نخست بايد دانست درباره اينكه امام زمان (عج)داراي زن و فرزند باشد يا نباشد اختلاف وجود دارد .در صحت چنين ادعايي بايد ترديد كرد .نكته بعد بر فرض صحت اين گفته، به همان دلايلي كه ديگر مومنان از مشاهده حضرت محرومند نوادگان ايشان نيز محروم خواهند بود .زيرا از حكمتهاي دوران غيبت است و تفاوتي ميان افراد وجود ندارد .
البته رواياتي داريم مبني بر اين كه حضرت ازدواج كرده است در اين روايات احتمالات متعددي مطرح است. ممكن است در دوران غيبت صغري، امام(ع) ازدواج كرده‏اند ولي همسر آن حضرت عمر طولاني نداشته و وفات نموده است و ممكن است حضرت در طول سال‏هاي غيبت ازدواج‏هاي متعددي انجام داده باشند. در هر صورت كيفيت دقيق اين موارد بر ما معلوم نيست چنان كه اصل ازدواج آن حضرت تنها به دليل سنّت ازدواج عمل آن حضرت به سنّت است هر چند ممكن است به دليل همان حكمت غيبت اين سنت ترك شود و گرنه دليل قطعي مبرهني در دست نيست ؛ بنابراين به طور قاطع نمي‏شود در اين مورد سخن گفت، چون منابعي كه در اختيار است يا ابهام دلالي دارد يا از نظر سند مشكل دارد.
بنابراين با توجه به روايات كه بعضي اشكال سندي دارند و بعضي از نظر دلالت مبهم مي‏باشند، نمي‏شود بطور قاطع در مورد ازدواج آنحضرت و داشتن فرزند نظر داد و چنان كه گفته شد حكمت غيبت كه باعث شد انسانها از نعمت بزرگ حضور امام محروم گردند شايد همان حكمت باعث شود كه حضرت سنت ازدواج را به عمل نياورد (و الله اعلم).
براي آگاهي بيشتر رجوع شود:
1. گفتمان مهدويت جمعي / 1 / ص 118، مؤسسه فرهنگي انتظار نور
2. چشم به راه مهدي(ع) / جمعي از نويسندگان مجلّه حوزه، ص 351 تا 356
3. دادگستر جهان / ابراهيم اميني، ص 205 الي 216.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام