطلب، شما را با رايج‌ترين پرسش‌هايي که زنان درباره قاعدگي مي‌پرسند، آشنا مي‌کند و پاسخ متخصصان زنان و زايمان به اين پرسش‌ها را نيز با شما در ميان مي‌گذارد.

1.چرا قاعدگي، خلق و خوي آدم را تغيير مي‌دهد؟


اصولا نشانگان پيش از قاعدگي به اين دليل رخ مي‌دهد که بدن به تغييرات هورموني حساس مي‌شود. 10 روز قبل از شروع قاعدگي، سطح هورمون‌هايي مثل پروژسترون و استروژن به سرعت تغيير مي‌کند و اين تغيير سبب بروز علايمي مثل نفخ، تغييرات خلق و خو، سردرد، حساسيت پستان‌ها و خستگي مي‌شود. نزديک 90 درصد از زنان قبل از قاعدگي‌شان اين نشانه‌ها را تجربه مي‌کنند. حدود20 درصد از آنها حتي دچار نشانه‌هاي شديدتر مي‌شوند که بر فعاليت‌هاي طبيعي‌ زندگي‌شان و حتي بر روابط فردي آنها تاثير مي‌گذارد. اما چه بايد کرد؟
اول اينکه مطمئن شويد که از نظر جسمي مشکلي نداريد. بعدش بايد سعي کنيد ورزش کنيد مخصوصا وقتي احساس مي‌کنيد خلق شما تنگ شده است. مايعات فراوان بنوشيد؛ حتي هر 2 ساعت يک بار. اگر با اين کارها بهتر نشديد از پزشک خود کمک بگيريد. مکمل‌هاي کلسيم و ويتامين‌ها نيز در کاهش نشانه‌هاي پيش از قاعدگي موثر هستند. گاهي مصرف قرص‌هاي ضدبارداري با نظر پزشک و در موارد شديد مصرف ضدافسردگي‌ها سبب بهبود اين نشانه‌ها مي‌شود.

2.چرا گاهي اوقات قاعدگي‌ نامنظم مي‌شود؟


عادات ماهيانه زنان هر 28 روز يک بار تکرار مي‌شود اما گاهي پيش مي‌آيد که شما دو ماه يک بار رگل شويد و گاهي هر 26 روز ، 35 يا 42 روز يک‌بار. قاعدگي طبيعي بايد به فاصله 25 تا 35 روز رخ ‌دهد؛ يعني از شروع اولين خون‌ريزي تا خون‌ريزي بعدي بايد اين‌قدر طول بکشد. بسياري از زنان احساس مي‌کنند که قاعدگي‌شان طبيعي نيست؛ يعني قاعدگي در يک روز در هر ماه اتفاق نمي‌افتد. اين افراد نبايد نگران شوند؛ چرا که لازم نيست دقيقا در همان روز ايجاد شود. تغيير دو سه روز در ايجاد قاعدگي مشکل خاصي نيست. اما در صورتي که اين فاصله به کمتر از 25 يا بيشتر از 35 روز برسد بايد با پزشک مشورت کنيد. عادات ماهيانه به ويژه در دوران نوجواني و سال اول بلوغ تقريبا اصلا مرتب نيست چون سيستم هورموني بدن هنوز کار خود را به خوبي آغاز نکرده است. اين امر ممکن است دو سال يا حتي بيشتر هم ادامه يابد. حدود 45 تا 50 سالگي نيز که اکثر زنان به سن يائسگي نزديک مي‌شوند، دستگاه هورموني تقريبا خسته و عادات نامرتب مي‌شوند. اين حالت تا زمان يائسگي ادامه خواهد داشت!
حتي اگر موضوع سن را هم کنار بگذاريم باز هم نامرتب بودن عادات ماهيانه امر بسيار بااهميتي نيست. اما اگر عادات ماهيانه شما مدت‌هاست نامرتب است، توصيه مي‌کنيم به متخصص زنان مراجعه کنيد. استرس يا شوک رواني مي‌تواند سبب قطع روند تخمک‌گذاري و اختلالاتي در ترشح پروژسترون شود. مشکلات تيروييدي، هيپوتالاموس يا هيپرفيز که در توليد هورمون‌هاي زنانه دخيل‌اند هم مي‌تواند سبب نامرتبي عادات شود. حتي ممکن است تخمدان‌ها دچار مشکلي باشند و با وجود فرماني که از مغز دريافت مي‌کنند، هورمون کافي توليد نکنند! جالب است بدانيد افزايش ترشح هورمون مردانه هم سبب نامرتبي دوره‌ها مي‌شود. عفونت، تومور، فيبروم يا آندومتريوز هم مي‌توانند از علل احتمالي باشند.
استرس، اضطراب و اتفاقات نگران‌کننده به دليل تغيير در زمان تخمک‌گذاري سبب بروز قاعدگي غير از موعد مشخص مي‌شود. يکي از دلايل ديگر بي‌نظمي يا قطع قاعدگي باروري، اضافه وزن، کاهش وزن، اختلالات تغذيه‌اي و ورزش‌هاي سنگين است.

3.چرا گاهي اوقات قاعدگي‌ دردناک مي‌شود؟


عده‌اي از زنان دچار دردهاي شديدي هنگام قاعدگي مي‌شوند و اين نشانه‌ها هم در آنها بيشتر است: تغييرات خلقي و عاطفي، کاهش انرژي و حس خستگي. اما اين نشانه‌ها با درمان‌هاي متفاوتي کاهش يافته و از شدت‌شان کم مي‌شود. بيش از نيمي از زنان در هنگام قاعدگي دچار درد مي‌شوند و برخي از آنها به مدت 1 تا 3روز توانايي انجام فعاليت‌هاي روزمره را ندارند.
درد معمولاً در محل كمر و زير شكم و پهلوها ظاهر مي‌شود و به صورت قولنجي است؛ يعني شدت آن كم و زياد مي‌شود. درد در روز اول شديد است و به تدريج كاهش مي‌يابد. دردگاهي با تهوع، استفراغ، ضعف، خستگي و سردرد همراه است. درد قاعدگي ممكن است در همه دوره‌هاي خونريزي يا فقط در بعضي از دوره‌ها اتفاق بيافتد. قاعدگي دردناك معمولاً با افزايش سن و پس از ازدواج و زايمان كاهش مي‌يابد.
اصولا درد قاعدگي به دليل ترشح پروستاگلاندين‌ها ايجاد مي‌شود. پروستاگلاندين‌‌ها موادي هستند که از بافت‌هاي نکروزه‌ يا فاسدي که ريزش مي‌کنند، ترشح مي‌شوند و سبب ايجاد دردقاعدگي مي‌شود. هر ماده‌اي که بتواند پروستگلاندين‌‌ها را مهار کند مي‌تواند سبب کاهش درد قاعدگي شوند. بر حسب شدت درد مي‌توان براي تسکين درد قاعدگي از شيوه‌هاي مختلفي استفاده کرد:
• اگر درد قاعدگي شديد نباشد استفاده از مسکن‌هاي ضدالتهاب غيراستروييدي نظير مفناميک‌اسيد يا ايبوپروفن مي‌تواند سبب کاهش درد شود. استفاده از اين داروها براي کساني است که معمولا به مدت يک يا دو روز درد دارند و بايد روزهايي که فکر مي‌کنند درد قاعدگي‌شان شروع مي‌شود قبل از اينکه درد تشديد شود هر 8 ساعت يک بار از اين داروها استفاده کنند. مسکن‌هايي مثل استامينوفن و استامينوفن کدئين‌دار براي تسکين درد تاثير چنداني ندارد.
• در کساني که درد شديدي دارند و به مسکن‌هايي که نام برده شد جواب نمي‌‌دهند درمان دارويي، استفاده از قرص‌هاي جلوگيري است. درکساني که خون‌ريزي زياد و درد شديدي دارند، استفاده از اين داروها هم خون‌ريزي را کاهش مي‌دهد و هم به تدريج درد آنها را کمتر مي‌کند؛ مخصوصا کساني که دچار مشکل آندومتريوز هستند، يعني بافت رحمي در محل‌هايي به غير از حفره رحم رشد کرده است که در اين صورت اين افراد هنگام قاعدگي دچار درد بسيار شديدي مي‌شوند. مصرف قرص‌هاي ضدبارداري در اين خانم‌ها باعث مي‌شود هم کم‌کم بافت خارجي نابه‌جاي رحمي از بدن دفع شود و هم دردشان کمتر شده و نياز به مسکن‌ها هم کمتر مي‌شود.
• افرادي که دردهاي شديدي ندارند، مي‌توانند از روش‌هايي نظيرگرم کردن با استفاده از حوله گرم يا كيسه آب‌گرم و پوشاندن لباس گرم درد را تسکين دهند.
• روش‌هايي نظير فيزيوتراپي با استفاده از دستگاه‌هايي که به شکم متصل مي‌شود و ايجاد ارتعاش و ماساژ شكم، كمر،‌ پهلوها باعث تسکين درد مي‌شود؛ مگر اينکه علت اين درد، پاتولوژيک يا بيماري‌زا باشد که در آن صورت، درمان‌‌هاي خاص خود را دارد.
• افسردگي يکي از دلايل ايجاد و تشديد درد قاعدگي است چرا که افراد افسرده تحريک‌پذيرتر بوده و هر دردي در آنها ممکن است تشديد شود. درمان افسردگي در اين افراد مي‌تواند درد قاعدگي را نيز در آنها کاهش دهد.

4.چرا گاهي اوقات بين دو قاعدگي، ترشحات سفيدرنگ ديده مي‌شود؟


نگران نباشيد؛ اين ترشحات طبيعي هستند. اين ترشحات در برخي روزها کمتر و گاهي بيشترند. غددي که داخل واژن قرار گرفته‌اند اين ترشحات را توليد مي‌کنند که نقش اصلي آن جلوگيري از ورود ميکروب به داخل رحم است. در ميان دو دوره و در زمان تخمک‌گذاري ميزان ترشحات افزايش مي‌يابد و وجود آنها کمک مي‌کند تا در اين زمان اسپرماتوزوييدها بتوانند راحت‌تر از دهانه رحم بالا رفته و به تخمک برسند. در حالت طبيعي اين ترشحات، بي‌رنگ و بي‌بو هستند اما اگر ترشحات زردرنگ يا سوزناک شدند يا بوي بدي داشتند مي‌توانند نشانه بروز عفونت يا قارچ باشند. در اين صورت لازم است براي جلوگيري از پيشرفت عفونت به يک پزشک متخصص زنان مراجعه کنيد.

5.آيا ممکن است در دوران قاعدگي هم بارداري اتفاق بيفتد؟


بله، احتمال دارد. کليد تعيين اينکه آيا خون‌ريزي واقعا مربوط به پريود است يا نه، اين است گاهي بين دو پريود، لکه‌هاي خون ديده مي‌شود. بعضي از زنان هنگام تخمک‌گذاري کمي خون‌ريزي دارند. اما اگر قاعدگي شما به مدت 2 ماه قطع شود حتما بارداري اتفاق افتاده است. اگر خانمي در انتهاي قاعدگي‌اش مقاربت داشته باشند بسته به طول مدت قاعدگي‌اش تخمک‌گذاري چند روز بعد اتفاق مي‌افتد و اگر اسپرم هنوز در بدن‌ مانده باشد ممکن است باردار شود. اما اين هميشه اتفاق نمي‌افتد.

6.آيا استفاده طولاني‌مدت از تامپون، شوک توکسيک مي‌آورد؟


نشانگان شوک توکسيک به دليل عفونت باکتريايي ايجاد مي‌شود و با حملات ناگهاني تب، لرز، اسهال، تهوع، درد عضلاني و بثورات پوستي مشخص مي‌شود. اگر تامپون‌ها به مدت طولاني بمانند زمينه را براي عفونت‌هاي باکتريايي آماده مي‌کنند. بهترين وضعيت آن است که تامپون‌ها هر 8 ساعت يک بار تعويض شوند./مجله سلامت


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام