نقش رنگ بر دل خاك در قلب خلیج همیشه فارس

گردشگری - وقتی كه آرام آرام برف بر دوش درختان سنگینی می‌كند، وقتی كه دل كوه‌های البرز و زاگرس سرد می‌شود از هجمه سرما و وقتی كه آرام آرام تمام سنگینی برف بر شانه‌های كوه می‌نشیند، وقتی كه دیگر لباس عریانی بر قامت عاشقانه بید?مجنون می‌نشیند و او در سایه حرمان و سرما گرفتار می‌آید و وقتی‌كه...

آن‌گاه بهار بر دامن خلیج همیشه فارس می‌نشیند؛ از قشم گرفته تا بندرعباس، از بوشهر گرفته تا شط كارون از چابهار گرفته تا دل نیك‌شهر و قصرقند و...

قطار یا هواپیما

و از همه برتر جزیره هرمز نگینی است از نقش رنگ در قلب خلیج‌فارس.

برای سفر یا باید زمان بیشتری گذاشت یا پول بیشتر؛ البته برای بسیاری به ویژه آنها كه زندگی را با سفر معنی می‌كنند، زمان در سفر بودن خود سفر است و گویی كه خود قله‌ای است كه آنها را به فرازها می‌برد، بنابراین وقتی قصد می‌كنید كه مهمان جزیره هرمز شوید، گزینه قطار تهران ـ بندرعباس انتخاب مناسبی است؛ اگر حدود ساعت یك بعدازظهر از تهران سوار قطار شوی و اگر ابر و باد و مه و خورشید و فلك یاری كنند، آن‌گاه می‌توانی امیدوار باشی كه فردا حدود ساعت 8 صبح به مقصد رسیده‌ای؛ «بندرعباس».

بندرعباس خودش یك دنیا دیدنی دارد، كوه گنو، آب‌گرم گنو و حتی باور كنید كه اگر از منطقه‌ای سردسیر یا معتدل سفر می‌كنید در آذرماه، دی‌ماه، بهمن‌ماه، اسفندماه و حتی فروردین ماه بازار میوه و تره‌بار بندرعباس برای‌تان خود یك جاذبه دیدنی خواهد شد، سرزمینی از رنگ‌ها و طراوت‌های بهاری كه شاید در این ماه‌ها در صفحه ذهن‌تان نمی‌گنجد.پرتقال‌های پرتقالی رنگ، بادمجان‌های بادمجانی، لوبیاهای معطر كه گویی همین دیروز از جالیز برداشت شده‌اند، از نارنگی سنتی جنوب ایران نیز كه نیازی به تعریف نیست؛ بنابراین اگر ساعت‌های شماطه‌دار زمان اجازه داد، حتما گذری در بازار سنتی بندرعباس را فراموش نكنید. البته اگر قصد سفر هوایی به جزیره هرمز را داشته باشید، می‌توانید بلیت بندرعباس یا قشم را تهیه كنید و آن‌گاه خود را به جزیره هرمز برسانید.

هرمز یا قشم؟

هرمز جزیره‌ای كوچك است از توابع شهرستان قشم، به همین دلیل بسیاری از مسافرین كه قصد سفر به قشم را دارند، از جزیره هرمز به عنوان یك سایت یك روزه بازدید می‌كنند كه البته كمبود اماكن اقامتی و پذیرایی نیز این موضوع را تشدید كرده است، اما در هر صورت جذابیت‌های این جزیره كوچك 5‌/‌5 كیلومتری آن قدر هست كه بسیاری از جهانگردان اقامت در اماكن روستایی یا مثلا تاسیسات اداره تربیت‌بدنی یا چادرهای موقت را برای سپری كردن زمان طولانی‌تر در جزیره هرمز ترجیح دهند.

هر چند جزیره هرمز از توابع شهرستان قشم محسوب می‌شود، اما در راه آبی مواصلاتی این جزیره، خط ثابتی وجود ندارد و همین امر در بسیاری از موارد سبب سردرگمی مسافران هرمز می‌شود كه البته در نهایت مجبور می‌شوند با كرایه قایق تندرو و پرداخت هزینه بیشتر این كمبود را جبران كنند.

اگر آب یاری كند، خلیج نیلگون همیشه فارس طوفانی نباشد، ابری نبارد، موج‌های بلند بی‌تابی نكنند و سراسیمه‌ خود را بر حاشیه‌ها و كران‌های ساحل نكوبند، می‌توان با صرف حدود نیم ساعت با استفاده از قایق‌های تندرو خود را به جزیره هرمز رساند. فاصله جزیره هرمز و جزیره قشم آن‌قدر كم است كه تقریبا می‌توان جزیره را از همان ساحل قشم ملاحظه كرد، اما بستگی به جهت باد دارد و اگر باد مخالف نباشد، باید دقایقی چند هنگامی كه قایقران بومی به سمت هرمز می‌راند، تو چشم به موج‌ها بدوزی، گاهی اوقات كژ شوی و مژ شوی و گاهی خود را در میان انبوه كشتی‌های آواره در میان آب‌ها سرگردان ببینی تا در نهایت به جزیره هرمز برسی.

سفر به جزیره هرمز از طریق بندرعباس، كمی زمان‌برتر است و زمانی بیش از نیم‌ساعت را می‌طلبد اما به سبب اهمیت بندرعباس و مركزیت استان آن خط قایق‌های مسافربری بین جزیره و بندرعباس همواره برقرار است و قایقرانان غیور بندری تا پیش از آن‌كه آفتاب تا فردایی دیگر و روزی دیگر دامن برچیند، بر ساحت آب می‌تازند و با مهربانی جنوبی‌شان میهمانان جزیره و بومیان مهمان‌نواز را جابه‌جا می‌كنند.

سرزمین‌ خاك‌های سرخ؛ فرش خاك هرمز

وقتی كه وارد جزیره هرمز می‌شوی، چهره بومیان تو را كمی به یاد بلوچ‌ها می‌اندازد، كمی هم به یاد هندیان، دختران در پس برقع، در پس چادرهای بندری و موج دریا، آن قدر جزیره كوچك است كه هر جا باشی اگر سكوت باشد، می‌توانی صدای دریا را بشنوی، شرجی دریا كه گویی در كف دستانت آرمیده است. هرمز معروف است به ساحل‌های رنگین و خاك رنگین‌تر از ساحل جزیره، ساحل‌های طلایی و نقره‌ای بكر؛ خاك سرخ جزیره هرمز نیز زبانزد است و همه?ساله جهانگردان زیادی را به خود جلب می‌كند؛ دره نمكی و نمك‌هایی كه هنگام بارندگی با تركیبی از رنگ‌های سپید و سرخ و طلایی حالت روان به خود می‌گیرند.



جزیره زیبای هرمز,جزیره هرمز,گردشگری



فراموش نكنید؛ «خاك» یكی از دیدنی‌های هرمز است؛ ذره ذره خاكش، تركیب افق، ساحل رنگی و نقش خلیج‌فارس؛ وقتی كه می‌گوییم نقره‌ای و طلایی و سرخ، فقط واژه است، نقره‌ای خود طیفی می‌شود كه با رنگ آفتاب بازی می‌كند، گاهی كم‌رنگ‌تر و گاهی پررنگ‌تر، گاهی از فرط روشنایی به رنگ آسمان‌ها نزدیك می‌شود و گاهی از فرط تیرگی گویی می‌شود ذره‌ای از دل شب كه نور مهتاب بر آن می‌تابد.بقیه رنگ‌ها نیز همین است، خاك سرخ فقط یك تمثیل است تا تو را به دنیای آرزوها و دنیای رنگ‌ها ببرد. خاك است و آفتاب و رنگ، آن‌قدر پرتلالو كه نقش خیال می‌زند و بسیاری كه نقش هنر در ذهن دارند، در مناسبت‌های مختلف بر ساحل این جزیره گردهم می‌آیند و فرشی از خاك با طرح‌های بكر ترسیم می‌كنند. حدود 3 سال پیاپی است كه به مناسبت‌های مختلف فرش خاكی هرمز كه با استفاده از خاك‌های رنگارنگ جزیره ترسیم می‌شود، بهانه‌ای است تا هنرمندان گردهم آیند و نقش خاك را بر دل زمین بزنند. زمان برگزاری دقیق این مراسم همه?ساله مشخص نیست، ولی اصولا در نیمه دوم سال كه بیشتر فصل سفر به جنوب است و یا در اردیبهشت ماه به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس این برنامه تكرار می‌شود.

گشتی دور جزیره؛ دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی

جزیره هرمز، همین كوچكی‌اش خود تبدیل به جذابیتش شده است، جاده ساحلی، از همان‌جا كه از قایق پیاده می‌شوید آغاز می‌شود و با حدود 3 ساعت پیاده‌روی دوباره به همان جای آغاز بر خواهید گشت، یكی از تفریح‌های مسافران هرمز همین است كه جاده ساحلی جزیره را بپیمایند. برخی پای پیاده را دوست دارند و برخی دوچرخه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تعدادی دوچرخه كرایه‌ای برای همین منظور در نظر گرفته است كه گردشگران بتوانند پا به ركاب دور تا دور جزیره را بپیمایند، گردش و تفریح و ورزش، رهایی از فشار و اضطراب، فراموشی همه آنچه كه دوست نداریم جریان داشته باشد همه رویاهایی می‌شوند كه ركاب را جان می‌بخشند و به پیش می‌روید؛ بنابراین اگر اهل دوچرخه نیز هستید و یا حتی هم‌اكنون دوچرخه‌سوار نیستید، به بهانه روزهای كودكی می‌توانید در ساحل هرمز پا به ركاب شوید.

دشت‌های آهوان

آهو، یعنی آزادی، سبكبالی، راحتی، آرامش و سبك، رهوار رفتن، امیدوار بودن، دلبری كردن و دل ربودن و خرامان رفتن؛ آهو در ذهن بسیاری از ما حضور اسطوره‌ای دارد، گاهی اوقات با خود می‌اندیشیم كه‌ای كاش ما بودیم و پای آهوان و مهم‌تر از آن ذهنی به رهواری آهو؛ اما دور از این رویاها و آرزوها به نظاره نشستن آهوان خود شگفتی شگرف است كه باید به نظاره نشست. معروف است كه آهوان در جزیره هرمز، در?امانند، بومیان رفتار مناسبی با آنها دارند و آنها نیز در میان دشت كوچك هرمز می‌دوند و به هر سو كه می‌روند به خلیج‌ همیشه فارس سلام می‌گویند.شما نیز اگر گذری به هرمز داشتید، در صورتی كه آسیبی به آنها نرسانید مطمئن باشید كه تا نزدیكی آنها می‌توانید پیش بروید و به نظاره‌شان بنشینید.

ساحل‌ و پرندگان

هرمز به جهت تنوع ساحلی نیز قابل توجه است، تركیبی است از ساحل‌های ماسه‌ای با رنگ‌های مختلف كه بستری نرم و راحت را برای علاقه‌مندان به شنا و ورزش‌های آبی فراهم می‌كنند و در كنار آن از ساحل‌های صخره‌ای نیز بی‌نصیب نیست كه نماد ستبری و سترگی این سرزمین است.مطمئن باشید كه اگر آذر، دی یا بهمن‌ماه به هرمز سفر كنید آنقدر هوا بهاریست كه دریا شما را به سمت خود می‌كشد و در هوایی منحصربه‌فرد می‌توانید خود را در میان امواج خلیج‌فارس آرامش بخشید.



جزیره زیبای هرمز,جزیره هرمز,گردشگری



علاوه بر ساحل، گونه پرندگان و حیوانات دریایی پیرامون ساحل هرمز نیز جالب توجه است. پرندگان دریایی متنوع، دلفین‌ها، لاك‌پشت‌ها، جنگل‌های مانگرو یا حرا بخشی از این جذابیت‌هاست كه در پیرامون دریا شكل گرفته است و برای كسانی كه به این جنس از طبیعت علاقه‌مند هستند می‌تواند جذابیت داشته باشد.

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها در بسیاری از جزایر جنوبی ایران مشاهده می‌شود كه به دوران حاكمیت پرتغالی‌ها در منطقه جنوبی ایران برمی‌گردد، جزیره هرمز نیز از این اصل مستثنی نیست و البته به دلیل موقعیت استراتژیك این جزیره كه در میان خلیج‌فارس واقع شده است طبیعی است كه استعمارگران حساسیت و توجه بیشتری به این منطقه داشته‌اند.

و امروز این قلعه باقیمانده از آن دوران تبدیل به یكی از جذابیت‌های دیدنی این جزیره شده است و هنگامی كه خط ساحلی جزیره را دور می‌زنید، از جلوی این قلعه نیز عبور می‌كنید و می‌توانید متناسب با علاقه‌مندی‌تان به این موضوعات زمانی را به این موضوع اختصاص دهید.

خداحافظ جزیره

هنگامی كه این همه دیدنی را مشاهده كردید، از دیدن آهوان سیر شدید، از غوطه خوردن در آب سرشار شدید، از به نظاره نشستن خاك‌های رنگارنگ و نمك‌های روان پر شدید، دیگر می‌توانید كوله‌بار سفر بر بندید و آن‌گاه دوباره به مقصد خود برگردید، تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و یا هر سرزمین دیگری بر كره خاكی.

هرمز شاید هتل نداشته باشد، اما مردمی مهربان دارد، ساحل زیبا برای چادر زدن نیز زیاد دارد؛ رستوران چندستاره نیز ندارد، اما باز هم مردمی مهربان و البته ماهی كم ندارد.

و اگر خیلی به سبب همراه بودن خانواده برای‌تان محل اسكان و غذا بسیار مهم است، می‌توانید از اماكن اقامتی بندرعباس یا قشم نیز بهره بگیرید.

هرمزگردی نوش‌جان‌تان!


 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام