در دنیا وقتی انسان از درخت خبیث اخلاق خودش‏ میوه می‏چیند، در اعمال کثیف فاسد خودش به یکی دو تا قناعت نمی‏کند، هی‏ تکرار، هی تکرار که خودش را پر می‏کند، یک نوع گرسنگی و جوعی نسبت به‏ اعمال فاسد پیدا می‏کند. آنجا هم این طور است. «ان شجرت الزقوم‏ طعام الاثیم، مسلما درخت زقوم غذای گنهکار است». یعنی از همان میوه‏هایی که در دنیا کاشته است، در واقع از میوه‏های وجود خودش، در آنجا می‏خورد. «کالمهل یغلی فی البطون». اثرش را بیان می‏کند: بعد از خوردن، در شکم مانند فلز گداخته می‏جوشد (و اینها عجیب‏ تعبیرهایی است!).

 

این تا اندازه‏ای یک امر محسوس است: هر عملی که‏ انسان انجام بدهد که با فطرت انسانی انسان سازگار باشد حکم یک غذای‏ مطبوع را دارد، یعنی به دنبال خودش آرامش و بهجت و لذت می‏آورد، و هر کار گناه و معصیتی که انسان انجام می‏دهد اثر آن معصیت نوعی عدم تعادل‏، ناراحتی و جوشش است و تا ضعف اعصاب هم می‏کشد. تازه این اثرها در دنیا خیلی کم ظاهر می‏شود، کاری است بر ضد فطرت اولیه انسان. امروز این مطلب از نظر روانشناسی تأیید و ثابت شده است که کارهای‏ نیک انسان اثرهای مطبوع و سالم و رشد دهنده و آرامش بخش در روح انسان‏ ایجاد می‏کند و کارهای خلاف و انحرافی و گناه و معصیت درست اثر عکس‏ اینها را دارد. آدم منحرف از یک طرف حرص و ولعی دارد برای گناه و از طرف دیگر بعد که مرتکب می‏شود دغدغه و اضطراب و ناراحتی آن را دارد، ولی باز هم تکرار می‏کند.
می‏فرماید حالا که خوردند چطور؟ گرسنگی رفع‏ می‏شود؟ همان تلخی آن است؟ خیلی چیزها هست که تلخ است، وقتی آدم می‏خورد ناراحتی‏اش فقط در همان ذائقه است، از ذائقه که رد شد دیگر چیزی نیست. نه، وقتی هم که خوردند تازه مثل این است که آدم مس گداخته خورده باشد: «کالمهل یغلی فی البطون، مانند فلز گداخته در شکمها غلیان دارد»، «کغلی الحمیم، مانند جوشیدن آب جوشان» (دخان/۴۳ تا ۴۶) آب را که روی آتش بگذارید چگونه غلیان پیدا می‏کند؟ این‏طور غلیان دارد.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام