مباني انقلاب اسلامي از منظر قرآن «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثني و فرادي؛ بگو من فقط شما را به يک چيز اندرز مي‌دهم، دو تا دو تا و به تنهايي براي خدا به پا خيزيد»(سبإ/46).
تحليلگران انقلاب اسلامي ويژگي منحصر به فرد اين نهضت و در حقيقت ماهيت آن را «الهي بودن» آن مي‌دانند. \"ميشل فوكو\" فيلسوف فرانسوي، انقلاب ايران را «روح جهان بي‌روح» و «بازگشت به معنويت» مي‌خواند و \"كلر برير\" و \"پير بلانشه\"، انقلاب ايران را به عنوان «انقلابي به نام خدا» معرفي نموده‌اند. تنها فوكو يا بلانشه يا برير نيستند كه انقلاب اسلامي ايران را، انقلابي معنويت‌گرا مي‌خوانند، بلکه نظريه‌پردازاني چون \"گيلز كپل\" در كتاب «انتقام خداوند»؛ و \"حامد الگار\" در كتاب «ريشه‌هاي انقلاب اسلامي» و \"آصف حسين\" در كتاب «ايران اسلامي»، افزون بر نويسندگان انديشمند ايراني، به بعد فرهنگي و معنوي انقلاب تاكيد داشته‌اند و آن را وجه مميزه انقلاب اسلامي ايران از ساير انقلاب‌هاي جهان دانسته‌اند. \"كليم صديقي\" نويسنده و پژوهشگر مباحث انقلاب اسلامي نيز مي‌گويد: «انقلاب اسلامي، نهضت ديني و الهي بود كه به گونه‌اي شگفت‌آور توانست در اندك زماني امواج توفنده و خروشان آن از مرزهاي جغرافيايي فراتر رفته، جهان معاصر علي‌الخصوص دنياي اسلامي را متاثر از درخشش انفجار نوراني خود كند».

آيه شريفه فوق معرف کامل حرکت سياسي

امام خميني (ره) در طول شکل‌گيري نهضت تا پيروزي آن و حتي پس از پيروزي شد.
امام راحل عظيم‌الشان با الهام از اين آيه نوراني، که موعظه واحده پيامبر اکرم (ص) به امت خويش است، برترين قيام براي خدا را تشکيل حکومت اسلامي در پرتو هدايتهاي ثقلين مي‌بيند و در مقام مصلح اجتماعي، فرمانهاي آن را سيره عملي و الهام بخش حيات فردي و اجتماعي و مادي و معنوي و سياسي و فرهنگي خويش قرار مي‌دهد. «قيام براي خدا» همواره در پيامها، بيانيه‌ها، سخنراني‌ها و مصاحبه‌هاي حضرت امام، مورد تاكيد و توصيه قرار گرفته است.
ايشان درباره ‌اين موعظه الهي چنين مي‌‌فرمايند: «اين جمله مبارکه جامع سعادت دنيا و آخرت و متضمن تمام مواعظ پيامبران عظيم‌الشان و اولياي بزرگوار است»(صحيفه امام 15: 346). نيز مي‌فرمايند: «خداي تعالي در اين كلام شريف، از سر منزل تاريك طبيعت تا منتهاي سير انسانيت را بيان كرده و بهترين موعظه‌هايي است كه خداي عالم از ميانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و اين يك كلمه را پيشنهاد بشر فرموده، اين كلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.
قيام براي خدا است كه ابراهيم خليل‌الرحمن را به منزل خُلّت رساند و از جلوه‌هاي گوناگون عالم طبيعت رهاند.
قيام الله است كه موساي كليم را با يك عصا بر فرعونيان چيره كرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نيز او را به ميقات محبوب رساند و به مقام صعق و صحرا كشاند. قيام براي خدا است كه خاتم‌النبيّين(ص) را يك تنه بر تمام عادات و عقايد جاهليت غلبه داد و بت‌ها را از خانة خدا برانداخت و به جاي آن توحيد و تقوا را گذاشت و نيز آن ذات مقدس را به مقام «قاب قوسين او أدني» رساند. خودخواهي و ترك قيام براي خدا ما را به اين روزگار سياه رسانده، همه جهانيان را بر ما چيره كرد و كشورهاي اسلامي را زير نفوذ ديگران در آورده… موعظه خداي جهان را بخوانيد و يگانه راه اصلاحي را كه پيشنهاد فرموده بپذيريد و ترك نفع شخصي كرده، تا به همه سعادت‌هاي دو جهان نايل شويد و با زندگاني شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شويد»(همان 1: 3).
همچنين حضرت امام با استناد به اين آيه شريفه، خطاب به مسلمانان جهان مي‌فرمايند: «از جاي برخيزيد و قرآن کريم را به دست گرفته به فرمان خداي تعالي گردن نهيد تا مجد خود و عظمت اسلام عزيز را اعاده کنيد. بياييد و به يک موعظه خداوند گوش فرا دهيد، آنجا که مي‌فرمايد: «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثني و فرادي» همه قيام کنيد و براي خدا قيام کنيد، قيام فرادي در مقابل جنود شيطاني باطن خودتان و قيام همگاني در مقابل قدرتهاي شيطاني، اگر قيام و نهضت، الهي و براي خدا باشد، پيروز است. اي مسلمانان جهان و اي مستضعفان عالم! دست به دست هم دهيد و به خداي بزرگ روآوريد و به اسلام پناهنده شويد و عليه مستکبران و متجاوزان به حقوق ملتها، پرخاش کنيد»(همان 10: 339).

منبع: روزنامه رسالت
نويسنده: مهدي نادري


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام