کتاب “اخبار المهدی” یا “اخبار المهدی المنتظر” از “رواجنی” از علمای اهل سنت و متوفای ۲۵۰ ق. (۵ سال قبل از ولادت حضرت مهدی (عج)) دارای است. عباد بن یعقوب رواجنی از بزرگان اهل سنت است. بخاری، ترمذی، ابن ماجه، ابوحاتم، بزاز و دیگر محدثان اهل سنت از او روایت کرده اند و همه رجالیان بر وثاقت و صداقت او تاکید کرده اند، جز اینکه محبت فراوانی به اهل بیت(ع) داشت و لذا همواره مورد هجوم دشمنان اهل بیت(ع) بود.

ذهبی پس از نقل وثاقت او از حاکم و ابوحاتم، از ابوجریر نقل می کند که گفت: از رواجنی شنیدم که می گفت: هرکس همه روزه در نماز خود از دشمنان آل محمد(ص) بیزاری نجوید با آنها محشور خواهد شد.(سیر اعلام النبلاء ۱۱/۵۳۷)

او نخستین عالم اهل سنت است که در حق حضرت بقیه الله ارواحنا فداه کتاب نوشته است.

اهمیت کتاب رواجنی در این است که این کتاب پیش از تولد حضرت مهدی(عج) تالیف شده زیرا رواجنی به سال ۲۵۰ ق. وفات کرده ( تاریخ بخاری ۶/۴۴) درحالی که حضرت بقیه الله به سال ۲۵۵ ق. متولد شده است.

جالب تر اینکه رواجنی شمشیری بالای سرش آویخته بود، هنگامی که از او پرسیدند این شمشیر برای چیست؟ در پاسخ گفت: آن را مهیا کرده ام که با آن در محضر حضرت مهدی (عج) شمشیر بزنم.( میزان الاعتدال ۲/۳۷۹)

شیخ طوسی از کتاب او با نام “اخبار المهدی” تعبیر کرده ولی زرکلی از آن “اخبار المهدی المنتظر” یاد کرده است.( الاعلام ۳/۲۵۸)

منبع : کتابنامه حضرت مهدی(عج) ج ۱ ، ص

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
کامنتو فارسی تنظیم خلیلان رسانه