بي‌شک جوانان از مهم‌ترين سرمايه‌هاي يک جامعه به شمار مي‌آيند؛ چون فطرت و طبيعت پاک جوانان همواره با هيجان و پويايي همراه است.

پيشرفت و تعالي هر جامعه در گرو پيشرفت جوانان آن است. جوانان، بازوي قدرتمند دفاع و سازندگي در هر جامعه مي‌باشند. در تمام جوامع بشري، جوانان، سمبل نشاط و بالندگي هستند و با تحولات اجتماعي و فرهنگي جامعه خود رابطه مستقيم دارند. از اين رو، جوانان، پيوسته مورد عنايت ويژه فرستادگان الهي و مصلحان بوده‌اند.


با توجه به خصلت، مرام و شخصيت جوانان در عصر ظهور، اکثر ياران امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف از اين گروه سني هستند؛ چراکه داراي ويژگي‌هايي هم‌چون صفاي باطن، زيباگرايي، شجاعت و شهامت، نوگرايي، وفاداري، آزادگي، فداکاري و... هستند که تمام اين‌ها در حکومت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف نمود مي‌يابد.[1]
حال بايد ديد جواناني که عاشق حضرت هستند، در دوران غيبت چه بايد بکنند؟
وظايف اصلي و مهم جوانان منتظر در چهار بخش، مورد بررسي قرار مي‌گيرد: 1. معرفت 2. محبت 3. اطاعت 4. فعاليت.
1. معرفت: يکي از مسائل حياتي و اساسي شناخت امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف معرفت است که مايه رشد و تعالي است:
گر معرفت دهندت بفروش کيميا را
گر کيميا دهندت، بي‌معرفت، گدايي
امام علي عليه السلام در فرمايشي به کميل درباره اصل معرفت مي‌فرمايد: «اي کميل! هيچ حرکت و فعاليتي نيست، مگر اين که در آن نيازمند شناخت و آگاهي هستي[2].»
موضوع مهدويت هم نيازمند معرفت و شناخت است؛ لذا جوانان بايد با امام زمان خود و مسائل پيرامون او به نحو احسن آشنا شوند. ابونصر( از خدمت‌گذاران امام حسن عسکري عليه السلام و از کساني که پيش از غيبت امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به حضور آن حضرت، مشرف شده‌ است). در ديداري که با امام داشت، امام از او پرسيد: «آيا مرا مي‌شناسي؟» پاسخ داد: «آري؛ شما سرور من و فرزند سرور من هستيد.» امام فرمود: «مقصد من، چنين شناختي نيست.» ابو نصر عرضه داشت: «مقصود شما چيست؟ خودتان بفرماييد.» امام فرمود: «من آخرين جانشين پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم هستم و خداوند به برکت من، بلا را از خاندان و شيعيانم دور مي‌کند[3].»
شناخت درست امام،همچنين طريق معرفت واقعي به خدا مي‌باشد. امام صادق عليه السلام در اين باره مي‌فرمايد: «... ما بر شما سه حق داريم: اينکه به فضل ما معرفت پيدا کنيد، پيرو ما باشيد و انتظار فرج را بکشيد...»[4]
بنابراين در دوران غيبت، شناخت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف ، رمز حيات و هويت ماست. لازم است به امام خود معرفت داشته باشيم؛ چراکه اگر او را نشناسيم، گمراه خواهيم بود و زندگي جاهلي خواهيم داشت: «هر کس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مي‌ميرد[5].» همچنين امام صادق عليه السلام مي‌فرمايد: «خداوند از بندگان عملي را نمي‌پذيرد مگر به معرفت و شناخت ما[6].»
2. محبت: محبت تابع معرفت و شناخت است و هرچه شناخت بيشتر شود، محبت نيز بيشتر خواهد شد.
هرگز دل من، چون تو يار دگري نگزيد
برخاست که بگزيند يار دگرم بودي
اگر انسان داراي همتي بلند باشد، دنبال محبوب حقيقي مي‌رود. اگر عاشق امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بشويم و او را دوست بداريم، رنگ محبوب به خود مي‌گيريم و بوي او را با خود داريم؛ چراکه امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف آنقدر ما را دوست دارد که بلاها را از ما دفع مي‌کند و در حق ما دعا مي‌کند. چقدر خوب است اين محبت، طرفيني باشد؛ يعني ما عاشقان هم براي ظهور و سلامتي او دعا کنيم. اين‌طور نباشد که فقط هنگام مشکل و گرفتاري به سراغ او برويم.
بايد نوعي زندگي کنيم که دل آن حضرت، خوشنود شود؛ کسي که ادعاي محبت و دوستي اولياي الهي را دارد بايد عمل به خواسته آنها را سرلوحه اعمالش قرار دهد.
3. اطاعت: يکي از زيبايي‌ها و لذت‌هاي جواني، گذراندن عمر در راه اطاعت الهي است که باعث توجه و عنايت ربوبي مي‌شود. پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مي‌فرمايد: «خداوند جواني را دوست دارد که جواني خود را در راه اطاعت خدا سپري کند»[7].
بايد دانست اطاعت از ولي خدا همانند اطاعت از پروردگار است و انساني که ادعاي دوستي با خدا و امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف را دارد بايد سعي در اطاعت داشته باشد.در زيارت جامعه کبيره آمده است«مَنْ أَطَاعَکُمْ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّه؛هر کس شما را اطاعت کند ،خدا را اطاعت کرده است ».
«جابر بن عبدالله انصاري» مي‌گويد: «امام باقر عليه السلام به من فرمود: «آيا کسي که ادعاي تشيع مي‌کند، همين که بگويد ما را دوست دارد، کافي است؟ سوگند به خدا، شيعيان ما نيستند، مگر آنان که از خدا تقوا مي‌کنند و به امانتداري و زيادي در ذکر خدا و روزه و نماز و نيکي به والدين و... شناخته مي‌شود».
بنابراين جوانِ منتظر بايد ضمن اظهار علاقه‌مندي و محبت به خدا و اهل بيت عليهم السلام ايشان، مطيع فرمان نيز باشد. با اين حال اگر مرتکب معصيت شد، آستان الهي درگاه نوميدي نيست؛ بلکه راه توبه و انابه باز است. همانگونه که خود امام زمان عليه السلام هم از خداوند متعال مي‌خواهد که توفيق بازگشت و توبه را به جوانان ارزاني بدارد: «خدايا! به جوانان توفيق توبه و انابه عنايت فرما»[8]
جوان که با ترک شهوات، راه اطاعت را در پيش مي‌گيرد، پرواز ملکوتي را آغاز کرده و بسان ملائک مي‌شود؛ همانگونه که پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «خداوند مي‌فرمايد: «اي جواني که شهوت‌هاي مبتذل خود را ترک کرده‌اي! تو در نزد من همانند بعضي از فرشتگان هستي».[9]
4. فعاليت: نقش اصلي جوانان اين است که بايد در عرصه مهدويت، فعال و پويا و به روز باشند؛ چرا که دشمنان مهدويت بسيار فعال هستند در اين بين، توقع از جوانان ايران زمين بيشتر است؛ چرا که در طول تاريخ جايگاه ويژه‌اي داشته و در آينده هم دارند.
پيامبر درباره ياران ايراني امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف دست مبارک خود را به شانه سلمان فارسي; نهادند و فرمودند: «منظور از ياران امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، هم‌وطنان اين شخص است.» سپس فرمودند: «اگر دين به ستاره ثريا بسته باشد و در آسمان‌ها قرار گيرد، مرداني از فارس آن را در اختيار خواهند گرفت»[10]
پس ياران و شيفتگان حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در دوران غيبت، بايد بينش‌هاي خود را نسبت به خداوند، امام و جهان هستي بالا ببرند چون برنامه امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف ، جهاني است، ياران آن حضرت نيز بايد نگاه‌هاي وسيع و جهاني داشته باشند و استراتژي درستي را جهت زمينه‌سازي براي ظهور و انقلاب جهاني حضرت عجل الله تعالي فرجه الشريف طراحي کنند. از طرفي بايد روحيه شجاعت، ايثار، بردباري، يکدلي و استواري را نيز در خود تقويت کند.
خداوند به همه ما توفيق کسب صفات و خصال ياران امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف را عنايت فرمايد تا در مرحله اول يک مهدي‌باور و در مرحله بعد، يک مهدي‌ياور و در مرحله پاياني، يک مهدي‌زيست واقعي باشيم. ان شاءالله.
امان :: آذر و دي 1386، شماره 8
*.کارشناس تاريخ و مهدويت
1. ر.ک: قرآن، مهدي و جوانان، نگارنده.
[2]. تحف‌العقول، ص 171.
[3]. «انا خاتم الاوصياء و بي‌يدفع الله البلاء من اهل و شيعتي» کمال الدين، شيخ صدوق ج 3، ص 171.
[4]. اصول کافي، کليني، ج 2، ص 173.
[5]. کمال الدين، ج 2، ص 409.
[6]. اصول کافي، ج 1، ص 142، باب النوادر.
[7].. ميزان الحکمه، ري شهري، ج 5، ص 9.
[8]. «تفضل ... علي الشباب بالانابه و التوبه» مصباح کفعمي، ص 280.
[9]. کنزالعمال، ج 15، ص 785، ح 43106،
[10]. «لوکان الدين معلقا بالثريا لتناوله رجال من ابناء الفارس» معجم احاديث الامام المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ج 1، ص 374.

 


 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام