واژه «اربعین‏» در متون دینى و مجموعه‏هاى حدیثى از ارزش والایى برخوردار است . آثار حفظ چهل حدیث، اخلاص عمل در چهل روز و دعاى عهد در چهل صبح، کمال عقل در چهل سالگى، دعا براى چهل مؤمن، شهادت چهل مؤمن براى میت، برگزارى عبادت در چهل شب چهارشنبه براى دیدار حضرت ولى عصر علیه السلام، و بعثت غالب انبیاء در چهل سالگى، از جمله مواردى است که ارزش و جایگاه این اصطلاح اسلامى و عرفانى را مشخص مى‏سازد .
«اربعین‏» از اصطلاحات رایجى است که در متون اسلامى کاربرد زیادى دارد، مثلا در برخى از روایات به عنوان نماد کمال، حدى براى تصفیه باطن و ... قلمداد شده است . در این نوشتار به مناسبت روز اربعین شهادت امام حسین علیه السلام برخى از موارد کاربرد این واژه ارزشمند که در فرهنگ اسلامى به مناسبتهاى گوناگون از آن یاد شده و گاهى پیامهاى اخلاقى و دستورهاى الهى با آن همراه شده است، با اشاره به سى نکته تقدیم مى‏شود:
۱ . شهادت چهل مؤمن
امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا مات المؤمن فحضر جنازته اربعون رجلا من المؤمنین وقالوا: اللهم انا لانعلم منه الا خیرا وانت اعلم به منا، قال الله تبارک وتعالى: قد اجزت شهاداتکم وغفرت له ما علمت مما لا تعلمون; (۱) هرگاه یکى از اهل ایمان بمیرد و بر جنازه او چهل نفر از مؤمنین حضور یابند و گواهى دهند که پروردگارا! ما به جز خوبى و نیکى از این شخص ندیده‏ایم و تو از ما داناتر هستى، خداوند متعال مى‏فرماید: من نیز شهادت شما را پذیرفتم و آنچه [از بدیها و گناهان] از او مى‏دانستم که شما بى‏اطلاع بودید، همه را بخشیدم .»
همچنین امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: «در بنى اسرائیل عابدى بود که پیوسته به عبادت و راز و نیاز اشتغال داشت . خداوند متعال به حضرت داوود علیه السلام وحى فرستاد: اى داوود! این مرد عابد، فردى ریاکار و غیرمخلص است . هنگامى که او مرد، حضرت داوود علیه السلام به تشییع جنازه‏اش حاضر نشد . اما چهل نفر از بنى اسرائیل حضور یافتند و در درگاه الهى به نیکى و خوبیهاى ظاهرى وى شهادت دادند و از خداوند طلب عفو و آمرزش براى وى نمودند . در هنگام غسل نیز چهل نفر دیگر چنین کردند و در هنگام دفن چهل نفر دیگر آمده، بعد از گواهى به نیکمردى عابد از خداوند متعال آمرزش او را خواستار شدند . در آن حال، خداوند به حضرت داوود علیه السلام الهام کرد که من او را به خاطر شهادت آن عده بخشیدم و اعمال بد و ریایى او را نادیده گرفتم . (۲)
۲ . دعا براى چهل مؤمن
پیشواى ششم یکى از مهم‏ترین عوامل استجابت دعا را تقدیم دیگر مؤمنین در هنگام دعا مى‏داند . آن حضرت مى‏فرماید: «من قدم اربعین من المؤمنین ثم دعا استجیب له; (۳) هر کس چهل نفر از مؤمنین را در دعا کردن بر خود مقدم بدارد، سپس حاجات خود را بطلبد، دعاى او به اجابت‏خواهد رسید .» آن حضرت تاکید مى‏فرماید که اگر این‏گونه دعا کردن در نماز شب و بعد از آن باشد، تاثیر بیشترى خواهد داشت . (۴) همچنین دعا کردن چهل مؤمن در قنوت نماز وتر در دل شبهاى تار اجابت دعا را نزدیک‏تر و سریع‏تر مى‏نماید . (۵)
۳ . دعاى چهل نفره
دعا کردن همیشه خوب و یکى از سلاحهاى مؤمن و وسیله ارتباط با پروردگار عالمیان است . هنگامى که انسان خود را از هر جهت درمانده و عاجز مى‏بیند با جان و دل زمزمه مى‏کند که:
•    سینه مالامال درد است اى دریغا مرهمى
•    دل زتنهایى به جان آمد خدایا همدمى
در آن لحظات حساس، دعا همچون نور امیدى در دل انسان مى‏تابد و دعاکننده علاوه بر آرامش درون، اعتماد به نفس، تلطیف روح، عشق و معرفت‏خویش را نیز به نمایش مى‏گذارد . امام صادق علیه السلام در یکى از رهنمودهاى حکیمانه خویش ما را به دعاى دسته جمعى فرا مى‏خواند و مى‏فرماید: «اگر گروهى چهل نفره جمع شوند و خداى خویش را بخوانند، مطمئنا دعاى آنان مستجاب خواهد شد و اگر چهل نفر نبودند گروه چهار نفره، ده بار خدا را بخوانند که همین اثر را دارد و اگر بیش از یک نفر نباشد و چهل بار خدا را صدا بزند، خداى عزیز و جبار خواسته او را برآورده خواهد کرد .» (۶)
۴ . آمرزش چهل گناه
حضرت باقر علیه السلام یکى از حقوق واجب مسلمانان بر عهده همدیگر را، حضور در تشییع جنازه آنان مى‏شمارد و با توجه به اهمیت آن، تاثیر معنوى این حضور را نیز بیان مى‏کند: «من حمل جنازه من اربع جوانبها غفرالله له اربعین کبیره; (۷) کسى که جنازه‏اى را از چهار طرف حمل کند، خداوند متعال چهل گناه کبیره او را خواهد بخشید .»
۵ . کمال در چهل سالگى
از مهم‏ترین نکاتى که در زندگى انسان وجود دارد و در مرحله تکامل معنوى و شخصیت وى مؤثر است، رسیدن به مراتبى از سن و سال است که انسان کامل‏تر و پخته‏تر مى‏شود . خداوند متعال در این زمینه چهل سالگى را اوج کمال انسانى مى‏داند و مى‏فرماید: «... حتى اذا بلغ اشده وبلغ اربعین سنه قال رب اوزعنى ان اشکر نعمتک التى انعمت على وعلى والدى وان اعمل صالحا ترضیه واصلح لى فى ذریتى انى تبت الیک وانى من المسلمین‏» ; (۸) «تا زمانى که به کمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگى بالغ گردد، مى‏گوید: پروردگارا! مرا توفیق ده تا شکر نعمتى را که به من و پدر و مادرم دادى، به جا آورم و کار شایسته‏اى انجام دهم که از آن خشنود باشى و فرزندان مرا صالح گردان! من به سوى تو باز مى‏گردم و توبه مى‏کنم و از مسلمانان مى‏باشم .»
۶ . آثار چهل روز اخلاص
امام رضا علیه السلام از پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله چنین نقل فرمود: «ما اخلص عبد لله عزوجل اربعین صباحا الا جرت ینابیع الحکمه من قلبه على لسانه; (۹) هیچ بنده‏اى چهل روز اعمال خود را خالصانه به درگاه حضرت حق انجام نمى‏دهد، مگر اینکه خداوند متعال چشمه سارهاى حکمت را از قلب او به زبانش جارى مى‏سازد .» حافظ با اشاره به این حدیث مى‏گوید:
•    سحرگه رهروى در سرزمینى که اى صوفى شراب آنگه شود صاف
•    همى گفت این معما با قرینى که در شیشه بماند اربعینى
۷ . یاران حضرت مهدى علیه السلام
هنگامى که حضرت مهدى علیه السلام ظهور مى‏کند هر یک از یاران و شیعیان آن حضرت معادل نیروى چهل مرد قدرت روحى و بدنى خواهد داشت . امام سجاد علیه السلام فرمود: «اذا قام قائمنا اذهب الله عزوجل عن شیعتنا العاهه وجعل قلوبهم کزبر الحدید وجعل قوه الرجل منهم قوه اربعین رجلا; (۱۰) هرگاه قائم ما قیام کند، خداوند متعال از شیعیان ما آفت، بلا و سستى را دور خواهد کرد و دلهاى آنان را همانند پاره‏هاى آهن قوى و محکم مى‏نماید و نیروى هر یک از آنان را معادل نیروى چهل مرد قرار خواهد داد .»
۸ . چهل روز عزاى مؤمن
رسول گرامى اسلام علیه السلام در سفارشهاى خویش به جناب ابى‏ذر غفارى به اهمیت و جایگاه والاى مؤمن در جهان اشاره کرده و فرموده است: «یا اباذر! ان الارض لتبکى على المؤمن اذا مات اربعین صباحا; (۱۱) اى ابوذر! هنگامى که مؤمنى از دنیا مى‏رود، زمین تا چهل روز براى فقدان او گریان و عزادار است .»
ممکن است منشا مجالس اربعین براى اموات مؤمنین همین روایت نبوى باشد .
۹ . زندگى چهل ساله
هنگامى که فرزدق شاعر قصیده معروف خود را در مدح حضرت امام سجاد علیه السلام در حضور خلیفه ستمگر عباسى، هشام بن عبدالملک، با رشادت تمام قرائت کرد و مطلع آن چنین بود که:
•    هذا الذى تعرف البطحاء وطاته
•    والبیت‏یعرفه والحل والحرم
یعنى، این آقایى است که گامهاى او را سرزمین بطحاء، بیت‏خدا و حل و حرم مى‏شناسد; خلیفه بر او خشم گرفت و دستور داد تا فرزدق را علاوه بر قطع حقوق، به جرم دفاع از اهل‏بیت علیهم السلام زندانى کنند; اما بعد از گذشت مدتى به دعاى امام چهارم علیه السلام آزاد شد . امام زین‏العابدین علیه السلام براى کمک به فرزدق مبلغى را که چهل سال مخارج زندگى‏اش را کافى بود به حضورش فرستاد و فرمود: «لو علمت انک تحتاج الى اکثر من ذلک لاعطیتک; [اى فرزدق!] اگر مى‏دانستم بیش از چهل سال زنده خواهى بود، بیشتر مى‏فرستادم .» على بن یونس بیاضى مى‏نویسد: دقیقا بعد از چهل سال از آن تاریخ فرزدق به دیار باقى شتافت و صداقت و کرامت امام چهارم بر همگان روشن شد . (۱۲)
۱۰ . بعثت انبیاء در چهل سالگى
در روایت آمده است که اکثر انبیاء در چهل سالگى به رسالت مبعوث شده‏اند . (۱۳) همچنان که رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله نیز در چهل سالگى به رسالت مبعوث گردید . (۱۴) امام باقر علیه السلام فرمود: «پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در ۶۳ سالگى از دنیا رفت، که آخر سال دهم هجرت بود . آن حضرت بعد از تولد خویش هنگامى که چهل سالش کامل گردید، به پیامبرى رسید و ۱۳ سال دیگر در مکه بود که در ۵۳ سالگى به مدینه هجرت کرد و بعد از ده سال در مدینه به سراى جاویدان منتقل شد .» (۱۵)
۱۱ . حفظ چهل حدیث
حضرت رسول صلى الله علیه و آله در زمینه پاسدارى از فرهنگ و معارف اسلام مى‏فرماید: «من حفظ من امتى اربعین حدیثا مما یحتاجون الیه من امر دینهم بعثه الله یوم القیامه فقیها عالما; (۱۶) هر کس از امت من چهل حدیث از احادیث دینى مورد نیاز جامعه را حفظ کند خداوند متعال او را در روز قیامت‏به عنوان فقیه و دانشمند محشور خواهد کرد .»
براساس همین حدیث، دانشمندان بزرگ شیعه تلاش کرده‏اند که کتابهایى را به نامهاى الاربعین و چهل حدیث از خود به یادگار بگذارند تا شاید مشمول این کلام نورانى رسول گرامى اسلام بشوند، نظیر: اربعین شیخ بهائى، اربعین شهید اول، اربعین مجلسى دوم، اربعین جامى و چهل حدیث امام خمینى رحمه الله .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام