مؤلف: حاج شيخ عباس قمي
مترجم: آية ا... ميرزا ابوالحسن شعراني
ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
كتاب حاضر ترجمه كتاب «نفس المهموم في مصيبة سيدناالحسين المظلوم» حاج شيخ عباس قمي است.
مؤلف در مقدمه اثرش مي نويسد: اين را از كتب معتبره فراهم كردم كه بر آن اعتماد بايد كرد و بدانها استناد بايد جست؛ مانند ارشاد، ملهوف علي قتل الطفوف، تاريخ كامل، تذكره خواص الائمه، المناقب، روضة الواعظين، منيرالاءحزان و...


اصل كتاب «نفس المهموم» به زبان عربي است كه آية ا... شعراني، اين اثر را به فارسي برگردانده و برخي از قصص و نكات و مطالب خواندني را در ذيل آن آورده است.
«دمع السجوم» يا همان «نفس المهموم» مشتمل بر پنج باب است: باب اول مختصري از مناقب امام حسين(ع) و ثواب گريستن بر مصيبت حضرت، باب دوم در ذكر وقايع پس از بيعت مردم با يزيد بن معاويه مانند نامه نوشتن مردم كوفه به امام حسين(ع)، شرح حال كميل بن زياد، شهادت دو فرزند مسلم بن عقيل، نزول حضرت سيدالشهدا(ع) به كربلا و چگونگي جنگ امام حسين(ع) با يزيديان و سرانجام شهادت ياران و فرزندان امام(ع) و باب سوم در وقايع پس از شهادت امام حسين(ع) مثل ذكر وقايع عصر عاشورا، ورود اهل بيت(ع) به كوفه و شام مي باشد و باب چهارم هم در ذكر عجايبي است كه پس از شهادت سيدالشهدا(ع) واقع شد.
باب پنجم كتاب هم درباره همسر و فرزندان امام حسين(ع) و فضيلت زيارت حضرت سيدالشهدا(ع) و ستمي است كه خلفا بر قبر شريف ايشان روا داشتند.
خاتمه كتاب نيز مختصري در شرح حال توابين، خروج مختار و كشته شدن قاتلان امام حسين(ع) به دست وي مي باشد.
در پايان كتاب نيز مرثيه اي منسوب به حضرت زينب(س) بر پيكر مطهر سيدالشهدا(ع) آورده شده است.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
کامنتو فارسی تنظیم خلیلان رسانه