گروهي فکر مي کنند امام زمان (عج) در جزيره خضرا زندگي مي کند و براي آن داستاني از کتاب بحارالانوار نقل مي کنند. (1) جزيره خضرا در درياي مديترانه يا همان درياي سفيد واقع شده است. اين جزيره، قسمتي از انتهاي جنوب غربي اسپانياي فعلي و اندلس قديم است که در گذشته، به همين نام معروف بوده است و در حال حاضر نيز با نام Algerias شناخته مي شود. (2)


در داستاني که براي جزيره خضرا نقل مي شود، اشکالات و تناقض هاي بسياري وجود دارد که باعث مي شود به اين نتيجه برسيم که اين داستان ساختگي است. علامه مجلسي تنها به دليل اين که اين داستان مربوط به ديدار با امام زمان (عج) است، آن را در کتاب خود آورده است. حتي علامه تاکيد کرده که اين داستان را در کتاب هاي روايي نديده و به همين خاطر آن را در فصلي جداگانه آورده است. (3)
برخي هم اين جزيره را با مثلث برمودا تطبيق داده و براي آن داستان ها و حوادث زيادي نقل کرده اند، اما به اين نکته توجه نکرده اند که جزيره خضرا در درياي مديترانه و مثلث برمودا در اقيانوس اطلس.
در اين ميان، يک واقعيت مهم هم وجود دارد و آن اين که اصلا مکان زندگي امام براي مردم معلوم نيست و هيچ کس نمي داند ايشان کجا زندگي مي کند. همان طور که در دعاي ندبه مي خوانيم: «اي کاش مي دانستم در کدام سرزمين قرار داري و کدام خاک وجود نازنينت را حمل مي کند». (4)
اين که چرا هيچ کس نمي داند امام زمان (عج) در کجا زندگي مي کند، دليل هاي گوناگوني دارد؛ يکي از آن ها اين است که طبق همان حکومتي که امام از نظرها غايب است، طبق همان حکمت هم مکان زندگي او براي ما معلوم نيست. تعيين مکان با مفهوم غيبت امام در تعارض است، چرا که اگر مکان زندگي امام مشخص بود، ديگر معنا نداشت که امام از نظرها غايب باشد.
يکي از دليل هاي مخفي ماندن امام که باز هم به نوعي به همان غيبت امام مربوط است، اين است که محل زندگي امام بايد از چشم دشمنان امام پنهان باشد تا آسيبي به امام نرسد. همان گونه که امام در توقيعي فرمود: «به درستي که پدرم (امام حسن عسکري) که صلوات خدا بر او باد، با من عهد کرده که روي زمين خدا، دورترين و مخفي ترين نقطه آن را براي اقامت انتخاب کنم تا امر من پوشيده بماند و محل زندگي ام از حيله دشمنان و گمراهان در امان باشد.» (5)
در اين توقيع، امام تعيين مکان را براي خود مردود دانسته است. بايد توجه کنيم که حتي اگر امام براي ملاقات با کساني، مکاني را تعيين کرده يا حتي برخي امام را در بعضي مکان ها ديده اند، آن مکان تعيين محل ملاقات با امام بوده، نه تعيين مکان زندگي امام. (6)
امام براي انجام وظيفه ها و تکليف هاي خود، از مکاني به مکان ديگر رفته و بر اساس روايت هاي معتبر، در شهرها و مکان هاي مختلفي ديده شده است: مدينه، مکه، نجف، کوفه، کربلا، کاظمين، سامرا، مشهد، قم و ... .(7)
امام در بعضي زمان ها و مناسبت ها در مکاني مقدس حضور دارد؛ مثل مدينه و پيرامون آن (رضوي) مکه و اطراف آن (ذي طوي)، حضور هر ساله در حج و عرفات، مسجد کوفه و سهله، کربلا و نجف.
از امام رضا (ع) نقل شده است که «(مهدي) در موسم حج حاضر مي شود و همه اعمال را انجام مي دهد و در عرفه نيز وقوف مي کند و دعاي مؤمنان را آمين مي گويد».
ابوبصير هم از امام صادق (ع) نقل مي کند: «گويا مي بينم که قائم ما با خانواده اش در مسجد سهله اقامت گزيده است». (8)
امام باقر (ع) هم مي فرمايد: «ناچار براي صاحب الزمان عزلت و غيبتي است و طيبه (مدينه) خوب جايگاهي براي ايشان است». (9)
از مجموع اين روايت ها و حکايت هاي معتبر برداشت مي شود که امام در شهرها و مناطق مختلف حضور دارد و محل زندگي او جاي خاصي نيست، پس زندگي او به شيوه عادي و معمولي است، زيرا اين گونه زندگي، حساسيت برانگيز نيست و براي آن حضرت آسان تر و طبيعي تر است.

پي نوشت ها :

1. مهدويت پيش از ظهور، رحيم کارگر، ص 182.
2. همان، ص 186.
3. همان، ص 189 و فرهنگ نامه مهدويت، خدامراد سليميان، ص 156-151.
4. امام مهدي در روايات و احاديث، سيدفخرالدين موسوي، ص108.
5. همان، ص 109.
6. همان.
7. مهدويت پيش از ظهور، ص 176.
8. همان.
9. همان، ص 175.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام