آيا B3 ضد قارچ است؟

بررسي هاي محققان مؤسسه تحقيقات ايمنولوژي و سرطان شناسي دانشگاه مونترال نشان داده است که ويتامين B3 مي تواند در درمان عفونت هاي قارچي مفيد باشد. به گزارش خبرگزاري فرانسه طبق مقاله اي که در مجله علمي Nature Medicine به چاپ رسيده است، عفونت قارچي منجر به بروز مشکلات حاد و خطرناکي در مبتلايان به ايدز، بيماران تحت شيمي درماني و بيماران دريافت کننده عضو مي شود. گرچه براي عفونت قارچي درمان هاي متعددي وجود دارد ولي ظهور نمونه هاي مقاوم، خبر چندان خوبي نيست. محققان در بررسي هاي خود موفق به شناسايي نوعي آنزيم در قارچ Candida albicans به نام HSt3 شده اند که براي رشد و ادامه حيات آن ضروري است. طبق تحقيقات روشن شد انجام برخي اصلاحات ژنتيکي و فارماکولوژيکي بر روي اين آنزيم به کمک نيکوتيناميد (فرمي از ويتامين B3) سبب کاهش کشندگي سم آلبيکان ها در موش ها مي شود. خوشبختانه تمام نمونه هاي آليکان ها اعم از نمونه هاي نرمال و نمونه هاي مقاوم به داروي آن به نيکوتيناميد حساس است. به گفته دکتر مارتين ريموند استاد بخش بيوشيمي دانشگاه مونترال، کشف درمان هاي جديد براي مقابله با آلبيکان ها ضروري است زيرا آنها يکي از دلايل اصلي عفونت هاي بيمارستاني و مرگ و مير بالا هستند و کشف جديد مي تواند راه گشاي درمانهاي جديد ضد عفونت هاي قارچي بدون عوارض جانبي باشد.

کلسترول بالا مساوي است با افسردگي

محققان مي گويند مسائل ژنتيکي و ميزان کلسترول از جمله علل بروز افسردگي در سالمندان محسوب مي شود که بر حسب جنسيت متفاوت است. به گزارش خبرگزاري فرانسه ملکول هاي چربي يا ليپيدها از جمله عوامل دخيل در بروز افسردگي اند ولي تا کنون هيچ نوع تحقيقي در رابطه با تأثير جنس يا پروفايل ژنتيکي بر افسردگي انجام نشده بود. محققان فرانسوي دانشگاه مونتپوليه ادعا کرده اند بين ميزان کلسترول، ژنتيک و بروز افسردگي در زنان و مردان سالمند ارتباطي وجود دارد. محققان در بررسي هاي خود بر روي 1040 زن و 752 مرد بالاي 65 سال به مدت 7 سال و بررسي ميزان چربي و ژنوتيپ ژن حامل سروتونين متوجه شدند کاهش ميزان کلسترول خوب در زنان مي تواند سبب افزايش 50 درصدي افسردگي، بالا رفتن خطرات حملات قلبي و عروقي و تجمع چربي و قند در عروق خوني شود. در عوض کاهش کلسترول بد نيز در مردان مي تواند احتمال ابتلا به افسردگي را تا 2 برابر افزايش دهد. همچنين وقتي در مردي هر دو ژن بلند و کوتاه سروتونين وجود دارد احتمال بروز افسردگي 2/7 مرتبه افزايش مي يابد. اما وقتي تنها ژن کوتاه وجود دارد اين احتمال 6 برابر مي شود. در زنان برخلاف مردان مسايل ژنتيکي در بروز افسردگي دخيل نيست! بر اساس پژوهش ها در زمان احتمال سکته قلبي عروقي با افزايش خطر افسردگي و کاهش HDL افزايش مي يابد. اين در حالي است که در ميان مردان پايين بودن ميزان LDL خطر سکته هاي قلبي عروقي را کاهش مي دهد اما احتمال ابتلا به افسردگي را بالا مي برد.

ژن تراپي در نقص ايمني

بعد از تحقيقات 20 ساله گروهي از پژوهشگران ايمونولوژي و هماتولوژي بيمارستان نکر پاريس و پژوهشگران مؤسسه انسرم در مجله New England مقاله اي به چاپ رساندند که نشان مي دهد از ميان 9 کودک مبتلا به نقص ايمني در فرانسه که بين سالهاي 1999 تا 2002 تحت درمان تزريق ژن قرار گرفتند، 8 نفر بهبودي کامل پيدا کرده اند. به گزارش خبرگزاري فرانسه اين کودکان که مجبور بودند تا زماني که اهداکننده مغز استخوان پيدا شود، درون اتاق هاي استريل مخصوص زندگي مي کنند، حالا مي توانند در کنار خانواده زندگي کاملاً نرمالي را تجربه کنند. در حقيقت کودکان مبتلا به نقص سيستم ايمني هنگام تولد به دليل نداشتن لمفوسيت هاي T سيستم ايمني نداشته و ممکن است به عفونت هاي سختي مبتلا شوند. در صورتي که اهداکننده مغز استخوان پيدا شود در 80 درصد موارد بهبود مي يابند اما اگر بدن نوزاد پيوند را نپذيرد احتمال موفقيت 30 تا 50 درصد است. دليل ابتلا به اين بيماري فقدان ژن مشخصي روي کرومزوم X است. محققان در سال 1990 تصميم گرفتند اين ژن را به درون سلولهاي بنيادي مغز استخوان تزريق کنند و بعد از انجام يک سري آزمايش بر روي موشها نهايتاً به اين مسأله بر روي يک نوزاد يک ماهه که اهداء کننده اي نداشته در سال 1999 آزمايش شد و موفقيت آميز بود و بعد از 2 ماه سيستم ايمني کودک فعاليت خود را آغاز کرد. تا سال 2002، 10 کودک مورد آزمايش قرار گرفتند که متأسفانه 2 کودک در اثر ابتلا به لوسمي فوت کردند. در حال حاضر براي آنکه اين نوع درمان از حالت آزمايشي خارج شود محققان انگليسي و بوستني هم دست به کار شده اند تا در اين موفقيت شريک شوند.

آخرين متد درمان ناباروري

محققان مي گويند براي داروي لتروزول کاربردي جديد در درمان ناباروري يافته اند. به گزارش خبرگزاري فرانسه طبق تحقيقات پژوهشگران مؤسسه باروري ويسکونزين آمريکا و طبق مقاله اي که در مجله medical obstet Gynecol به چاپ رسيده است اين دارو دقيقاً همان تأثيرات سيترات کلوميفن را دارد با اين تفاوت که آثار سوء سيترات را كلوميفن را دارد با اين تفاوت كه آثار سوء سيترات را ندارد. داروي لتروزول داروي مؤثري براي درمان عدم تخمک گذاري حاد در زنان، کاهش ذخيره تخمداني و ناباروري هاي بدون دليل است. اين دارو همچنين مي تواند ميزان استفاده از گونادوتروپين در درمان زناني که از سيترات کلوميفن استفاده کرده و نتيجه نگرفته اند را افزايش دهد.

يک تير و دو نشان!

رزوارتول نوعي ترکيب طبيعي است که سالهاست به دليل داشتن خواص ضد پيري مورد مطالعه قرار گرفته است. گروهي از محققان ثابت کرده اند که اين ترکيب مي تواند سبب کاهش وزن در پستانداران شود. به گزارش خبرگزاري فرانسه و طبق مقاله اي که 22 ژوئن 2010 در مجله BMC Physiology به چاپ رسيد، رزوارتول نوعي ترکيب پلي فنوليک بوده و در برخي ميوه ها مثل پوست انگور يافت مي شود. از جمله خواص مهم آن افزايش طول عمر است. بررسي هاي اخير بر روي موشهاي آزمايشگاهي نشان داده است اين ترکيب طبيعي مي تواند به طور کامل بر سلامت عمومي موشهايي که رژيم پرچرب دارند تأثير بگذارد. محققان به رژيم غذايي موش ها رزوارتول اضافه کرده و به مدت 4 هفته وزن، متابوليسم و درجه حرارت بدن آنها را زير نظر گرفتند و متوجه شدند مصرف اين ماده سبب کاهش 13 درصدي دريافت مواد غذايي و افزايش 29 درصدي متابوليسم مي شود. به عبارت ساده تر اين ترکيب در کاهش وزن دخيل است و به نظر مي رسد کشف اخير قدمي مهم در پيشرفت درمانهاي ضد چاقي در انسان باشد.

توليد واکسني براي سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم سرطاني بسيار بدخيم و مهاجم است که توسط نوعي ويروس با نام HPV ايجاد مي شود. 80 درصد موارد اين ويروس سرطان زا نيست. تنها نوع بسيار خطرناکي از آن به نام Type16 يا HPV-16 است که مي تواند مسبب ابتلا به سرطان دهانه رحم شود. اين ويروس به راحتي از طريق مقاربت منتقل مي شود. محققان موفق به توليد نوعي واکسن پيشگيري کننده شده اند که البته نمي تواند سبب بهبودي مبتلايان شود اما بر روي نوجواناني که هنوز روابط جنسي را آغاز نکرده اند موثر است. اين واکسن در يک دوره 6 ماهه در 3 دوز متفاوت تزريق مي شود. قيمت آن 438 يورو است. شايان ذکر است سالانه حدود 258 هزار زن در اثر ابتلا به سرطان دهانه رحم در سراسر دنيا فوت مي کنند و توليد اين واکسن مي تواند گامي بلند در پيشگيري از اين مرگ و مير باشد.

ريه مصنوعي در راه است.

محققان آمريکايي دانشگاه يال توانسته اند نخستين قدم را در جهت کاشت ريه هاي مصنوعي بيو در موش ها بردارند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، طبق مقاله اي که در مجله Science به چاپ رسيده است محققان براي رسيدن به اين هدف ابتدا ريه موشهاي بالغ را جدا کرده و تمامي سلول هاي آن را به کمک مواد ضدعفوني کننده از بين بردند و تنها قالب را نگه داشتند بعد آن را در يک بيوراکتور که محرک محيط ريوي جنيني بود نگهداري کرده و گونه هاي مختلف سلولي را به آن افزودند تا راههاي تنفسي و عروق دوباره شکل بگيرند. بعد از يک هفته ريه جديد آماده پيوند شد و در عملي 2 ساعته به موشها پيوند خورد که بسيار موفقيت آميز هم بود. محققان معتقدند هنوز براي توليد ريه مصنوعي بيو براي انسان نياز به تحقيقات بيشتري دارند و بايد به اين موضوع توجه داشت که يک انسان سالم روزانه 15 ليتر هوا را به داخل ريه هايش مي کشد و ريه 150 متر مربع تبادل هوا دارد يعني چيزي مساوي با 75 برابر تبادلات پوست. يک ريه مصنوعي بايد غير تبادل گازها بتواند ذرات معلق خارجي را نيز فيلتر کند.

سپر ژن واژينال در برابر HIV

در آفريقاي جنوبي، 20 درصد از جمعيت به ويروس ايدز آلوده اند. در اين ميان زنان بيش از مردان و در سنين پايين تر آلوده مي شوند دليل آن هم اين است که استفاده از کاندوم هاي زنانه رايج نيست و زنان براي سالم ماندن مجبورند به مردان اعتماد کنند. در حال حاضر محققان موفق به توليد نوعي ژل واژينال حاوي ترکيبات ضد ويروس ايدز شده اند که مي تواند تا 50 درصد احتمال آلودگي را کاهش دهد. بررسي ها حاکي از آن است که ژل حاوي 1 درصد ترکيبات آنتي رتروويرال مي تواند در پيشگيري از ابتلاي يک دوم زنان به ايدز مفيد باشد. طبق مقاله اي که در مجله Science به چاپ رسيده است محققان در آفريقاي جنوبي (Caprisa) پس از زير نظر گرفتن 890 زن که نيمي از آنها از ژل استفاده مي کردند متوجه شدند در صورت استفاده، احتمال آلوده شدن به ايدز طي يک سال 50 درصد و طي 2/5 سال 39 درصد کاهش مي يابد و زناني که به طور مداوم به مدت 30 ماه از اين ژل استفاده مي کنند تا 54 درصد از آلودگي با ويروس ايدز در امانند. تا کنون هيچ گونه عوارضي براي اين ژل ذکر نشده است.

سم مار در خدمت انسان

دانشمندان ژاپني در يک تحقيق جديد با بررسي چگونگي واکنش بدن به سم مارها به يافته هاي جديدي دست يافته اند که نشان مي دهد: مي توان از اين سموم براي کشف روش هاي جديد درمان بيماري هاي قلبي و سرطان استفاده کرد.
اين پژوهشگران ادعا کردند که با مسدود کردن پروتئين يافت شده روي سطح گلبول هاي خوني موسوم به پلاکت ها توسط اين سم ها هم مي توان با لخته شدن نامنظم خون مقابله کرد و هم از انتشار سرطانهاي خاص در سرتاسر بدن جلوگيري کرد. به گزارش روزنامه آنلاين يو اس اي تودي، برخي از اين سموم مانع از تشکيل لخته هاي خوني توسط پلاکت ها مي شوند به همين خاطر محل مارگزيدگي در بدن دچار خونريزي شديد مي شود.

اميدي تازه براي درمان پارکينسون

دومين دليل معلوليت عصبي در درمان سالمندان بيماري پارکينسون است. ارزش ها و خشکي ناشي از بيماري در حقيقيت به دليل از بين رفتن نرون هاي ناقل دوپامين در مغز است. بررسي هاي محققان مرکز تحقيقات مؤسسه مغز و نخاع، مؤسسه CNRS و Inserm نشان داده است مشکلات حرکتي بيماران مي تواند به دليل از بين رفتن نوعي ديگر از نرون ها يعني نرون هاي کولينرژيک نيز باشد.
طبق نتايج تحقيقاتي که در مجله Clinical Investigation به چاپ رسيده است. کشف جديد مي تواند پتانسيل تازه اي براي درمان هاي فارماکولوژيک ايجاد کند. خصوصاً بيماراني که به درمان هاي مقدماتي دوپامين مقاوم شده اند.
در بيماري پارکينسون، نشانه ها و علائم بيماري معمولاً با درمان دوپامين از بين مي رود ولي در صورتي که فرد مبتلا به درمان مقاوم شود، مشکلات حرکتي و سقوط هاي مکرر بسيار آزاردهنده است. محققان معتقدند ساختاري غيروابسته به دوپامين مغز در حرکات و کنترل تعادل نقش دارد که از استيل کولين سود مي برد و اين امر راهگشاي درماني مفيدي است و به عنوان مثال با تحريک نرون هاي کولينوژيک در بيماران مبتلا به پارکينسون پيشرفته مي توان مشکلات تعادل را در آنها بهبود بخشيد.
منبع: ماهنامه پزشک امروز، شماره 129.. .

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام