در مورد سؤال فوق سه احتمال وجود دارد:
1 - منجي ورهبر جهاني همان عيسي بن مريم است، ومنظور از مهدي نيز اوست.
2 - منجي ورهبر، مهدي موعود اسلامي است، كه از او به مسيح نيز تعبير شدهاست.
3 - منجي ورهبر، حضرت مهدي است كه حضرت عيسي نيز از جانب خداوند به مساعدت او ميشتابد.
ادلّه احتمال اول
1 - لفظ مسيح كه مقصود از آن، نجات بخش ومنجي است لقب حضرت عيسي (ع) ميباشد.
2 - در برخي از اناجيل وروايات اسلامي به طول عمر حضرت مسيح در آخرالزمان اشاره شده است.
{پاورقي . انجيل متّي، 20-19/28. پاورقي}
3 - در برخي از روايات آمده: "ولا مهديّ إلّا عيسي بن مريم"؛ "ومهدي به جز عيسي بن مريم نيست."
اولاً: نامگذاري حضرت عيسي (ع) به مسيح بر استقلال او در برپايي حكومت عدل جهاني دلالت ندارد؛ زيرا نام "مسيح" را برخي از كاتبان اناجيل بر حضرت مسيح اطلاق نمودند وقرآن نيز به جهت شهرت آن بر آن حضرت اطلاق كرده است. وديگر اينكه كافي است در لقب دادن حضرت عيسي به مسيح به جهت آنكه در تأسيس حكومت عدل جهاني مشاركت دارد.
ثانياً: توافق اسلام ومسيحيت در بازگشت حضرت عيسي (ع) در آخرالزمان وطول عمر او دلالت بر استقلال ايشان در تشكيل حكومت ورهبري ندارد.
ثالثاً: در مورد حديث "ولا مهديّ إلّا عيسي بن مريم" كه ابن ماجه آن را در سنن خود نقل كرده اشكالاتي وجود دارد:
الف. اين حديث معارض با روايات متواتري است كه مهدي را از ذريه رسولخدا (ص) معرفي كرده است.
ب. اين روايت از منفردات محمّد بن خالد جندي است وتنها اوست كه آن را نقل كرده است در حالي كه او كسي است كه به تعبير آبري، نزد اهل سنّت معروف نيست. وبه تعبير حاكم نيشابوري، مجهول بوده ونقل حديثش به جهت تعجب است. لذا{پاورقي . المنار المنيف، ص 129. پاورقي}
قرطبي ميگويد: "احاديث نبوي كه دلالت بر خروج مهدي (ع) از عترت پيامبر (ص) واز اولاد فاطمه (س) دارد اصحّ از اين حديث است وحكم، مطابق آن احاديث است".{پاورقي . التذكرة، ج 2، ص 299. پاورقي}
ابونعيم اصفهاني نيز حديث را غريب ميداند.
{پاورقي . حلية الاولياء، ج 9، ص 161. پاورقي}
دليل احتمال دوم:
مسيح در لغت گر چه به معناي مسح شده است ولي اين كلمه لقب كسي قرار گرفته كه از جانب خداوند مسح شده وقابليّت براي نجات عالم را دارد، ومطابق روايات اين قابليّت تنها براي حضرت مهدي (ع) است.
پاسخ:
اولاً: لقب دادن حضرت مهدي (ع) به "مسيح" به معنايي كه ذكر شده گر چه امر معقولي است ولي در روايات به آن اشاره نشده است.
ثانياً: از مجموعه احاديث استفاده ميشود كه حضرت مسيح با تشريك مساعي با حضرت مهدي (ع) امر حكومت جهاني را به پيش خواهند برد.
ادلّه احتمال سوم:
از مجموعه قرائن وادله به دست ميآيد كه حكومت جهاني با رهبري حضرت مهدي (ع) وتشريك مساعي حضرت عيسي (ع) بر پا خواهد شد زيرا:
1 - امام مهدي (ع) وارث طرح كامل حكومت عدل جهاني توحيدي از رسول اكرم (ص) است.
2 - در روايات اسلامي آمده است كه حضرت عيسي از امامت جماعت بر مسلمين امتناع كرده وامام مهدي (ع) را به عنوان امامت معرفي ميكند.
3 - حكمت اقتضا ميكند كه رهبر حكومت جهاني از امت اسلام باشد.
4 - در عبارات اناجيل آمده است كه حضرت عيسي به كمك شخصي به نام "فرزند انسان" از آسمان فرود آمده وبا مساعدت او اين حكومت بر پا خواهد شد.
نظر خود را اضافه کنید.