در اين مسئله سه احتمال وجود دارد و هيچ يك از اين احتمالات قطعي نيست:
1 - حضرت مهدي (عج) ازدواج نكرده است.
2 - ازدواج صورت گرفته است، ولي اولاد ندارند.
3 - ازدواج صورت گرفته و داراي فرزنداني مي‏باشند.
با وجود اين سه احتمال، نمي‏تواند به طور قاطع در مورد ازدواج امام زمان (عج) سخن گفت.
لازمه پذيرش احتمال اول اين است كه امام معصوم (ع) يكي از سنت‏هاي مهم اسلامي را ترك كرده باشد، كه با شأن امام سازگار نيست، ولي از سوي ديگر اگر چه ازدواج امر مهمي است اما با مسئله غيبت و زندگي مخفيانه امام، ظاهراً سازگار نيست، پس اشكالي ندارد كه سنت مستحبي ازدواج ترك شود. حتي گاهي مواقع لازم باشد انسان طبق واجب اهم عمل نمايد و ازدواج را ترك كند.
احتمال دوم مي‏تواند جمع بين سنت اسلامي ازدواج و مصلحت غيبت حضرت و مخفي بودن ايشان باشد، اما در اين فرض سؤالات متعددي طرح مي‏شود، يا اين كه آن زن نيز همانند حضرتش داراي عمري طولاني است كه بر اين سخن دليلي نداريم، يا اين كه بعد از مدتي رحلت نموده و حضرت بدون زن و فرزند زندگي مي‏نمايند.
احتمال سوم اين كه حضرت ازدواج كرده و داراي اولاد هستند و اولاد حضرت نيز داراي فرزنداني است و... بعضي خواسته‏اند از دعاها و روايات بر امر سوم دليل اقامه نمايند كه سند بعضي از اين روايات صحيح نمي‏باشد. از سوي ديگر مشكل اساسي اين است كه بالاخره روزي اين فرزندان و نوادگان، به جست و جوي اصل و نسب خويش مي‏پردازند و اين مسئله با فلسفه غيبت سازگار نيست؛ مگر اين كه از ابتدا بگوييم اراده الهي بر عدم افشاي اسرار زندگي و خانواده حضرت قرار گرفته است و كيفيت آن طبق اراده الهي بر همگان مجهول بوده و خواهد ماند.(1)
پي‏نوشت‏ها:
1 - مجله حوزه، شماره 71 - 70، سال 1374، صفحه 23.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام