در اين مسئله سه احتمال وجود دارد و هيچ يك از اين احتمالات قطعي نيست:
1 - حضرت مهدي (عج) ازدواج نكرده است.
2 - ازدواج صورت گرفته است، ولي اولاد ندارند.
3 - ازدواج صورت گرفته و داراي فرزنداني ميباشند.
با وجود اين سه احتمال، نميتواند به طور قاطع در مورد ازدواج امام زمان (عج) سخن گفت.
لازمه پذيرش احتمال اول اين است كه امام معصوم (ع) يكي از سنتهاي مهم اسلامي را ترك كرده باشد، كه با شأن امام سازگار نيست، ولي از سوي ديگر اگر چه ازدواج امر مهمي است اما با مسئله غيبت و زندگي مخفيانه امام، ظاهراً سازگار نيست، پس اشكالي ندارد كه سنت مستحبي ازدواج ترك شود. حتي گاهي مواقع لازم باشد انسان طبق واجب اهم عمل نمايد و ازدواج را ترك كند.
احتمال دوم ميتواند جمع بين سنت اسلامي ازدواج و مصلحت غيبت حضرت و مخفي بودن ايشان باشد، اما در اين فرض سؤالات متعددي طرح ميشود، يا اين كه آن زن نيز همانند حضرتش داراي عمري طولاني است كه بر اين سخن دليلي نداريم، يا اين كه بعد از مدتي رحلت نموده و حضرت بدون زن و فرزند زندگي مينمايند.
احتمال سوم اين كه حضرت ازدواج كرده و داراي اولاد هستند و اولاد حضرت نيز داراي فرزنداني است و... بعضي خواستهاند از دعاها و روايات بر امر سوم دليل اقامه نمايند كه سند بعضي از اين روايات صحيح نميباشد. از سوي ديگر مشكل اساسي اين است كه بالاخره روزي اين فرزندان و نوادگان، به جست و جوي اصل و نسب خويش ميپردازند و اين مسئله با فلسفه غيبت سازگار نيست؛ مگر اين كه از ابتدا بگوييم اراده الهي بر عدم افشاي اسرار زندگي و خانواده حضرت قرار گرفته است و كيفيت آن طبق اراده الهي بر همگان مجهول بوده و خواهد ماند.(1)
پينوشتها:
1 - مجله حوزه، شماره 71 - 70، سال 1374، صفحه 23.
نظر خود را اضافه کنید.