آرزو دهقانی کارشناس آموزشی اورژانس کشور، با بیان این مطلب اظهار داشت: بسیاری از بانوان به علت استفاده‌ نادرست از برخی فرآورده‌های پاک‌ کننده‌ خانگی، دچار مسمومیت با این مواد شوینده بویژه پاک‌ کننده‌ها و سفید کننده‌ها می‌شوند به طوری که میزان این‌ گونه مسمومیت‌ها در میان زنان افزایش یافته است.

وی افزود: در بیشتر موارد مسمومیت، با مواد شوینده‌ حاصل از استنشاق گاز حاصله از این مواد است، به این ترتیب که استفاده از مواد سفید کننده در فضای بسته حمام و دستشویی به علت ایجاد گاز کلر، موجب تحریک مجاری تنفسی شده و علائم مسمومیت را ایجاد می‌کند. علائمی مثل سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس بویژه در افراد دارای زمینه بیماری‌های ریوی از جمله علائم مسمومیت با این مواد است.

وی مشکلات پوستی و مخاطی را یکی دیگر از عوارض مصرف نادرست مواد شوینده عنوان کرد و گفت: انواع مواد شیمیایی در درجه‌های مختلف به چشم نیز می‌تواند آسیب برساند و در واقع مواد شوینده از خطرناک‌ترین دشمنان چشم به شمار می‌رود.

دهقانی توصیه کرد: هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی، حتما از ماسک مناسب استفاده کرده و هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، پنجره‌ها را باز و تهویه را روشن کند تا هوا بخوبی درمحیط جریان داشته باشد.

وی ادامه داد: از مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهرنمک و مواد‌ سفید کننده جدا خودداری کنید، بخار‌ها و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است و بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس بسیار خطرناک است؛ خصوصا برای چشم، پوست و ریه، توصیه می‌شود جدا از ترکیب این 2 ماده خودداری کنید.

کارشناس آموزشی اورژانس کشور خاطرنشان کرد: استفاده مداوم مواد شوینده و پاک‌ کننده از جمله جرم‌ گیرها و سفید کننده‌ها در منازل، موجب انتشار برخی ذرات شیمیایی خطرناک در توالت، حمام و آشپزخانه می‌شود و استفاده زیاد از این مواد به همراه آب گرم هم اثر منفی آن را دوچندان می‌کند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام